Corolla Verso jest w zasadzie minivanem, w którego tworzeniu wykorzystano elementy pojazdów o bardziej tradycyjnych nadwoziach. Toyota poszła w ślady innych producentów i w swoim minivana zastosował płytę podłogową innego auta - Corolli.
W porównaniu z poprzednią nowy model Corolli Verso ma większe wymiary zewnętrzne i większy rozstaw osi. Na naszym rynku pojazd oferowany jest w wersji 5- lub 7-osobowej. Z palety silników wybraliśmy benzynową jednostkę napędową 1,8 VVTi.
Cechy szczególne
Corolla Verso nie wnosi nowych rozwiązań do rozwoju minivanów, jednak przejęła wszystkie cechy najlepszych. W odmianie 7-osobowej można bez trudu złożyć trzeci rząd siedzeń w taki sposób, by ich oparcia tworzyły równą
powierzchnię bagażową. Podobny efekt uzyskać można w Oplu Zafirze, a dobrodziejstwo tego rozwiązania polega na tym, że nie ma potrzeby wyjmowania owych foteli. Nowoczesnym rozwiązaniem jest diodowe podświetlenie wskaźników oraz uruchamianie silnika za pomocą przycisku, a nie przekręcenie kluczyka. Nowa Corolla Verso robi więc wrażenie nowoczesnej. Wnętrze pojazdu jest obszerne i dobrze wykończone. W wersji 7-osobowej zajmowanie miejsc w trzecim rzędzie siedzeń jest nieco utrudnione, ale to siedzenia przeznaczone raczej dla dzieci. Są to dwa fotele o mniejszych wymiarach niż pozostałe. W środkowym rzędzie znajdują się trzy fotele, z których środkowy jest nieco węższy od pozostałych. Ich oparcia można również składać. Bagażnik w wersji 5-miejscowej ma objętość 397 l, a w wersji 7-miejscowej - 63 l. Po złożeniu obu rzędów siedzeń można uzyskać przestrzeń bagażową o objętości 779 l.
Silnik
Benzynowy silnik o pojemności 1,8 l osiąga maksymalną moc 129 KM. Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy dość wysokiej liczbie obrotów - 4200, ale dzięki układowi
zmiennych faz rozrządu jednostka napędowa jest dość elastyczna. Średnie zużycie paliwa to 7,7 l na 100 km, czyli niezbyt dużo.
Wrażenia z jazdy
Corolla Verso ma bardzo poprawne własności jezdne, mimo że konstrukcja zawieszenia jest dość prosta - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Jednak z założenia minivan nie jest autem przeznaczonym do sportowej jazdy, gdyż ma środek ciężkości wyżej położony niż np. sedan. Na zbyt szybko pokonywanych zakrętach nadwozie tego pojazdu nadmiernie się przechyla i jest to typowe dla
tego typu aut. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności drogi. Na pochwałę zasługuje precyzyjnie działająca dźwignia zmiany biegów, umieszczona wysoko, na konsoli środkowej.
Podsumowanie
Corolla Verso dołącza do rodziny minivanów bogato reprezentowanych na naszym rynku. To precyzyjnie wykonany samochód o obszernym wnętrzu i przyzwoitych własnościach jezdnych. Silnik 1,8 l jest wystarczającym źródłem napędu. Czy nowy kształt nadwozia rzeczywiście przyciągnie nabywców, trudno przewodzieć. Na korzyść Verso działa magia Corolli.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1794
Moc maksymalna (KM/obr/min): 129/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 170/4200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 10,8
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): 12,1
Prędkość maksymalna (km/h): 195
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: b.d.
Droga hamowania od 100 km/h (m): 40,8
Pojemność bagażnika (dm3): 397/63
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 60
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 6,4/10,1
Długość x szerokość x wysokość (cm): 436 x 177 x 162
Rozstaw osi (cm): 275
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 3/12
Cena wersji 5-miejscowej Sol (zł): 87 500
Cena wersji 7-miejscowej Terra (zł) 82 400
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza
*****
Pod tym względem dorównuje konkurentom.
Silnik
****
Układ zmiennych faz rozrządu jest nowoczesnym rozwiązaniem i m.in. poprawia elastyczność silnika.
Poziom hałasu
Nie dokonano pomiarów głośności.
Hamulce
****
Toyota ma skuteczny układ hamulcowy; droga hamowania Opla Zafiry 1,8 l/125 KM jest nieco krótsza.
Dynamika
****
Porównywalna z Oplem Zafirą 1,8 l/125 KM.
Zużycie paliwa
****
Toyota jest oszczędniejsza od Zafiry 1,8 /125 KM.
Nowoczesność konstrukcji
****
Poprawna konstrukcja o tradycyjnej konstrukcji zawieszenia.
Wyposażenie
*****
bogate wyposażenie, pod względem bezpieczeństwa i komfortu
Wyposażenie seryjne:
Toyota Corolla Verso Sol
Poduszki powietrzne 7
Układ ABS s
System wspomagania nagłego hamowania s
Wspomaganie układu kierowniczego s
Centralny zamek s
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka s
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne s
Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa s
Radioodtwarzacz z CD s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?