Toyota Corolla

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Udostępnij:
Jeszcze niedawno japońskie auta kojarzyły się z niezawodnością i wysoką ceną. Dziś - przynajmniej w przypadku Toyoty Corolli - pozostało tylko to pierwsze.

Wystarczającym dowodem jest fakt, że właśnie Corolla jest najlepiej sprzedającym się autem segmentu C w Polsce.Dziewiąta generacja Corolli to zupełnie inne auto niż poprzedni samochód o tej nazwie. Model ósmej generacji, z okrągłymi reflektorami, także po modernizacji nie spodobał się specjalnie klientom. Kanciaste kształty nowej Corolli podobają się znacznie bardziej. Najlepszy dowód to statystyki sprzedaży. W ofercie są trzy wersje nadwoziowe - hatchback, sedan i kombi, gamę uzupełnia minivan Corolla Verso. W redakcyjnym teście tym razem najtańszy model - trzydrzwiowy hatchback z 1,4-litrowym silnikiem benzynowym.
Jak na niezbyt drogi model testowa Corolla była wyposażona całkiem nieźle, wprawdzie radioodtwarzacz CD i klimatyzacja wymagały dopłaty, ale już wspomaganie układu kierowniczego, ABS, dwie poduszki gazowe a także radioodtwarzacz kasetowy są w wyposażeniu standardowym. Elementem radioodtwarzacza jest także komputer pokładowy, który pokazuje średnią prędkość, średnie i chwilowe zużycie paliwa. Na liście opcji są także elektrycznie sterowane szyby w drzwiach, centralne ryglowanie zamków (standard w wersji Terra) i lakier metalizowany. Najtańsza Corolla kosztuje 47 000 zł, za wersję Terra trzeba dopłacić 2200 zł.
97 KM to moc zupełnie wystarczająca do niedużego auta. Bazowe auta konkurencji mają najczęściej 75 KM, a więc mają znacznie słabsze osiągi. 12 sekund w sprincie od 0 do 100 km/h to bardzo dobry wynik, to samo można powiedzieć o prędkości maksymalnej - 185 km/h. A wszystko przy niezbyt wysokim zużyciu paliwa. Podczas testu Corolla zużyła średnio 8,3 l benzyny na 100 km. Nieco precyzyjniej mogłaby pracować skrzynia biegów - czasem zdarzały się nam kłopoty z szybkim odnalezieniem dwójki i czwórki.
Nadwozie
Corolla dziewiątej generacji, która jest na rynku od 2001 roku od poprzedniczki różni się zdecydowanie. Ostre linie karoserii to zupełne przeciwieństwo obłych kształtów Corolli nr 8. W trzydrzwiowej odmianie nie przypadł nam do gustu jedynie zbyt szeroki tylny słupek C. Przeszkadza on przede wszystkim przy parkowaniu tyłem. Corolla ma teraz inne klamki, znacznie wygodniejsze od stosowanych dotychczas kasetowych. Niezbyt wygodne jest za to wsiadanie na tylne siedzenie przez drzwi kierowcy - mechanizm pozwala jedynie odchylić samo oparcie.
Wnętrze
Tu nie można się (prawie) do niczego przyczepić. Tworzywa sztuczne są naprawdę znakomitej jakości, na wysokim poziomie jest także wykończenie wnętrza. Będące elementem wyposażenia standardowego radio ma kształt nieatrakcyjny dla złodziei, umieszczono je wygodnie - na samej górze konsoli środkowej. Jedyny zgrzyt to niezbyt pasująca do pozytywnego wizerunku wnętrza zaślepka powyżej dźwigni zamkniętego obiegu powietrza. W modelach z automatyczną klimatyzacją w jej miejscu jest wyświetlacz zegarka. Szkoda także, że kierownica jest regulowana tylko na wysokość.
Silnik
Do wyboru są trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Najsłabsza jednostka ma 1,4 l pojemności i 97 KM. Z ważącym niewiele ponad tonę autem silnik radzi sobie całkiem nieźle, choć dynamiczna jazda wymaga trzymania go na wysokich obrotach. Pozostałe silniki benzynowe mają pojemność 1,6 l (110 KM) i 1,8 l (192 KM). Ten ostatni jest zarezerwowany dla usportowionej odmiany TS. Diesel oferowany do Corolli ma dwa litry pojemności i trzy różne moce - 90, 110 lub 116 KM. Ta ostatnia odmiana pojawiła się w salonach w czerwcu.
Corolla jest najlepiej sprzedającym się kompaktem w naszym kraju. Zapracowała sobie na to znakomitą opinią bezawaryjnego auta, ma trzyletnią gwarancję i dość niską cenę. A to w Polsce bardzo wiele.
Toyota Corolla a konkurencja

ModelToyota CorollaNissan AlmeraHonda Civic
SilnikR4R4R4
Pojemność skokowa (cm sześc.)139814971396
Moc maks. (KM)979890
Maks. moment obrotowy (Nm)130136130
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/BT/TT/B
Średnica zawracania (m)9,610,410,4
Objętość bagażnika (dm sześc.)280350370
Długość (mm)412041804285
Szerokość (mm)169017051695
Wysokość (mm)138514401500
Rozstaw osi (mm)246525352680
Masa własna (kg)104011901130
Ładowność (kg)540520490
Prędkość maksymalna (km/h)185177177
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)1213,311,6
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto8,98,68,6
Poza miastem5,75,55,7
Średnie6,76,66,3

T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, M - manualna
Wyposażenie

ModelCorolla TerraAlmera VisiaCivic LS
Cena (zł)49 20049 90051 600
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneOSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSOS
KlimatyzacjaOSO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie