Samochody stają się coraz bardziej podobne do siebie pod względem rozwiązań technicznych, chociaż z zewnątrz wyglądają na całkiem inne. Można to zauważyć na przykładzie Toyoty Corolli Verso i Renault Scenika.
Scenic i Corolla Verso na pierwszy rzut oka wyglądają jak dwa różne pojazdy. Okazuje się jednak, że można zauważyć wiele cech wspólnych. Do porównania wybraliśmy samochody napędzane podstawowym silnikiem o pojemności 1,6 l. W
przypadku Renault osiąga on moc 115 KM, a w Toyocie - 110 KM.
Cechy szczególne
Obaj producenci postawili na epatowanie nabywcy nowoczesnością. Ma o tym świadczyć duża liczba elektronicznych gadżetów. U Renault są to: “karta Renault", automatyczny hamulec postojowy czy samoczynnie włączające się światła awaryjne w przypadku gwałtownego hamowania, natomiast w Toyocie - przycisk uruchamiający silnik czy diodowe podświetlenie wskaźników - zresztą bardzo skuteczne. Oba pojazdy mogą przewozić co najwyżej 5 pasażerów i w każdym aucie można przesuwać, składać i wyjmować tylne fotele. Środkowy fotel drugiego rzędu jest węższy od zewnętrznych i wygodny jedynie dla niewyrośniętych dzieci. Główną zaletą
minivanów ma być przestronność wnętrza i pod tym względem korzystniej prezentuje się Toyota - rozstaw osi w Sceniku jest o 7 cm mniejszy niż w Verso. Za to Renault ma większy bagażnik - 430 l, Toyota - 397 l. W obu autach podobna jest konstrukcja zawieszenia, dosyć prosta.
Silniki
Silnik Toyoty z pojemności 1,6 l osiąga 110 KM i wyposażony jest w układ zmiennych faz rozrządu. Dzięki niemu jednostka napędowa jest dość elastyczna i nie wymaga częstej zmiany
biegów. Jednostka napędowa Renault nie ma układu zmiennych faz rozrządu i z podobnej pojemności skokowej uzyskuje 115 KM mocy. W zakresie tzw. użytecznych obrotów (obroty między maksymalnym momentem obrotowym a mocą maksymalną) głośniejszy jest silnik francuski.
Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy mają identyczną konstrukcję zawieszenia: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Jednak w porównaniu z Verso, Scenic jest mniej twardy. Auto francuskie płynniej radzi sobie z nierównościami drogi niż Toyota i dzięki temu ma wyższy komfort jazdy. Jednak ostre zakręty pewniej pokonuje się w Corolli Verso. Oba
pojazdy mają zbliżoną dynamikę i nieco zbyt słabe silniki. Manewr wyprzedzania wolniejszych pojazdów w pełni obciążona Toyota i Renault wykonują dość ospale. W tych warunkach nieco szybsza jest jednak Toyota. Pojazd japoński jest również cichszy od francuskiego.
Podsumowanie
Mimo wielu podobieństw Toyoty i Renault, można zauważyć istotne różnice. Dotyczą one długości okresu gwarancyjnego - w przypadku Toyoty 3 lata, Renault -2 lata, ceny i wyposażenia. Bardziej bogato wyposażona Corolla Verso jest droższa od Scenika aż o 7 700 zł. W Toyocie dodano m.in. klimatyzację, radio i poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Obaj konkurenci starają się być nowocześni, co podkreśla chociażby wystrój wnętrza. Do potencjalnego nabywcy należy decyzja, czy woli mieć np. prędkościomierz w tradycyjnym miejscu - za kierownicą czy na środku tablicy przyrządów.
Nasz ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Corolla Verso | Scenic | |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
Toyota 1.6 | Renault 1.6 | |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 110/6000 | 115/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 150/3800 | 152/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,7 | 12,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 10,3 | 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 175 | 185 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 67 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,2 | 40,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 397 | 430 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,2/9,4 | 6,0/9,4 |
Długość/szerokość/wysokość (cm): | 436/177/162 | 426/181/162 |
Rozstaw osi (cm): | 275 | 268 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/12 |
Cena (zł): | 77 500 | 69 800 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
Corolla Verso Terra | Scenic Pack Authentique | |
poduszki powietrzne | 7 | 6 |
układ ABS | S | S |
układ wspomagania nagłego hamowania | - | S |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | S/S | - |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/S |
klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | - |
radio CD | S | - |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?