Toyota Hilux. Jedyna taka karetka w Polsce

Mariusz Michalak
Popularny pick-up jest częstym widokiem we wszelkiego rodzaju służbach państwowych i we flotach prywatnych firm i organizacji. Jednak dopiero niedawno dostrzeżono w Polsce potencjał Toyoty Hilux jako odpowiedniej bazy dla karetki. W tym przypadku bardzo wyjątkowej karetki.Fot. Paweł Kędzia
Popularny pick-up jest częstym widokiem we wszelkiego rodzaju służbach państwowych i we flotach prywatnych firm i organizacji. Jednak dopiero niedawno dostrzeżono w Polsce potencjał Toyoty Hilux jako odpowiedniej bazy dla karetki. W tym przypadku bardzo wyjątkowej karetki.Fot. Paweł Kędzia
Popularny pick-up jest częstym widokiem we wszelkiego rodzaju służbach państwowych i we flotach prywatnych firm i organizacji. Jednak dopiero niedawno dostrzeżono w Polsce potencjał Toyoty Hilux jako odpowiedniej bazy dla karetki. W tym przypadku bardzo wyjątkowej karetki.

Toyota Hilux. Jedyna taka karetka w Polsce

Popularny pick-up jest częstym widokiem we wszelkiego rodzaju służbach państwowych i we flotach prywatnych firm i organizacji. Jednak dopiero niedawno
Popularny pick-up jest częstym widokiem we wszelkiego rodzaju służbach państwowych i we flotach prywatnych firm i organizacji. Jednak dopiero niedawno dostrzeżono w Polsce potencjał Toyoty Hilux jako odpowiedniej bazy dla karetki. W tym przypadku bardzo wyjątkowej karetki.

Fot. Paweł Kędzia

Toyota Hilux stała się pierwszą i jak na razie jedyną w Polsce septyczną karetką. Co to dokładnie oznacza? We wnętrzu przedziału medycznego zastosowano opatentowaną powłokę, do której nie przylegają mikroorganizmy i która ogranicza praktycznie do zera namnażanie bakterii. Taka powierzchnia nie musi być nawet dezynfekowana, ponieważ sama wykazuje właściwości septyczne, dzięki którym wnętrze ambulansu pozostaje bezpieczne dla pacjenta.

W przypadku tego samochodu nie tylko wykonanie wnętrza jest unikatowe, gdyż jednym z założeń przy jego powstawaniu było połączenie nowoczesnego ratownictwa z off-roadem.

[b]Toyota Hilux. I na co dzień, i na wyprawę[/b]

Auto w założeniu miało być uniwersalne, czyli służyć do codziennej pracy i przemieszczania się po normalnych drogach oraz w razie potrzeby pozwalać na działania w trudnym terenie z dala od cywilizacji. Pomimo mniejszych rozmiarów niż mają standardowe karetki, z Hiluxa udało się stworzyć pełnoprawny ambulans drogowy (typu B), zachowując przy tym standardowy dla karetek układ wnętrza, tak by każdy lekarz i ratownik się w nim odnalazł.

Popularny pick-up jest częstym widokiem we wszelkiego rodzaju służbach państwowych i we flotach prywatnych firm i organizacji. Jednak dopiero niedawno
Popularny pick-up jest częstym widokiem we wszelkiego rodzaju służbach państwowych i we flotach prywatnych firm i organizacji. Jednak dopiero niedawno dostrzeżono w Polsce potencjał Toyoty Hilux jako odpowiedniej bazy dla karetki. W tym przypadku bardzo wyjątkowej karetki.

Fot. MTB Medica

Udało się to zrobić dzięki przemyślanemu projektowi, który skupia się na maksymalnym wykorzystaniu powierzchni, odpowiedniej ergonomii pracy i ułatwieniu dostępu zarówno z wnętrza, jak i z zewnątrz pojazdu.

W projekcie uwzględniono specyfikę zadań terenowej karetki, bo oprócz normalnego i specjalistycznego wyposażenia medycznego (m.in. noszy z terenowymi kółkami i elektryczną rampą), trzeba było też znaleźć miejsce na wyposażenie off-roadowe i wyprawowe. Tu możemy wymienić m.in. panele solarne, które w słoneczny dzień są w stanie zasilić samodzielnie cały sprzęt medyczny, czy też 40-litrowy zbiornik na wodę techniczną wraz z instalacją, dzięki któremu można umyć pacjenta, sprzęt czy samemu wziąć prysznic. Przewidziano też miejsce na spakowanie kuchni polowej, która jest niezbędna w trakcie zabezpieczenia długich rajdów czy wypraw.

Na co dzień ratunkowy Hilux realizuje swoje zadania w ramach transportu medycznego i państwowego systemu ratownictwa medycznego. Zabezpiecza też liczne imprezy sportowe, m.in. rajdy baja czy zawody motocrossowe w Polsce. Jego właściciele z niecierpliwością czekają na przełożone na przyszły rok długie pustynne rajdy w Afryce, do zabezpieczania których to auto zostało stworzone.

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Skody

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie