Toyota GT 86

Tomasz Szmandra
Toyota GT 86, Fot: Toyota
Toyota GT 86, Fot: Toyota
Japoński producent powrócił do segmentu aut sportowych modelem, który ma oferować dużo przyjemności z jazdy za umiarkowaną cenę. W Polsce nowy model kosztuje od 129 900 zł.

Według założeń samochód miał czerpać z najbardziej klasycznych wzorców pojazdów sportowych.  Efektem prac rozpoczętych

Toyota GT 86, Fot: Toyota
Toyota GT 86, Fot: Toyota

w 2006 roku, jest powstanie jedynego na świecie auta  z napędem na tylne koła i wolnossącym silnikiem typu boxer umieszczonym z przodu.

Model GT86 powstał we współpracy Toyoty i Subaru. Koncern Toyota odpowiada za fazy przygotowania koncepcji pojazdu, stylistykę i projekt techniczny, natomiast Subaru dostarczyło silnik (wzbogacony przez Toyotę technologią wtrysku D-4S) i 6-stopniową skrzynię biegów. Testy drogowe i torowe prowadzone były przez zespoły obu koncernów, zaś dopracowanie szczegółów wyposażenia i finalne dostrojenie każdy z producentów przeprowadził indywidualnie.

Toyota zdecydowała się nadać pierwszemu projektowi sportowemu po latach nazwę, która odwołuje się do sportowego dziedzictwa firmy. Pierwszy człon – „GT”- nawiązuje do

Toyota GT 86, Fot: Toyota
Toyota GT 86, Fot: Toyota

modelu 2000GT z 1967 roku. Z kolei drugi człon nazwy – „86” – nawiązuje do legendarnego sportowego modelu Corolla Levin AE86, produkowanego w latach 1983-1987. W ogóle liczba 86 jest kluczem do projektu nowego modelu: zarówno średnica jak i skok tłoka wynoszą 86 mm, a co ciekawe - nawet chromowane końcówki wydechu mają również średnicę 86 mm.

Przy długości 4240 mm, szerokości 1775 mm, wysokości 1285 mm i rozstawie osi 2570 mm, GT86 nie jest zbyt duży, jak na czteroosobowe, sportowe auto. Niewielkim wymiarom towarzyszy jednak nisko położony środek ciężkości i bardzo dobre właściwości aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza 0,27).

Również kabina podporządkowana jest ergonomii. Kierownica o średnicy 365 mm jest

Toyota GT 86, Fot: Toyota
Toyota GT 86, Fot: Toyota

najmniejszą z zainstalowanych kiedykolwiek w samochodach Toyoty i zapewnia zarówno wygodę, jak i precyzję prowadzenia. Biodra kierowcy znajdują się na wysokości zaledwie 400 mm nad podłożem – niżej, niż we wszystkich innych seryjnych Toyotach i o 7 mm niżej, niż w Porsche Cayman. Profil foteli zapewnia dobre podparcie przy zmiennych kierunkach przeciążeń, oraz wygodę operowania lewarkiem zmiany biegów.
Jednostką napędową GT86 jest opracowany przez Subaru, czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy typu boxer o pojemności skokowej 1999 cm3, wyposażony w nową generację systemu Toyota D-4S. Dzięki oddzielnym wtryskiwaczom, w zależności od warunków pracy silnika, paliwo może być wtryskiwane bezpośrednio do cylindra oraz do kanału dolotowego lub tylko bezpośrednio do cylindra. Zapewnia to zawsze optymalny skład mieszanki i przekłada się na szybkość reakcji na dodanie gazu oraz większą moc i moment obrotowy. Rozwiązanie to obniża także zużycie paliwa i ogranicza emisję spalin. Silnik może osiągać prędkość obrotową do 7400 obr./min., po czym kontrolka na tablicy przyrządów informuje kierowcę o konieczności zmiany biegu, a ogranicznik obrotów działa delikatnie, bez gwałtownego odcięcia.

Toyota GT 86, Fot: Toyota
Toyota GT 86, Fot: Toyota

Z tym silnikiem może współpracować sześciobiegowa przekładnia manualna lub opcjonalnie, sześciobiegowa skrzynia automatyczna (za 7 000 zł). Automat można obsługiwać w trybach ręcznym (M), sportowym (S) i automatycznym (D), także za pomocą manetek  przy kierownicy.

Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu.
GT86 dysponuje mocą 200 KM i momentem obrotowym 204 Nm, dzięki czemu przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,6 sek., a prędkość maksymalna 226 km/h (dane dla wersji z manualną skrzynią biegów). Średnie zużycie paliwa podawane przez producenta,  to 7,1 l/100 km.

Cena sportowej Toyoty w wersji Sol z manualną skrzynią biegów wynosi 129 900 zł, natomiast odmiana Prestige kosztuje 136 900 zł.

Wybrane dane techniczne Toyoty GT 86 i konkurentów:

Marka/model

Toyota GT86

VW Sirocco

Peugeot RCZ

cena (zł)

129 900

101 490

110 900

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

1998

1984

1598

Moc (KM)

200

210

200

Moment obrotowy (Nm)

205

280

275

Przyśpieszenie 0 – 100 km/h (s)

7,6

6,9

7,5

Prędkość maksymalna (km/h)

226

240

240

Średnie spalanie (l/100 km)

7,8

7,4

6,7

Emisja CO2 (g/km)

181

172

155

Skrzynia biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

Pojemność bagażnika (l)

243

312

384

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty