Toyota Corolla Verso kontra Renault Scenic

Ryszard Polit
Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso II generacji zwraca uwagę nowym wyglądem zewnętrznym. Oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.
Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso II generacji zwraca uwagę nowym wyglądem zewnętrznym. Oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.
Udostępnij:
Samochody stają się coraz bardziej podobne pod względem technicznym, choć z zewnątrz wyglądają na całkiem inne.

Samochody stają się coraz bardziej podobne do siebie pod względem rozwiązań technicznych, chociaż z zewnątrz wyglądają na całkiem inne. Można to zauważyć na przykładzie Toyoty Corolli Verso i Renault Scenika.

Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso II generacji zwraca uwagę nowym wyglądem zewnętrznym. Oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.
Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso II generacji zwraca uwagę nowym wyglądem zewnętrznym. Oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.

 

Scenic i Corolla Verso na pierwszy rzut oka wyglądają jak dwa różne pojazdy. Okazuje się jednak, że można zauważyć wiele cech wspólnych. Do porównania wybraliśmy samochody napędzane podstawowym silnikiem o pojemności 1,6 l. W

Fot. Renault: Renault Scenic ma mniej przestronne wnętrze od Toyoty Corolli Verso.
Fot. Renault: Renault Scenic ma mniej przestronne wnętrze od Toyoty Corolli Verso.

przypadku Renault osiąga on moc 115 KM, a w Toyocie - 110 KM.

 

Cechy szczególne

 

Obaj producenci postawili na epatowanie nabywcy nowoczesnością. Ma o tym świadczyć duża liczba elektronicznych gadżetów. U Renault są to: “karta Renault", automatyczny hamulec postojowy czy samoczynnie włączające się światła awaryjne w przypadku gwałtownego hamowania, natomiast w Toyocie - przycisk uruchamiający silnik czy diodowe podświetlenie wskaźników - zresztą bardzo skuteczne. Oba pojazdy mogą przewozić co najwyżej 5 pasażerów i w każdym aucie można przesuwać, składać i wyjmować tylne fotele. Środkowy fotel drugiego rzędu jest węższy od zewnętrznych i wygodny jedynie dla niewyrośniętych dzieci. Główną zaletą

Fot. Toyota: Dzięki układowi zmiennych faz rozrządu silnik Toyoty wyróżnia się elastycznością, ale zużycie paliwa jest zbliżone do konkurenta.
Fot. Toyota: Dzięki układowi zmiennych faz rozrządu silnik Toyoty wyróżnia się elastycznością, ale zużycie paliwa jest zbliżone do konkurenta.

minivanów ma być przestronność wnętrza i pod tym względem korzystniej prezentuje się Toyota - rozstaw osi w Sceniku jest o 7 cm mniejszy niż w Verso. Za to Renault ma większy bagażnik - 430 l, Toyota - 397 l. W obu autach podobna jest konstrukcja zawieszenia, dosyć prosta.

 

Silniki

 

Silnik Toyoty z pojemności 1,6 l osiąga 110 KM i wyposażony jest w układ zmiennych faz rozrządu. Dzięki niemu jednostka napędowa jest dość elastyczna i nie wymaga częstej zmiany

Fot. Renault: Silnik 1,6 l w Sceniku to wystarczające źródło napędu – dynamika pojazdu jest zbliżona do dynamiki konkurenta.
Fot. Renault: Silnik 1,6 l w Sceniku to wystarczające źródło napędu – dynamika pojazdu jest zbliżona do dynamiki konkurenta.

biegów. Jednostka napędowa Renault nie ma układu zmiennych faz rozrządu i z podobnej pojemności skokowej uzyskuje 115 KM mocy. W zakresie tzw. użytecznych obrotów (obroty między maksymalnym momentem obrotowym a mocą maksymalną) głośniejszy jest silnik francuski.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy mają identyczną konstrukcję zawieszenia: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Jednak w porównaniu z Verso, Scenic jest mniej twardy. Auto francuskie płynniej radzi sobie z nierównościami drogi niż Toyota i dzięki temu ma wyższy komfort jazdy. Jednak ostre zakręty pewniej pokonuje się w Corolli Verso. Oba

Fot. Toyota: Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów występuje w obu autach. Na zdjęciu Toyota.
Fot. Toyota: Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów występuje w obu autach. Na zdjęciu Toyota.

pojazdy mają zbliżoną dynamikę i nieco zbyt słabe silniki. Manewr wyprzedzania wolniejszych pojazdów w pełni obciążona Toyota i Renault wykonują dość ospale. W tych warunkach nieco szybsza jest jednak Toyota. Pojazd japoński jest również cichszy od francuskiego.

 

Podsumowanie

 

Fot. Renault: Nowoczesne wnętrze z tablicą przyrządów umieszczoną na środku.
Fot. Renault: Nowoczesne wnętrze z tablicą przyrządów umieszczoną na środku.

Mimo wielu podobieństw Toyoty i Renault, można zauważyć istotne różnice. Dotyczą one długości okresu gwarancyjnego - w przypadku Toyoty 3 lata, Renault -2 lata, ceny i wyposażenia. Bardziej bogato wyposażona Corolla Verso jest droższa od Scenika aż o 7 700 zł. W Toyocie dodano m.in. klimatyzację, radio i poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Obaj konkurenci starają się być nowocześni, co podkreśla chociażby wystrój wnętrza. Do potencjalnego nabywcy należy decyzja, czy woli mieć np. prędkościomierz w tradycyjnym miejscu - za kierownicą czy na środku tablicy przyrządów.  

 

Nasz ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 Corolla Verso

Scenic

Przestronność wnętrza

+

 
Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 
Hamulce

Remis

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 Toyota 1.6

Renault 1.6

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/6000

115/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

150/3800

152/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,7

12,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

10,3

13,2

Prędkość maksymalna (km/h):

175

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,2

40,3

Pojemność bagażnika (dm3):

397

430

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,2/9,4

6,0/9,4

Długość/szerokość/wysokość (cm):

436/177/162

426/181/162

Rozstaw osi (cm):

275

268

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł):

77 500

69 800

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 Corolla Verso

Terra

Scenic

Pack Authentique

poduszki powietrzne

7

6

układ ABS

S

S

układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

lusterka zewnętrzne elektrycznie

sterowane/podgrzewane

S/S

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/S

klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-

radio CD

S

-

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie