Toyota Land Cruiser. Terenówka z napędem elektrycznym do pracy... w kopalni

Mariusz Michalak
Elektryczny Land Cruiser ma napęd 4x4, sparowany z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 141 KM (104 kW) i momencie obrotowym 256 Nm. Do jego zasilania służą baterie pryzmatyczne o pojemności 42,24 kWh, zarówno ładowane z zewnętrznej sieci, jak i podczas jazdy dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu.Fot. Toyota
Elektryczny Land Cruiser ma napęd 4x4, sparowany z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 141 KM (104 kW) i momencie obrotowym 256 Nm. Do jego zasilania służą baterie pryzmatyczne o pojemności 42,24 kWh, zarówno ładowane z zewnętrznej sieci, jak i podczas jazdy dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu.Fot. Toyota
Toyota Land Cruiser w wersji elektrycznej już jest – na razie w Australii. Niezniszczalna terenówka Toyoty, bardzo chętnie wykorzystywana w przemyśle ciężkim – w wersji elektrycznej okazała się idealnym rozwiązaniem dla kopalni.

Voltra eCruiser to przerobiony Land Cruiser 70, niezniszczalna terenówka do ciężkiej pracy, bez której trudno się obyć na pustkowiach Australii, Afryki czy Azji. LC 70 zadebiutował w 1984 roku w dwóch liniach – Heavy Duty i Light Duty. Z tego drugiego wyewoluowała dostępna dziś w Europie luksusowa, rekreacyjna terenówka Land Cruiser 150. Natomiast model 70 Heavy Duty, choć wielokrotnie modernizowany, pozostał wierny swojej tradycji wołu roboczego, nastawionego na wytrzymałość i jak najwyższe możliwości terenowe.
Pierwszy Voltra eCruiser jest prototypem, który przechodzi właśnie test operacyjny w kopalni Olympic Dam w Południowej Australii, należącej do koncernu BHP. Samochód opracowała firma Autoline, specjalizująca się w modyfikacjach off-roadowych Toyot na potrzeby górnictwa i innych gałęzi ciężkiego przemysłu. Po zakończeniu fazy próbnej Autoline zamierza uruchomić pod marką Voltra seryjną produkcję oryginalnych Land Cruiserów 70, przygotowanych do specjalistycznych zadań. Już pierwsze dni testu pokazały, że rozwiązanie to znacząco redukuje emisję CO2 kopalń, obniża koszty utrzymania floty, a co najważniejsze, zmniejsza szkodliwość pracy górników dzięki zastąpieniu pracujących pod ziemią samochodów z silnikami Diesla autami bezemisyjnymi.

Elektryczny Land Cruiser ma napęd 4x4, sparowany z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 141 KM (104 kW) i momencie obrotowym 256 Nm. Do jego zasilania służą baterie pryzmatyczne o pojemności 42,24 kWh, zarówno ładowane z zewnętrznej sieci, jak i podczas jazdy dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Zastąpienie silnika wysokoprężnego elektrycznym pozwoliło usunąć wiele niepotrzebnych już części, takich jak układ wydechowy, zbiornik paliwa, chłodnica czy snorkel. Dzięki temu nawet po zainstalowaniu baterii litowo-jonowych, wystarczających do zasilania tak dużego samochodu, pojazd jest o 200 kg lżejszy od oryginalnego.

Elektryczny Land Cruiser przynosi oszczędności na paliwie oraz obsłudze serwisowej (brak wymiany filtrów, oleju silnikowego i części eksploatacyjnych oraz jeszcze mniejsze ryzyko awarii z powodu znacznie ograniczonej liczby ruchomych części). Dobrym przykładem korzyści z nowego napędu jest mniejsze zużycie hamulców dzięki systemowi odzyskiwania energii z hamowania, który w znacznej mierze zastępuje hamulce w ich pracy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty