Toyota Corolla Verso kontra Renault Scenic

Ryszard Polit
Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso II generacji zwraca uwagę nowym wyglądem zewnętrznym. Oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.
Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso II generacji zwraca uwagę nowym wyglądem zewnętrznym. Oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.
Samochody stają się coraz bardziej podobne pod względem technicznym, choć z zewnątrz wyglądają na całkiem inne.

Samochody stają się coraz bardziej podobne do siebie pod względem rozwiązań technicznych, chociaż z zewnątrz wyglądają na całkiem inne. Można to zauważyć na przykładzie Toyoty Corolli Verso i Renault Scenika.

Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso II generacji zwraca uwagę nowym wyglądem zewnętrznym. Oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.
Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso II generacji zwraca uwagę nowym wyglądem zewnętrznym. Oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.

 

Scenic i Corolla Verso na pierwszy rzut oka wyglądają jak dwa różne pojazdy. Okazuje się jednak, że można zauważyć wiele cech wspólnych. Do porównania wybraliśmy samochody napędzane podstawowym silnikiem o pojemności 1,6 l. W

Fot. Renault: Renault Scenic ma mniej przestronne wnętrze od Toyoty Corolli Verso.
Fot. Renault: Renault Scenic ma mniej przestronne wnętrze od Toyoty Corolli Verso.

przypadku Renault osiąga on moc 115 KM, a w Toyocie - 110 KM.

 

Cechy szczególne

 

Obaj producenci postawili na epatowanie nabywcy nowoczesnością. Ma o tym świadczyć duża liczba elektronicznych gadżetów. U Renault są to: “karta Renault", automatyczny hamulec postojowy czy samoczynnie włączające się światła awaryjne w przypadku gwałtownego hamowania, natomiast w Toyocie - przycisk uruchamiający silnik czy diodowe podświetlenie wskaźników - zresztą bardzo skuteczne. Oba pojazdy mogą przewozić co najwyżej 5 pasażerów i w każdym aucie można przesuwać, składać i wyjmować tylne fotele. Środkowy fotel drugiego rzędu jest węższy od zewnętrznych i wygodny jedynie dla niewyrośniętych dzieci. Główną zaletą

Fot. Toyota: Dzięki układowi zmiennych faz rozrządu silnik Toyoty wyróżnia się elastycznością, ale zużycie paliwa jest zbliżone do konkurenta.
Fot. Toyota: Dzięki układowi zmiennych faz rozrządu silnik Toyoty wyróżnia się elastycznością, ale zużycie paliwa jest zbliżone do konkurenta.

minivanów ma być przestronność wnętrza i pod tym względem korzystniej prezentuje się Toyota - rozstaw osi w Sceniku jest o 7 cm mniejszy niż w Verso. Za to Renault ma większy bagażnik - 430 l, Toyota - 397 l. W obu autach podobna jest konstrukcja zawieszenia, dosyć prosta.

 

Silniki

 

Silnik Toyoty z pojemności 1,6 l osiąga 110 KM i wyposażony jest w układ zmiennych faz rozrządu. Dzięki niemu jednostka napędowa jest dość elastyczna i nie wymaga częstej zmiany

Fot. Renault: Silnik 1,6 l w Sceniku to wystarczające źródło napędu – dynamika pojazdu jest zbliżona do dynamiki konkurenta.
Fot. Renault: Silnik 1,6 l w Sceniku to wystarczające źródło napędu – dynamika pojazdu jest zbliżona do dynamiki konkurenta.

biegów. Jednostka napędowa Renault nie ma układu zmiennych faz rozrządu i z podobnej pojemności skokowej uzyskuje 115 KM mocy. W zakresie tzw. użytecznych obrotów (obroty między maksymalnym momentem obrotowym a mocą maksymalną) głośniejszy jest silnik francuski.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy mają identyczną konstrukcję zawieszenia: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Jednak w porównaniu z Verso, Scenic jest mniej twardy. Auto francuskie płynniej radzi sobie z nierównościami drogi niż Toyota i dzięki temu ma wyższy komfort jazdy. Jednak ostre zakręty pewniej pokonuje się w Corolli Verso. Oba

Fot. Toyota: Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów występuje w obu autach. Na zdjęciu Toyota.
Fot. Toyota: Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów występuje w obu autach. Na zdjęciu Toyota.

pojazdy mają zbliżoną dynamikę i nieco zbyt słabe silniki. Manewr wyprzedzania wolniejszych pojazdów w pełni obciążona Toyota i Renault wykonują dość ospale. W tych warunkach nieco szybsza jest jednak Toyota. Pojazd japoński jest również cichszy od francuskiego.

 

Podsumowanie

 

Fot. Renault: Nowoczesne wnętrze z tablicą przyrządów umieszczoną na środku.
Fot. Renault: Nowoczesne wnętrze z tablicą przyrządów umieszczoną na środku.

Mimo wielu podobieństw Toyoty i Renault, można zauważyć istotne różnice. Dotyczą one długości okresu gwarancyjnego - w przypadku Toyoty 3 lata, Renault -2 lata, ceny i wyposażenia. Bardziej bogato wyposażona Corolla Verso jest droższa od Scenika aż o 7 700 zł. W Toyocie dodano m.in. klimatyzację, radio i poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Obaj konkurenci starają się być nowocześni, co podkreśla chociażby wystrój wnętrza. Do potencjalnego nabywcy należy decyzja, czy woli mieć np. prędkościomierz w tradycyjnym miejscu - za kierownicą czy na środku tablicy przyrządów.  

 

Nasz ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 Corolla Verso

Scenic

Przestronność wnętrza

+

 
Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 
Hamulce

Remis

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 Toyota 1.6

Renault 1.6

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/6000

115/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

150/3800

152/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,7

12,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

10,3

13,2

Prędkość maksymalna (km/h):

175

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,2

40,3

Pojemność bagażnika (dm3):

397

430

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,2/9,4

6,0/9,4

Długość/szerokość/wysokość (cm):

436/177/162

426/181/162

Rozstaw osi (cm):

275

268

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł):

77 500

69 800

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 Corolla Verso

Terra

Scenic

Pack Authentique

poduszki powietrzne

7

6

układ ABS

S

S

układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

lusterka zewnętrzne elektrycznie

sterowane/podgrzewane

S/S

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/S

klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-

radio CD

S

-

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie