Toyota Land Cruiser

Zdzisław Podbielski
Modę na luksusowy samochód terenowy wylansował brytyjski Range Rover już w 1970 r. Wkrótce dołączyły do niego inne marki, między innymi Toyota. Ewolucja modelu Land Cruiser zmierza w tym kierunku.

Modę na luksusowy samochód terenowy wylansował brytyjski Range Rover już w 1970 r. Wkrótce dołączyły do niego inne marki, między innymi Toyota. Ewolucja modelu Land Cruiser zmierza w tym kierunku.
 

 


fot. autor
fot. autor


Bogate wyposażenie

 

Producent oferuje trzy stopnie wyposażenia wnętrza Land Cruisera: Terra, Luna i Sol. Należy podkreślić, że wszystkie są bogate, a Terra i Luna nawet wyszukane. Nabywca może się delektować skórzanym wykończeniem wnętrza, komputerem pokładowym, automatyczną klimatyzacją z rozdziałem funkcjonowania kierowca - pasażer przedni i tylne siedzenia, elektrycznie sterowanymi szybami, elektrycznie sterowanymi i podgrzewanymi lusterkami zewnętrznymi, elektrycznie podgrzewanymi i w 8 pozycjach regulowanymi fotelami przednimi, radiomagnetofonem ze zmieniarką CD i 9 głośnikami oraz wieloma innymi udogodnieniami.

Wnętrze nadwozia jest obszerne i w opcji nawet można otrzymać trzeci rząd siedzeń - w sumie dla 8 osób.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa też jest bardzo bogate: przednie i boczne poduszki powietrzne oraz podwójne kurtyny, a także wiele rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego kontrolującego zachowanie się pojazdu w ruchu.

 


fot. autor
fot. autor


Silniki

 

Land Cruiser oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych. Jednostka benzynowa ma podnosić i tak wysoki standard tego pojazdu. Z 6-cylindrów w układzie widlastym i pojemności skokowej 4 l osiąga moc 250 KM przy 5200 obr/min. Moment obrotowy jest "godny" tego samochodu, aż 382 Nm przy 3200 obr/min. Druga wersja silnikowa bardziej przypadła nam do gustu, gdyż świetnie nadaje się do tego pojazdu. To 4-cylindrowy, 3-litrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common-rail i turbodoładowaniem. Silnik ten nadaje pojazdowi dobrą dynamikę, świetnie radzi sobie w terenie - maksymalny moment obrotowy jest niewiele mniejszy od benzynowego, pracuje cicho i mniej zużywa paliwa.

 


fot. autor
fot. autor


Z elektroniką w teren

 

Jadąc Land Cruiserem odnosi się wrażenie, że czuwa i dominuje nad nami elektronika. Ingeruje we właściwości ruchowe pojazdu i ... ułatwia nam jego prowadzenie, zwłaszcza w terenie. Wśród tych elektronicznych rozwiązań jest sterowanie blokadami środkowego i tylnego mechanizmu różnicowego. Ten środkowy, międzyosiowy mechanizm występuje z systemem Torsen LSD, automatycznie dostosowującym rozdział momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. Blokady mechanizmów różnicowych są wspomagane przez system A-TRC (Active-Traction Control), który odpowiada za właściwe przeniesienie napędu oraz przyspieszenie na śliskich nawierzchniach.

Są jeszcze inne rozwiązania pomagające kierowcy panować nad pojazdem w różnych warunkach drogowych. Na przykład system HAC (Hilla-start Assist Control) kontrolujący obroty kół podczas wyjazdu na śliskie zbocze, blokuje ześlizg i ułatwia ruch do przodu. System DAC (Downhill Assist Control) natomiast automatycznie przykłada siłę hamowania do kół pojazdu, nadzoruje jego prędkość i zapobiega niekontrolowanemu usuwaniu się pojazdu podczas zjazdu.

Jazda po równych, utwardzonych nawierzchniach jest zbliżona komfortem do  osobowych samochodów luksusowych. Kierowca ze swego miejsca może zmieniać stopień tłumienia amortyzatorów, a w samochodzie wyposażonym w zawieszenie tylne z dwoma miechami powietrznymi, ma możliwość regulacji prześwitu podwozia nad nawierzchnią.

 

Podsumowanie

 

Land Cruiser należy do niewielkiego grona konstrukcyjnie wyszukanych pojazdów. Z jednej strony ma mocną ramową konstrukcję, blokady mechanizmów różnicowych, a z drugiej jest luksusowo wykonany. Wielość elektronicznych układów ułatwia jazdę, ale stwarza obawy o ich niezawodność, zwłaszcza że samochód przystosowano do brodzenia w zanurzeniu do 70 cm.

 

Wybrane dane techniczne Toyoty Land Cruiser 3.0 D4D 5dr Automat

 

Rodzaj silnika

wysokoprężny

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

2982

Moc maksymalna (KM-obr/min)

163/3400

Maks. Moment obr. (Nm-obr/min)

343-1600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,6

Prędkość maksymalna (km/h)

170

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/średnio (dm3
/100 km)

15,8/9,3/12,6

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

87

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4850/1875/1905 (z relingami)

Rozstaw osi (mm)

2790

Pojemność bagażnika (dm3
)

620

Prześwit minimalny (mm)

220

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna

3 lata lub 100 000 km/12 lat

Cena wersji 3.0 D4D 5-drzw. autom. Terra/Sol (Euro)

39250/55950

 

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)

 

Przestronność wnętrza

*****

Wersja 5-drzwiowa ma przestronne wnętrze, przy 2 rzędach siedzeń duży bagażnik, w opcji może być 8 miejsc

Silnik

****

Bardzo nowoczesna jednostka z bezp. wtryskiem paliwa, 16-zaworowa, turbodoładowana, ale dzisiaj to niemal standard w samochodach luksusowych typu terenowego

Poziom hałasu

****

Niewielki hałas odczuwany podczas rozpędzania pojazdu

Hamulce

****

Bardzo skuteczne z elektronicznymi układami sterującymi wieloma funkcjami - wydaje się, że układ hamulcowy jest nadmiernie obciążony

Dynamika

*****

Jak na pojazd terenowy o masie własnej ponad 2 tony i masie całkowitej blisko 3 tony dynamika jest bardzo dobra

Zużycie paliwa

***

Duże, ale usprawiedliwione dużą masą samochodu i oporami przekładni układu przeniesienia napędu na 4 koła

Nowoczesność konstrukcji

****

Pojazd konstrukcyjnie bardzo dojrzały, ale zbyt "przeładowany" elektroniką

Wyposażenie

*****

Znamienne nie dla samochodu terenowego lecz luksusowego

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie