Toyota RAV4 to typowy przedstawiciel segmentu SUV - miejskiego auta o wyglądzie rasowych terenówek. Przekonuje nas o tym nie tylko komfort jazdy, ale również brak napędu na cztery koła w krótkiej wersji nadwozia i tym samym brak przydatnego w terenie reduktora.Mimo tego, jak wynika z rankingów sprzedaży, to właśnie Toyota RAV4 należy do najchętniej kupowanych w naszym kraju aut rekreacyjnych. Powodów popularności tego auta jest wiele, do najważniejszych należą dobre zachowanie na szosie i dość niska, w tej klasie oczywiście, cena - testowy model w podstawowej wersji to wydatek poniżej 75 tys. zł.
Silnik
Pod maską testowego egzemplarza pracował czterocylindrowy, benzynowy silnik o mocy 150 KM i pojemności dwóch litrów. Choć auto waży w krótszej wersji około 1220 kg, zapewnia on całkiem niezłą dynamikę. Prędkość maksymalna Toyoty RAV4 2.0 to 185 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 sek. To naprawdę całkiem niezłe wyniki. Niestety, szybka jazda po szosie czy częste zapuszczanie się w teren natychmiast wpływa na zużycie paliwa. Średnie zużycie paliwa podczas naszego testu przekraczało znacznie 11 l/100 km. Mimo, że producent obiecuje 8,8 l/100 km. Nie polecamy zresztą szybkiej jazdy, bo wysoko zawieszone auto i szerokie opony nie gwarantują tak dobrej przyczepności jak w przypadku aut osobowych.
Nadwozie
RAV4 jest produkowany od 1994 roku - wówczas pojawiła sie trzydrzwiowa wersja nadwozia. Model pięciodrzwiowy pojawił się rok później. Przed rokiem konstruktorzy wprowadzili kilka stylistycznych zmian, mających uatrakcyjnić bryłę nadwozia. Linia pozostała niemal niezmieniona. Koło zapasowe montowane jest we wszystkich wersjach na tylnej klapie, dodatkowo zakryte plastikową obręczą. Właśnie dlatego musimy uważać na myjnie automatyczne, które potrafią nam skutecznie porysować nadwozie. Wprawdzie dodaje to autu uroku (i nie zabiera miejsca w bagażniku), ale ma negatywny wpływ na widoczność do tyłu.
Wnętrze
Charakterystyczna jest zwłaszcza środkowa część deski rozdzielczej, w kształcie spłaszczonego koła. Znalazły się tam dysze nawiewu i miejsce na radioodtwarzacz. Poniżej umieszczono zegar i pokrętła sterujące wentylacją. Obok dźwigni zmiany biegów znalazło się miejsce na dwie puszki z napojami. Ciekawostką jest możliwość ich regulacji - dzięki temu mniejsze puszki czy butelki są przytrzymywane równie dobrze jak te standardowe.
Jazda
Chyba nikomu jeszcze nie udała się sztuka stworzenia auta, które równie dobrze radziłoby sobie na szosie i w terenie. Także w przypadku Toyoty RAV4 próbowano osiągnąć kompromis. Trzeba przyznać, że wysiłki konstruktorów nie poszły na marne. W czasie szybkiej jazdy auto jest dość wrażliwe na boczne podmuchy wiatru, a wewnątrz jest odrobinę za głośno. Zaskakująco dobrze RAV4 radził sobie w terenie, choć poza brakiem reduktora najbardziej przeszkadzały nam zwykłe, szosowe opony.
Wyposażenie
Podstawowy model RAV4 ma w standardowym wyposażeniu ABS, centralne ryglowanie zamków, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, 4 głośniki, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, obrotomierz i immobiliser. W droższej odmianie, z dwulitrowym silnikiem i napędem na wszystkie koła dodatkowo otrzymamy także halogeny, lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki i regulację wysokości pasów bezpieczeństwa. W najdroższej wersji bez dopłaty otrzymamy także skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowany szyberdach, podgrzewane fotele przednie, klimatyzację, aluminiowe felgi i automatyczną skrzynię biegów.
Dane techniczne
Model | Toyota RAV4 |
Silnik | R4 |
Liczba zaworów | 16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 |
Moc maks. (KM) | 150 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 192 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | manualna, pięciobiegowa |
Hamulce przednie/tylne | T/T |
Średnica zawracania (m) | 10,6 |
Masa własna (kg) | 1220 |
Ładowność (kg) | 450 |
Objętość bagażnika | 410 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 10,6 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |
Miasto | 11,4 |
Poza miastem | 7,3 |
Średnie | 8,8 |
T - hamulce tarczowe B - hamulce bębnowe
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?