Modę na luksusowy samochód terenowy wylansował brytyjski Range Rover już w 1970 r. Wkrótce dołączyły do niego inne marki, między innymi Toyota. Ewolucja modelu Land Cruiser zmierza w tym kierunku.

Bogate wyposażenie
Producent oferuje trzy stopnie wyposażenia wnętrza Land Cruisera: Terra, Luna i Sol. Należy podkreślić, że wszystkie są bogate, a Terra i Luna nawet wyszukane. Nabywca może się delektować skórzanym wykończeniem wnętrza, komputerem pokładowym, automatyczną klimatyzacją z rozdziałem funkcjonowania kierowca - pasażer przedni i tylne siedzenia, elektrycznie sterowanymi szybami, elektrycznie sterowanymi i podgrzewanymi lusterkami zewnętrznymi, elektrycznie podgrzewanymi i w 8 pozycjach regulowanymi fotelami przednimi, radiomagnetofonem ze zmieniarką CD i 9 głośnikami oraz wieloma innymi udogodnieniami.
Wnętrze nadwozia jest obszerne i w opcji nawet można otrzymać trzeci rząd siedzeń - w sumie dla 8 osób.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa też jest bardzo bogate: przednie i boczne poduszki powietrzne oraz podwójne kurtyny, a także wiele rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego kontrolującego zachowanie się pojazdu w ruchu.

Silniki
Land Cruiser oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych. Jednostka benzynowa ma podnosić i tak wysoki standard tego pojazdu. Z 6-cylindrów w układzie widlastym i pojemności skokowej 4 l osiąga moc 250 KM przy 5200 obr/min. Moment obrotowy jest "godny" tego samochodu, aż 382 Nm przy 3200 obr/min. Druga wersja silnikowa bardziej przypadła nam do gustu, gdyż świetnie nadaje się do tego pojazdu. To 4-cylindrowy, 3-litrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common-rail i turbodoładowaniem. Silnik ten nadaje pojazdowi dobrą dynamikę, świetnie radzi sobie w terenie - maksymalny moment obrotowy jest niewiele mniejszy od benzynowego, pracuje cicho i mniej zużywa paliwa.

Z elektroniką w teren
Jadąc Land Cruiserem odnosi się wrażenie, że czuwa i dominuje nad nami elektronika. Ingeruje we właściwości ruchowe pojazdu i ... ułatwia nam jego prowadzenie, zwłaszcza w terenie. Wśród tych elektronicznych rozwiązań jest sterowanie blokadami środkowego i tylnego mechanizmu różnicowego. Ten środkowy, międzyosiowy mechanizm występuje z systemem Torsen LSD, automatycznie dostosowującym rozdział momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. Blokady mechanizmów różnicowych są wspomagane przez system A-TRC (Active-Traction Control), który odpowiada za właściwe przeniesienie napędu oraz przyspieszenie na śliskich nawierzchniach.
Są jeszcze inne rozwiązania pomagające kierowcy panować nad pojazdem w różnych warunkach drogowych. Na przykład system HAC (Hilla-start Assist Control) kontrolujący obroty kół podczas wyjazdu na śliskie zbocze, blokuje ześlizg i ułatwia ruch do przodu. System DAC (Downhill Assist Control) natomiast automatycznie przykłada siłę hamowania do kół pojazdu, nadzoruje jego prędkość i zapobiega niekontrolowanemu usuwaniu się pojazdu podczas zjazdu.
Jazda po równych, utwardzonych nawierzchniach jest zbliżona komfortem do osobowych samochodów luksusowych. Kierowca ze swego miejsca może zmieniać stopień tłumienia amortyzatorów, a w samochodzie wyposażonym w zawieszenie tylne z dwoma miechami powietrznymi, ma możliwość regulacji prześwitu podwozia nad nawierzchnią.
Podsumowanie
Land Cruiser należy do niewielkiego grona konstrukcyjnie wyszukanych pojazdów. Z jednej strony ma mocną ramową konstrukcję, blokady mechanizmów różnicowych, a z drugiej jest luksusowo wykonany. Wielość elektronicznych układów ułatwia jazdę, ale stwarza obawy o ich niezawodność, zwłaszcza że samochód przystosowano do brodzenia w zanurzeniu do 70 cm.
Wybrane dane techniczne Toyoty Land Cruiser 3.0 D4D 5dr Automat
Rodzaj silnika | wysokoprężny |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2982 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 163/3400 |
Maks. Moment obr. (Nm-obr/min) | 343-1600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/średnio (dm3 /100 km) | 15,8/9,3/12,6 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 87 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4850/1875/1905 (z relingami) |
Rozstaw osi (mm) | 2790 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 620 |
Prześwit minimalny (mm) | 220 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata lub 100 000 km/12 lat |
Cena wersji 3.0 D4D 5-drzw. autom. Terra/Sol (Euro) | 39250/55950 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)
Przestronność wnętrza | ***** | Wersja 5-drzwiowa ma przestronne wnętrze, przy 2 rzędach siedzeń duży bagażnik, w opcji może być 8 miejsc |
Silnik | **** | Bardzo nowoczesna jednostka z bezp. wtryskiem paliwa, 16-zaworowa, turbodoładowana, ale dzisiaj to niemal standard w samochodach luksusowych typu terenowego |
Poziom hałasu | **** | Niewielki hałas odczuwany podczas rozpędzania pojazdu |
Hamulce | **** | Bardzo skuteczne z elektronicznymi układami sterującymi wieloma funkcjami - wydaje się, że układ hamulcowy jest nadmiernie obciążony |
Dynamika | ***** | Jak na pojazd terenowy o masie własnej ponad 2 tony i masie całkowitej blisko 3 tony dynamika jest bardzo dobra |
Zużycie paliwa | *** | Duże, ale usprawiedliwione dużą masą samochodu i oporami przekładni układu przeniesienia napędu na 4 koła |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Pojazd konstrukcyjnie bardzo dojrzały, ale zbyt "przeładowany" elektroniką |
Wyposażenie | ***** | Znamienne nie dla samochodu terenowego lecz luksusowego |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?