Toyota Crown. Flagowy sedan Japończyków idzie w ślady Corolli. Tak się zmienił

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Crown, flagowy sedan Toyoty w Japonii, Australii i na wielu azjatyckich rynkach, razem z najnowszą, 16. generacją otrzymuje cztery rodzaje nadwozia i dwa zupełnie różne napędy hybrydowe.
Crown, flagowy sedan Toyoty w Japonii, Australii i na wielu azjatyckich rynkach, razem z najnowszą, 16. generacją otrzymuje cztery rodzaje nadwozia i dwa zupełnie różne napędy hybrydowe. Toyota
Toyota zaprezentowała nową generację Crown, zaprojektowaną na platformie GA-K. Klasyczny sedan w nowej odsłonie będzie dostępny w czterech wersjach nadwozia jako crossover, sedan, hatchback i SUV

Toyota Crown zadebiutowała na rynku w 1955 roku. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy marki opracowany na bazie jej własnej technologii. Dwa lata po premierze model ten udowodnił swoją jakość i trwałość w Rajdzie Australii – największym i najtrudniejszym międzynarodowym rajdzie tamtej epoki. Samochód jako jeden z niewielu dotarł do mety, dzięki czemu debiut Toyoty w międzynarodowym motorsporcie zakończył się sukcesem.

Od 67 lat Crown pełni rolę flagowego sedana Toyoty w Japonii i dla wielu Japończyków stał się symbolem luksusowego auta rodzimej produkcji. Aby zapewnić mu atrakcyjność na kolejne lata, Toyota zdecydowała rozbudować jego gamę do czterech rodzajów nadwozia i dwóch napędów hybrydowych – podobnie jak w przypadku Corolli w Europie.

Kiedy w 2019 roku Corolla 12. generacji zadebiutowała na europejskim rynku, stała się pierwszym modelem oferowanym z dwoma pełnymi napędami hybrydowymi do wyboru – 122-konnym układem hybrydowym opartym na silniku 1.8 oraz z nowym Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM, którego sercem jest silnik 2.0. Dobrą decyzją okazało się także przywrócenie trzech popularnych w Europie rodzajów nadwozia – hatchbacka, sedana i kombi. A jeszcze w tym roku do rodziny Corolli dołącza kolejny model – kompaktowy SUV Corolla Cross.

Toyota Crown w nowych konfiguracjach

Po sukcesie nowej gamy modelowej Corolli Toyota podjęła decyzję, by wprowadzić równie szeroki wybór opcji dla kolejnego modelu. Crown, flagowy sedan Toyoty w Japonii, Australii i na wielu azjatyckich rynkach, razem z najnowszą, 16. generacją otrzymuje cztery rodzaje nadwozia i dwa zupełnie różne napędy hybrydowe.

Pierwszą odmianą nowej Toyoty Crown, która trafi do sprzedaży, będzie Crown Crossover. W późniejszym terminie samochód będzie dostępny także jako hatchback Crown Sport, limuzyna Crown Sedan dostosowana do jazdy z szoferem oraz Crown Estate z przestronnym nadwoziem SUV-a. Wszystkie cztery wersje powstały na lekkiej i sztywnej platformie GA-K z serii TNGA, z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu oraz kolumnami MacPhersona z przodu.

Nowa Toyota Crown Crossover

Nowoczesną stylistykę podwyższonego nadwozia ze sportową, ukośnie opadającą linią dachu podkreślają mocne przetłoczenia po bokach i duże koła. Nadwozie crossovera zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie oraz dobrą widoczność z miejsca kierowcy.

Crown Crossover otrzymuje zupełnie nowy układ Turbo Hybrid System z systemem e-Axle, oparty na 2,4-litrowym, 4-cylindrowym silniku benzynowym z turbodoładowaniem, rozwijającym maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach. Za magazyn energii odzyskiwanej z hamowania i z optymalizacji pracy silnika służy nowo opracowana bipolarna bateria niklowo-wodorkowa o dwukrotnie większej gęstości energii w porównaniu do tradycyjnej baterii Ni-MH. Drugą opcją napędową jest wydajny napęd hybrydowy z wolnossącym silnikiem benzynowym 2,5 l, który również otrzymał bipolarny akumulator Ni-MH.

Nowa Toyota Crown będzie produkowana w Japonii, w dwóch supernowoczesnych fabrykach – Motomachi i Tsutsumi. Obok tradycyjnych rynków model będzie dostępny także w Stanach Zjednoczonych. W Europie największymi modelami Toyoty pozostają sedan Camry oraz 7-osobowy SUV Highlander. Oba auta powstały na platformie GA-K i są oferowane wyłącznie w wersji hybrydowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie