Toyota Corolla

(w)
Nowa Corolla pojawiła się w salonach firmowych Toyoty w pierwszych miesiącach tego roku. Od 1966 roku jest to już dziewiąta generacja tego samochodu.

Hatchback, najpopularniejsza w Polsce postać corolli, jest produkowany w brytyjskiej fabryce Toyoty w Derby. Auto zbudowane na nowej płycie podłogowej z szerszym rozstawem osi, ma teraz więcej miejsca w środku i sztywniejszą konstrukcję. O ile poprzednia corolla należała do grupy ciaśniejszych pojazdów w swej klasie, to obecnej tego zarzutu postawić nie można.
Z kilku wersji oddanych do dyspozycji przez łódzkiego dilera Toyoty AMX, do testu wybraliśmy podstawową base w nadwoziu 5 drzwiowym, z najmniejszym silnikiem 1.4 VVTi. Stan licznika: 20 km.
Wszystko jak na dłoni
We wnętrzu najtańszej wersji corolli dominuje praktyczna czerń plastików, wśród których mocnym i czytelnym akcentem jest zespół wskaźników, składający się z szybkościomierza, obrotomierza, miernika temperatury i napełnienia zbiornika paliwa.
Fabryczny radiomagnetofon ma duży, czytelny ciekłokrytsaliczny wyświetlacz, który służy także do pokazywania czterech informacji komputera pokładowego: chwilowego i średniego zużycia paliwa, średniej prędkość i zewnętrznej temperatury powietrza. Radio charakteryzuje się bardzo dobrą czułością - bez zakłóceń odbiera dalekie stacje UKF, niesłyszane w innych odbiornikach.
Czytelne z miejsca kierowcy są także pokrętła kierunku nawiewu powietrza, wentylatora i ogrzewania. Pod ręką jest dźwignia zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego. Dodajmy do tego jeszcze łatwą regulację wysokości fotela kierowcy i kąta pochylenia oparcia.
Kiedy kierowca usadowi się już na swoim miejscu, doceni fakt, że dobrą widoczność ma nie tylko przed sobą, ale także we wszystkich trzech lusterkach wstecznych. Zwłaszcza zewnętrzne lusterka zasługują na pochwałę.
Poza tym warto wyróżnić jeszcze jedno praktyczne rozwiązanie: raster na przedniej szybie w okolicy lusterka wstecznego nie zasłania widoczności, a chroni wzrok przed oślepiającymi promieniami, kiedy jedzie się pod słońce.
Serce do jazdy
Corolla napędzana najmniejszym silnikiem zaskakuje chęcią do jazdy. Silnik łatwo wchodzi na obroty -samochód wyrywa do przodu, jakby był napędzany większą jednostką. Na pierwszych trzech biegach jest zdumiewająco dynamiczny, co dobrze się sprawdza w mieście, kiedy np. trzeba szybko ruszyć spod świateł. Oczywiście, wszystko na miarę 1,4-litrowego sprawnego silnika i odpowiednio zestopniowanej skrzyni biegów.
Auto dobrze sprawuje się także na trasie, dając możliwość jazdy wysoką maksymalną szybkość. Należy jednak wziąć pod uwagę, że czwarty i piąty bieg nie gwarantują wysokiej dynamiki. Żeby szybko wyprzedzić, jadąc większą prędkością, zalecana jest redukcja do trzeciego biegu.
Zgodnie z fabryczną informacją, corolla nie jest żarłoczna, co potwierdziło się po pokonaniu 400-kilometrowej trasy (65 proc. szosa, 35 proc. miasto). Na zakończenie komputer wskazał 6,9 l/100 km średniego zużycia paliwa. Na pewno byłoby ono niższe, gdyby silnik zaliczył kilka tysięcy km.
Trzyma się drogi
Nowa corolla trzyma się pewnie drogi. Pokonywanie zakrętów z rozsądną prędkością nie jest dla kierowcy źródłem niezdrowych emocji. Samochód wchodzi w nie wykazując słabo wyczuwalną tendencję do podsterowności, co jest objawem najzupełniej normalnym.
Zawieszenie jest zestrojone w miarę twardo. Mimo to jazda po asfaltowych pralkach nie jest przykra, nawet po garbach, które zostawili drogowcy w ramach remontu nawierzchni odcinka Pabianickiej od ronda Lotników Lwowskich do stacji benzynowej Jet.
Wspomaganie układu kierowniczego wydaje się być przyzwoicie zestrojone. Precyzja układu kierowniczego także; prawdopodobnie w X generacji corolli będzie bliższa ideału. Hamulce wyśmienite.
Auto godne uwagi ze względu na sprawdzoną jakość, trzyletnią gwarancję, dobre walory eksploatacyjne, możliwość łatwego zbycia przy stosunkowo niewielkim spadku wartości.
Corolla podlega programowi serwisowania obowiązującemu we wszystkich krajach Europy. Główny przegląd dokonywany jest po każdych 30.000 km. Mały przegląd (z wymianą oleju i filtra) należy przeprowadzać po 15.000 km.
Na wszystkie nowe auta Toyota udziela 3-letniej gwarancji (lub 100.000 km).
Wyposażenie testowanej wersji: poduszka kierowcy i pasażera, ABS z EBD, immobiliser, hamulce tarczowe przód/tył, wspomaganie kierownicy, regulacja wysokości kierownicy, radiodtwarzacz kasetowy, komputer pokładowy, składane i dzielone siedzenia.
Cena testowanego modelu 47.900 zł.
Samochód do testu udostępniła spółka AMX - łódzki diler Toyoty Motor Poland.
Dane techniczne

Silnik1.4VVTi
Pojemność skokowa (ccm)1398
Moc maksymalna (kW/KM/obr.)71/97/6 000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr.)130/4 400
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)12,0
Prędkość maksymalna (km/h)185
Zużycie paliwa (l/100 km)
miasto8,4
za miastem5,7
średnio6,7
Wymiary (dł/szer. wys. - mm)4 180/1 710/1 475
Rozstaw osi (mm)2 600
Pojemność bagażnika (l)289
Pojemność zbiornika paliwa (l)55
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty