Toyota rozpocznie produkcję baterii nowej generacji w 2026 roku

Paweł Piątek
Toyota otrzymała rządową certyfikację na rozpoczęcie produkcji nowej generacji akumulatorów do samochodów elektrycznych oraz dalsze prace rozwojowe i wdrożenie do produkcji nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem. Pierwsze baterie nowego typu opuszczą linie produkcyjne w 2026 roku.
Toyota otrzymała rządową certyfikację na rozpoczęcie produkcji nowej generacji akumulatorów do samochodów elektrycznych oraz dalsze prace rozwojowe i wdrożenie do produkcji nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem. Pierwsze baterie nowego typu opuszczą linie produkcyjne w 2026 roku. Toyota
Toyota otrzymała rządową certyfikację na rozpoczęcie produkcji nowej generacji akumulatorów do samochodów elektrycznych oraz dalsze prace rozwojowe i wdrożenie do produkcji nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem. Pierwsze baterie nowego typu opuszczą linie produkcyjne w 2026 roku.

Spis treści

Toyota Motor Corporation ogłosiła, że plany rozwoju i produkcji wysokowydajnych baterii nowej generacji do samochodów elektrycznych oraz nowych akumulatorów ze stałym elektrolitem zostały zatwierdzone przez Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii w ramach rządowego programu „Plan zapewnienia stabilnych dostaw baterii”.

Rząd Japonii przyznał Toyocie certyfikację na trzy projekty – produkcję baterii nowej generacji przez spółkę Prime Planet Energy & Solutions, produkcję baterii nowej generacji w zakładach firmy Primearth EV Energy, a także na dalsze prace rozwojowe oraz uruchomienie produkcji w fabrykach Toyoty nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem. Łączne możliwości produkcyjne wszystkich trzech projektów wyniosą 9 GWh rocznie. Produkcja nowych baterii zostanie uruchomiona w 2026 roku i będzie stopniowo rozwijana.

Strategiczne znaczenie produkcji baterii

Rządowy program zapewnienia stabilnych dostaw baterii opiera się na ustawie o promowaniu bezpieczeństwa gospodarczego i ma na celu wzmocnienie infrastruktury produkcyjnej baterii, w tym ogniw, materiałów i maszyn produkcyjnych, które zostały uznane za zasoby krytyczne. Produkcja baterii jest branżą o wysokich wymaganiach technologicznych i sprzętowych, co wiąże się z dużymi inwestycjami w obiekty przemysłowe o znaczeniu strategicznym. Dlatego producenci baterii oraz kluczowe branże wchodzące w skład ich łańcucha dostaw, w tym producenci surowców i maszyn fabrycznych, otrzymują wsparcie rządu Japonii, aby utrzymać i rozwijać zdolności technologiczne i produkcyjne japońskiego przemysłu.

Inwestując w programy badawczo-rozwojowe oraz zakłady produkcyjne baterii w Japonii, Toyota przyczynia się do dalszego rozwoju branży oraz wzmocnienia krajowej infrastruktury produkcji baterii. Celem firmy jest także zwiększenie konkurencyjności pojazdów elektrycznych na rynku, aby dzięki wielotorowej strategii rozwoju bezemisyjnych napędów szybciej osiągnąć neutralność węglową.

Zgodnie z tą strategią, już w 2030 roku Toyota planuje osiągnąć poziom produkcji 3,5 mln samochodów elektrycznych rocznie. 1,7 mln aut będzie montowanych w BEV Factory, nowej, rewolucyjnej fabryce, stosującej innowacyjne procesy produkcyjne. Fundamentalną rolę w zwiększaniu dostępności aut elektrycznych odegrają baterie nowej generacji, a Toyota zadba o to, by klienci mogli wybrać auto dostosowane do swoich potrzeb i możliwości.

Nowa generacja baterii i 1000 km zasięgu

Do końca tej dekady wprowadzone zostaną cztery nowe technologie o poprawionych parametrach ładowania oraz zwiększonym zasięgu. Ma to związek z nową linią samochodów elektrycznych, z której pierwsze modele trafią do sprzedaży za dwa lata. Już w 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii litowo-jonowych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km oraz tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które będą montowane w popularnych modelach i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km. Kolejnym etapem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Na 2027 roku planowane jest stosowanie w samochodach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem zapewniających 1000 km zasięgu, w których czas szybkiego ładowania zostanie skrócony do 10 minut. Toyota pracuje także nad specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie ponad 1200 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty