Uno-X Hydrogen to spółka założona w celu budowy w Norwegii 20 stacji tankowania wodoru w ciągu 4 nadchodzących lat. Firma jako pierwsza w kraju kupiła Toyotę Mirai, średniej wielkości sedana napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Auto jest wyposażone w silnik elektryczny, który wykorzystuje energię powstałą w reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. Jedynym produktem ubocznym tej reakcji jest woda.
Wodór może być wytwarzany na wiele różnych sposobów, z których najkorzystniejsze dla środowiska są metody wykorzystujące wyłącznie odnawialne źródła energii. Pierwsza stacja firmy Uno-X Hydrogen będzie zasilana nadwyżkową energią z paneli słonecznych na dachach okolicznych biurowców.
Skoda Octavia 2017. Silnik 1.0 TSI i adaptacyjne zawieszenie DCC
Program rozbudowy infrastruktury wodorowej otrzymał wsparcie rządu. Władze Norwegii przyjęły także, że do 2025 roku na drogach w tym kraju znajdzie się 50 tys. aut napędzanych ogniwami paliwowymi. Właściciele samochodów wyposażonych w tę nowoczesną technologię otrzymają dopłaty, znaczące ulgi podatkowe, zwolnienia z opłat za parkingi, autostrady i promy oraz możliwość korzystania z buspasów.
Toyota rozpoczęła badania nad samochodami napędzanymi wodorowymi ogniwami paliwowymi ponad 20 lat temu. Efektem tych prac jest nieemitująca żadnych spalin Toyota Mirai – samochód z silnikiem elektrycznym, który nie wymaga wielogodzinnego ładowania. Do zatankowania dwóch zbiorników wodoru wystarczą tylko 3 minuty, co pozwala na pokonanie dystansu od 550 do 750 km. Samochód jest obecnie sprzedawany w Norwegii, Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii, a także w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Jeszcze w tym roku trafi do salonów w Szwecji i Holandii.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?