Toyota RAV 4 kontra Suzuki Grand Vitara

Zdzisław Podbielski
Fot. Toyota: Toyota RAV-4 to pojazd rekreacyjno-terenowy ze stałym napędem na 4 koła wykorzystującym sprzęgło lepkościowe.
Fot. Toyota: Toyota RAV-4 to pojazd rekreacyjno-terenowy ze stałym napędem na 4 koła wykorzystującym sprzęgło lepkościowe.
Udostępnij:
Współczesny trend polega na tym, by zachować własności auta osobowego kosztem własności terenowych.

Nowoczesny samochód klasy SUV jest bardziej rekreacyjny niż terenowy. Współczesny trend polega na tym, by zachować własności auta osobowego kosztem własności terenowych.
 

 

Fot. Toyota: Toyota RAV-4 to pojazd rekreacyjno-terenowy ze stałym napędem na 4 koła wykorzystującym sprzęgło lepkościowe.
Fot. Toyota: Toyota RAV-4 to pojazd rekreacyjno-terenowy ze stałym napędem na 4 koła wykorzystującym sprzęgło lepkościowe.

Dwa porównywane samochody należą do najlepiej sprzedawanych "terenówek" w Polsce. Przedstawicielem starej, dobrej szkoły jest Suzuki Grand Vitara. Nowoczesne trendy reprezentuje Toyota RAV 4. Zdolności poruszania się w terenie są wprawdzie różne, ale na nieutwardzonych, polnych drogach oba pojazdy świetnie dają sobie radę. Lepsze zdolności pokonywania trudnego terenu ma Grand Vitara, co wynika z zastosowanego układu przeniesienia napędu. Oba

Fot. Zdzisław Podbielski: Suzuki Grand Vitara ma ramową konstrukcję i dołączalny napęd 4x4 z reduktorem i świetnie radzi sobie w terenie.
Fot. Zdzisław Podbielski: Suzuki Grand Vitara ma ramową konstrukcję i dołączalny napęd 4x4 z reduktorem i świetnie radzi sobie w terenie.

samochody porównujemy w  5-drzwiowych wersjach nadwozia z benzynowym, 2 litrowym silnikiem.

 

Napęd 4x4

 

W RAV-4 moment napędowy przekazywany jest na obie osie. Odbywa się to z udziałem sprzęgła lepkościowego, które ten moment rozdziela na osie zależnie od obrotów kół, czyli ich poślizgu. Na rozdział momentu kierowca nie ma wpływu.

Fot. Toyota: Toyota napędzana benzynowym silnikiem 2 l/150 KM jest autem bardziej dynamicznym na utwardzonych drogach od Suzuki.
Fot. Toyota: Toyota napędzana benzynowym silnikiem 2 l/150 KM jest autem bardziej dynamicznym na utwardzonych drogach od Suzuki.

Inaczej jest w Grand Vitarze. Napęd stale przenoszony jest na koła tylne i jeśli on nie wystarcza, kierowca, za pomocą oddzielnej dźwigni, dołącza napęd przedni - może to zrobić nawet podczas jazdy z prędkością do 100 km/h. W trudnym terenie można też włączyć reduktor.

Samochód Suzuki ma jeszcze jedno przydatne rozwiązanie - po włączeniu napędu na 4 koła przednie półosie są automatycznie sprzęgane z mechanizmem różnicowym. Natomiast przy napędzie tylko na tylną oś półosie te są odłączane. Tym samym elementy przedniego układu

Fot. Zdzisław Podbielski: Grand Vitara napędzana benzynowym silnikiem 2 l o mocy 128 KM zużywa podczas jazdy po asfalcie nieco więcej paliwa niż Toy
Fot. Zdzisław Podbielski: Grand Vitara napędzana benzynowym silnikiem 2 l o mocy 128 KM zużywa podczas jazdy po asfalcie nieco więcej paliwa niż Toyota.

napędowego nie obracają się - mniejsze jest zużycie paliwa, ograniczony hałas i mniejsze zużycie mechaniczne.

 

Silniki

 

RAV-4 oferowany jest z trzema silnikami do wyboru: benzynowymi 1,8 l i 2,0 l oraz z dieslem 2,0 l. Z tym, że silnik 1,8 l montowany jest do pojazdu z napędem tylko jednej osi. Grand Vitara ma również trzy silniki do wyboru: benzynowe 1,6 l i 2,0 l oraz diesel 2,0 l. Silnik 1,6 l wbudowany jest tylko do 3-drzwiowej wersji nadwoziowej pojazdu. Pozostaje nam porównać pojazdy z silnikami benzynowymi 2,0 litrowymi.

Silnik Toyoty ma nieco lepsze parametry i nadaje pojazdowi nieco lepszą dynamikę niż podobnej pojemności skokowej

Fot. Toyota: Deska rozdzielcza RAV-4 wygląda spartańsko, jak w samochodzie uterenowionym.
Fot. Toyota: Deska rozdzielcza RAV-4 wygląda spartańsko, jak w samochodzie uterenowionym.

jednostka Grand Vitary.

 

Wrażenia z jazdy

 

Suzuki Grand Vitara ma mocną ramową konstrukcję podwozia i tradycyjny system przeniesienia napędu na 4 koła. Dzięki temu Suzuki lepiej od Toyoty porusza się po drogach nieutwardzonych, a nawet w trudnym terenie.

Oba pojazdy wykazują podobne właściwości jezdne na drogach utwardzonych. Wygoda jazdy jest też porównywalna.

Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski

Na asfalcie bardziej dynamiczna jest Toyota.

 

Podsumowanie

 

O wyborze jednego z porównywanych pojazdów decydować powinny warunki eksploatacji. Jeśli poszukujemy auta mocnego, dobrze radzącego sobie w terenie, wybierzemy Suzuki. Bardziej rekreacyjnym i szybszym autem na utwardzonych nawierzchniach jest natomiast Toyota. RAV ma też nieco bardziej obszerne wnętrze niż konkurent. Przy porównywalnym poziomie wyposażenia seryjnego i jakości wykonania tańszy jest Suzuki.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Model pojazdu

RAV-4

Grand Vitara

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

Remis

Własności terenowe

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

Model pojazdu

RAV-4

Grand Vitara

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cyl./zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1998

1995

Moc maksymalna (KM-obr/min)

150-6000

128-5900

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

192-4000

174-4300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,6

12,1

Prędkość maksymalna (km/h)

185

165

Droga hamowania od 100 km/h (m)

42,0

42,2

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

57

66

Zużycie paliwa - średnie (dm3
/100 km)

8,7

9,3

Pojemność bagażnika wg VDA (dm3
)

400/520

275/540

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm)

4265/1735/1715

4215/1780/1740

Rozstaw osi (mm)

2490

2480

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 lub 100 tys. km/12

3 lub 100 tys. km/6

Cena brutto (zł)

103 100

85 600

    

 

Wybrane wyposażenie

 

Model pojazdu

RAV-4 Luna

Grand Vitara

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS+EBD

s

s

Wspomaganie kierownicy

s

s

Centralny zamek

s

s

Elektrycznie sterowane szyby

4

4

Klimatyzacja

s

s

Radioodtwarzacz kasetowy

-

-

 

s - wyposażenie standardowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie