Toyota Land Cruiser

Zdzisław Podbielski
Udostępnij:
Modę na luksusowy samochód terenowy wylansował brytyjski Range Rover już w 1970 r. Wkrótce dołączyły do niego inne marki, między innymi Toyota. Ewolucja modelu Land Cruiser zmierza w tym kierunku.

Modę na luksusowy samochód terenowy wylansował brytyjski Range Rover już w 1970 r. Wkrótce dołączyły do niego inne marki, między innymi Toyota. Ewolucja modelu Land Cruiser zmierza w tym kierunku.
 

 

fot. autor
Bogate wyposażenie

 

Producent oferuje trzy stopnie wyposażenia wnętrza Land Cruisera: Terra, Luna i Sol. Należy podkreślić, że wszystkie są bogate, a Terra i Luna nawet wyszukane. Nabywca może się delektować skórzanym wykończeniem wnętrza, komputerem pokładowym, automatyczną klimatyzacją z rozdziałem funkcjonowania kierowca - pasażer przedni i tylne siedzenia, elektrycznie sterowanymi szybami, elektrycznie sterowanymi i podgrzewanymi lusterkami zewnętrznymi, elektrycznie podgrzewanymi i w 8 pozycjach regulowanymi fotelami przednimi, radiomagnetofonem ze zmieniarką CD i 9 głośnikami oraz wieloma innymi udogodnieniami.

Wnętrze nadwozia jest obszerne i w opcji nawet można otrzymać trzeci rząd siedzeń - w sumie dla 8 osób.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa też jest bardzo bogate: przednie i boczne poduszki powietrzne oraz podwójne kurtyny, a także wiele rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego kontrolującego zachowanie się pojazdu w ruchu.

 

fot. autor
Silniki

 

Land Cruiser oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych. Jednostka benzynowa ma podnosić i tak wysoki standard tego pojazdu. Z 6-cylindrów w układzie widlastym i pojemności skokowej 4 l osiąga moc 250 KM przy 5200 obr/min. Moment obrotowy jest "godny" tego samochodu, aż 382 Nm przy 3200 obr/min. Druga wersja silnikowa bardziej przypadła nam do gustu, gdyż świetnie nadaje się do tego pojazdu. To 4-cylindrowy, 3-litrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common-rail i turbodoładowaniem. Silnik ten nadaje pojazdowi dobrą dynamikę, świetnie radzi sobie w terenie - maksymalny moment obrotowy jest niewiele mniejszy od benzynowego, pracuje cicho i mniej zużywa paliwa.

 

fot. autor
Z elektroniką w teren

 

Jadąc Land Cruiserem odnosi się wrażenie, że czuwa i dominuje nad nami elektronika. Ingeruje we właściwości ruchowe pojazdu i ... ułatwia nam jego prowadzenie, zwłaszcza w terenie. Wśród tych elektronicznych rozwiązań jest sterowanie blokadami środkowego i tylnego mechanizmu różnicowego. Ten środkowy, międzyosiowy mechanizm występuje z systemem Torsen LSD, automatycznie dostosowującym rozdział momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. Blokady mechanizmów różnicowych są wspomagane przez system A-TRC (Active-Traction Control), który odpowiada za właściwe przeniesienie napędu oraz przyspieszenie na śliskich nawierzchniach.

Są jeszcze inne rozwiązania pomagające kierowcy panować nad pojazdem w różnych warunkach drogowych. Na przykład system HAC (Hilla-start Assist Control) kontrolujący obroty kół podczas wyjazdu na śliskie zbocze, blokuje ześlizg i ułatwia ruch do przodu. System DAC (Downhill Assist Control) natomiast automatycznie przykłada siłę hamowania do kół pojazdu, nadzoruje jego prędkość i zapobiega niekontrolowanemu usuwaniu się pojazdu podczas zjazdu.

Jazda po równych, utwardzonych nawierzchniach jest zbliżona komfortem do  osobowych samochodów luksusowych. Kierowca ze swego miejsca może zmieniać stopień tłumienia amortyzatorów, a w samochodzie wyposażonym w zawieszenie tylne z dwoma miechami powietrznymi, ma możliwość regulacji prześwitu podwozia nad nawierzchnią.

 

Podsumowanie

 

Land Cruiser należy do niewielkiego grona konstrukcyjnie wyszukanych pojazdów. Z jednej strony ma mocną ramową konstrukcję, blokady mechanizmów różnicowych, a z drugiej jest luksusowo wykonany. Wielość elektronicznych układów ułatwia jazdę, ale stwarza obawy o ich niezawodność, zwłaszcza że samochód przystosowano do brodzenia w zanurzeniu do 70 cm.

 

Wybrane dane techniczne Toyoty Land Cruiser 3.0 D4D 5dr Automat

 

Rodzaj silnika

wysokoprężny

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

2982

Moc maksymalna (KM-obr/min)

163/3400

Maks. Moment obr. (Nm-obr/min)

343-1600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,6

Prędkość maksymalna (km/h)

170

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/średnio (dm3
/100 km)

15,8/9,3/12,6

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

87

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4850/1875/1905 (z relingami)

Rozstaw osi (mm)

2790

Pojemność bagażnika (dm3
)

620

Prześwit minimalny (mm)

220

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna

3 lata lub 100 000 km/12 lat

Cena wersji 3.0 D4D 5-drzw. autom. Terra/Sol (Euro)

39250/55950

 

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)

 

Przestronność wnętrza

*****

Wersja 5-drzwiowa ma przestronne wnętrze, przy 2 rzędach siedzeń duży bagażnik, w opcji może być 8 miejsc

Silnik

****

Bardzo nowoczesna jednostka z bezp. wtryskiem paliwa, 16-zaworowa, turbodoładowana, ale dzisiaj to niemal standard w samochodach luksusowych typu terenowego

Poziom hałasu

****

Niewielki hałas odczuwany podczas rozpędzania pojazdu

Hamulce

****

Bardzo skuteczne z elektronicznymi układami sterującymi wieloma funkcjami - wydaje się, że układ hamulcowy jest nadmiernie obciążony

Dynamika

*****

Jak na pojazd terenowy o masie własnej ponad 2 tony i masie całkowitej blisko 3 tony dynamika jest bardzo dobra

Zużycie paliwa

***

Duże, ale usprawiedliwione dużą masą samochodu i oporami przekładni układu przeniesienia napędu na 4 koła

Nowoczesność konstrukcji

****

Pojazd konstrukcyjnie bardzo dojrzały, ale zbyt "przeładowany" elektroniką

Wyposażenie

*****

Znamienne nie dla samochodu terenowego lecz luksusowego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie