Toyota Crown zadebiutowała na rynku w 1955 roku. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy marki opracowany na bazie jej własnej technologii. Dwa lata po premierze model ten udowodnił swoją jakość i trwałość w Rajdzie Australii – największym i najtrudniejszym międzynarodowym rajdzie tamtej epoki. Samochód jako jeden z niewielu dotarł do mety, dzięki czemu debiut Toyoty w międzynarodowym motorsporcie zakończył się sukcesem.
Od 67 lat Crown pełni rolę flagowego sedana Toyoty w Japonii i dla wielu Japończyków stał się symbolem luksusowego auta rodzimej produkcji. Aby zapewnić mu atrakcyjność na kolejne lata, Toyota zdecydowała rozbudować jego gamę do czterech rodzajów nadwozia i dwóch napędów hybrydowych – podobnie jak w przypadku Corolli w Europie.
Kiedy w 2019 roku Corolla 12. generacji zadebiutowała na europejskim rynku, stała się pierwszym modelem oferowanym z dwoma pełnymi napędami hybrydowymi do wyboru – 122-konnym układem hybrydowym opartym na silniku 1.8 oraz z nowym Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM, którego sercem jest silnik 2.0. Dobrą decyzją okazało się także przywrócenie trzech popularnych w Europie rodzajów nadwozia – hatchbacka, sedana i kombi. A jeszcze w tym roku do rodziny Corolli dołącza kolejny model – kompaktowy SUV Corolla Cross.
Toyota Crown w nowych konfiguracjach
Po sukcesie nowej gamy modelowej Corolli Toyota podjęła decyzję, by wprowadzić równie szeroki wybór opcji dla kolejnego modelu. Crown, flagowy sedan Toyoty w Japonii, Australii i na wielu azjatyckich rynkach, razem z najnowszą, 16. generacją otrzymuje cztery rodzaje nadwozia i dwa zupełnie różne napędy hybrydowe.
Pierwszą odmianą nowej Toyoty Crown, która trafi do sprzedaży, będzie Crown Crossover. W późniejszym terminie samochód będzie dostępny także jako hatchback Crown Sport, limuzyna Crown Sedan dostosowana do jazdy z szoferem oraz Crown Estate z przestronnym nadwoziem SUV-a. Wszystkie cztery wersje powstały na lekkiej i sztywnej platformie GA-K z serii TNGA, z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu oraz kolumnami MacPhersona z przodu.
Nowa Toyota Crown Crossover
Nowoczesną stylistykę podwyższonego nadwozia ze sportową, ukośnie opadającą linią dachu podkreślają mocne przetłoczenia po bokach i duże koła. Nadwozie crossovera zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie oraz dobrą widoczność z miejsca kierowcy.
Crown Crossover otrzymuje zupełnie nowy układ Turbo Hybrid System z systemem e-Axle, oparty na 2,4-litrowym, 4-cylindrowym silniku benzynowym z turbodoładowaniem, rozwijającym maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach. Za magazyn energii odzyskiwanej z hamowania i z optymalizacji pracy silnika służy nowo opracowana bipolarna bateria niklowo-wodorkowa o dwukrotnie większej gęstości energii w porównaniu do tradycyjnej baterii Ni-MH. Drugą opcją napędową jest wydajny napęd hybrydowy z wolnossącym silnikiem benzynowym 2,5 l, który również otrzymał bipolarny akumulator Ni-MH.
Nowa Toyota Crown będzie produkowana w Japonii, w dwóch supernowoczesnych fabrykach – Motomachi i Tsutsumi. Obok tradycyjnych rynków model będzie dostępny także w Stanach Zjednoczonych. W Europie największymi modelami Toyoty pozostają sedan Camry oraz 7-osobowy SUV Highlander. Oba auta powstały na platformie GA-K i są oferowane wyłącznie w wersji hybrydowej.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?