Nowoczesny samochód klasy SUV jest bardziej rekreacyjny niż terenowy. Współczesny trend polega na tym, by zachować własności auta osobowego kosztem własności terenowych.

Dwa porównywane samochody należą do najlepiej sprzedawanych "terenówek" w Polsce. Przedstawicielem starej, dobrej szkoły jest Suzuki Grand Vitara. Nowoczesne trendy reprezentuje Toyota RAV 4. Zdolności poruszania się w terenie są wprawdzie różne, ale na nieutwardzonych, polnych drogach oba pojazdy świetnie dają sobie radę. Lepsze zdolności pokonywania trudnego terenu ma Grand Vitara, co wynika z zastosowanego układu przeniesienia napędu. Oba

samochody porównujemy w 5-drzwiowych wersjach nadwozia z benzynowym, 2 litrowym silnikiem.
Napęd 4x4
W RAV-4 moment napędowy przekazywany jest na obie osie. Odbywa się to z udziałem sprzęgła lepkościowego, które ten moment rozdziela na osie zależnie od obrotów kół, czyli ich poślizgu. Na rozdział momentu kierowca nie ma wpływu.

Inaczej jest w Grand Vitarze. Napęd stale przenoszony jest na koła tylne i jeśli on nie wystarcza, kierowca, za pomocą oddzielnej dźwigni, dołącza napęd przedni - może to zrobić nawet podczas jazdy z prędkością do 100 km/h. W trudnym terenie można też włączyć reduktor.
Samochód Suzuki ma jeszcze jedno przydatne rozwiązanie - po włączeniu napędu na 4 koła przednie półosie są automatycznie sprzęgane z mechanizmem różnicowym. Natomiast przy napędzie tylko na tylną oś półosie te są odłączane. Tym samym elementy przedniego układu

napędowego nie obracają się - mniejsze jest zużycie paliwa, ograniczony hałas i mniejsze zużycie mechaniczne.
Silniki
RAV-4 oferowany jest z trzema silnikami do wyboru: benzynowymi 1,8 l i 2,0 l oraz z dieslem 2,0 l. Z tym, że silnik 1,8 l montowany jest do pojazdu z napędem tylko jednej osi. Grand Vitara ma również trzy silniki do wyboru: benzynowe 1,6 l i 2,0 l oraz diesel 2,0 l. Silnik 1,6 l wbudowany jest tylko do 3-drzwiowej wersji nadwoziowej pojazdu. Pozostaje nam porównać pojazdy z silnikami benzynowymi 2,0 litrowymi.
Silnik Toyoty ma nieco lepsze parametry i nadaje pojazdowi nieco lepszą dynamikę niż podobnej pojemności skokowej

jednostka Grand Vitary.
Wrażenia z jazdy
Suzuki Grand Vitara ma mocną ramową konstrukcję podwozia i tradycyjny system przeniesienia napędu na 4 koła. Dzięki temu Suzuki lepiej od Toyoty porusza się po drogach nieutwardzonych, a nawet w trudnym terenie.
Oba pojazdy wykazują podobne właściwości jezdne na drogach utwardzonych. Wygoda jazdy jest też porównywalna.

Na asfalcie bardziej dynamiczna jest Toyota.
Podsumowanie
O wyborze jednego z porównywanych pojazdów decydować powinny warunki eksploatacji. Jeśli poszukujemy auta mocnego, dobrze radzącego sobie w terenie, wybierzemy Suzuki. Bardziej rekreacyjnym i szybszym autem na utwardzonych nawierzchniach jest natomiast Toyota. RAV ma też nieco bardziej obszerne wnętrze niż konkurent. Przy porównywalnym poziomie wyposażenia seryjnego i jakości wykonania tańszy jest Suzuki.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Model pojazdu | RAV-4 | Grand Vitara |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | Remis | |
Własności terenowe | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne
Model pojazdu | RAV-4 | Grand Vitara | |
Rodzaj silnika | benzynowy | ||
Liczba cyl./zaworów | 4/16 | ||
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 | 1995 | |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 150-6000 | 128-5900 | |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 192-4000 | 174-4300 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 12,1 | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 165 | |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 42,0 | 42,2 | |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 57 | 66 | |
Zużycie paliwa - średnie (dm3 /100 km) | 8,7 | 9,3 | |
Pojemność bagażnika wg VDA (dm3 ) | 400/520 | 275/540 | |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) | 4265/1735/1715 | 4215/1780/1740 | |
Rozstaw osi (mm) | 2490 | 2480 | |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 lub 100 tys. km/12 | 3 lub 100 tys. km/6 | |
Cena brutto (zł) | 103 100 | 85 600 | |
Wybrane wyposażenie
Model pojazdu | RAV-4 Luna | Grand Vitara |
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Układ ABS+EBD | s | s |
Wspomaganie kierownicy | s | s |
Centralny zamek | s | s |
Elektrycznie sterowane szyby | 4 | 4 |
Klimatyzacja | s | s |
Radioodtwarzacz kasetowy | - | - |
s - wyposażenie standardowe
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?