Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Corolla

Tekst i zdjęcia: Piotr Myszor
Obecne generacja corolli jest na rynku dopiero od 2001 roku, mimo to przeszła już pewne modernizacje.

Nieco poprawiono system bezpieczeństwa, wyciszenie i zawieszenie. W gamie silników znalazła się także nowa jednostka wysokoprężna

Toyota Corolla

Corolla jest dla toyoty ważna zwłaszcza w Polsce. Wystartowała z konkurencyjną
ceną, nową, bardziej europejską linią nadwozia i wystrojem wnętrza, który
w przeciwieństwie do starszych generacji mógł mierzyć się z czołówką europejskich
aut. Dzięki niej Toyota znacznie awansowała w rankingu sprzedaży nowych
aut.
Zmiany w systemie bezpieczeństwa corolla zawdzięcza avensisowi. Oba
samochody są produkowane w tej samej fabryce w Burnaston w Anglii. Niektóre
elementy szkieletu corolla ma więc teraz wspólne z avensisem. To na pewno
plus, bo avensis dołączył do ekskluzywnego klubu, nielicznych jeszcze posiadaczy
5 gwiazdek w testach zderzeniowych NCAP. Wzmocniono np. boczne słupki karoserii.
Nie wiadomo jednak na ile poprawiło to zachowanie corolli, bo nowych testów
nie przeprowadzano.
Od tego roku w corolli są także dostępne nowe kurtyny powietrzne, chroniące
pasażerów tylnych siedzeń. Corolla może mieć teraz 8 poduszek powietrznych.
Toyota podkreśla jednak zwłaszcza zmiany pod maską samochodu. Dotąd
w corollach były dostępne dwulitrowe silniki D-4D o dwóch mocach: 90 KM
i 110 KM. Obecnie silniejszy z nich jeszcze zyskał na mocy i maksymalnym
momencie obrotowym. Nowa, wprowadzona w tym roku wersja ma moc 116 KM.
Trudno się nie zgodzić, że w tym przypadku 6 KM to kosmetyczna różnica.
Znacznie bardziej zmienił się maksymalny moment obrotowy. Tu wzrost wynosi
już 30 Nm.
Najwyraźniejszą różnicą jest większa czystość spalin. Poprzedni silnik
spełniał normy Euro III, nowy odpowiada już wymaganiom Euro IV.
"Nowymi" corollami wyruszyliśmy z Wenecji do Cortina d’Ampezzo. Początkowo
droga wiodła niezbyt zatłoczonymi autostradami, więc pożytku z nowego diesla
mieliśmy niewiele. Ot, rozpędziliśmy samochód i jechaliśmy niezbyt szybko
i zbyt jednostajnie. Jedno trzeba przyznać - silnik był cichy i przy tym
trybie pracy nie dawał się we znaki.
Jazda zaczęła się nam podobać, kiedy wjechaliśmy w góry. Po pierwsze
dlatego, że drogi stały się wąskie i kręte, a po drugie z powodu wspaniałych
widoków. Tu już trzeba było radzić sobie ze stromymi podjazdami i wyprzedzać
na krótkich odcinkach. Corolla nie dawała na siebie narzekać. Przyspieszała
szybko i chętnie. Nadal było cicho, zwłaszcza, że część trasy pokonywaliśmy
w korkach, więc nie była nam potrzebna duża moc i wyższe obroty.
Jazda corollą z nowym silnikiem podobała mi się, ale prawdę mówiąc dokładnie
to samo mogę powiedzieć o samochodzie ze starą jednostką napędową. Z punktu
widzenia "statystycznego Kowalskiego" różnice nie są bardzo widoczne, choć
na pewno ładnie wyglądają na papierze (patrz tabelka). To jednak znak,
że Toyota poważnie traktuje udział w wyścigu do stale rosnącego segmentu
aut z silnikami wysokoprężnymi. Dla nas to tym ważniejsze, że toyotowe
diesle będą powstawać także w Polsce.
Dieslowa ofensywa
Toyota oferuje obecnie w Europie 9 silników wysokoprężnych. Najmniejszy,
który od niedawna jest montowany w yarisach (ale kupowany także przez BMW
do mini), ma pojemność 1,4 l i moc 75 KM. Największy ma pojemność 4,6 l
i jest montowany w dostawczym modelu dyna. Nie jest jednak najmocniejszy.
Ten tytuł należy do turbodiesla montowanego w land cruiserze 100. Ma on
moc 204 KM (poj. 4,2 l). Za dwa lata w Polsce będzie powstawać 120 000
silników wysokoprężnych Toyoty. Nowa fabryka powstaje obok działającej
już fabryki skrzyń biegów w Wałbrzychu.
Różnice

Silnik rocznika20012003
Moc silnika (KM)110116
Maks. moment obr. (Nm)250280
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,910,8
Średnie spalanie (l/100 km)5,75,6
Średni poziom CO2 (g/km)152149
Norma czyswtości spalinEuro III Euro IV
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty