Dziewiąta generacja tego modelu sprzedaje się u nas znakomicie i w swojej klasie jest na pierwszym miejscu.

Corollę dziewiątej generacji zaprojektowano ciekawie - tradycyjnie rozwiązane zawieszenie i nowoczesne silniki. W ten sposób uzyskano rozsądne koszty produkcji i niezbędną trwałość. Wybraliśmy Corollę napędzaną wysokoprężnym silnikiem 1 4, l o mocy 90 KM.

Cechy szczególne
Nabywca Corolli oczekuje przede wszystkim niezawodności i mniej zainteresowany jest technicznymi wynalazkami, które psują się nie wiadomo kiedy. W przeciwieństwie do Forda Focusa czy VW Golfa w Corolli nie ma tak modnego wielowahaczowego zawieszenia tylnych kół. Ciemne plastiki wnętrza japońskiego auta wyglądają smutno, ale mniej na

nich widać brud niż na jasnych. Ważne, że tablica przyrządów zaprojektowana jest z klasyczną prostotą i funkcjonalnością. Jest nawet wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, którego brakuje np. w Oplu Astrze. W podstawowej wersji wyposażenia Corolli kolumnę kierownicy można regulować w dwóch płaszczyznach. Wnętrze jest wystarczająco przestronne, również z tyłu, co w tej klasie pojazdów też nie jest oczywiste. Mankamentem Corolli z nadwoziem hatchback jest mały bagażnik, którego objętość wynosi tylko 289 l. Mały bagażnik uczy racjonalnego pakowania wakacyjnych bagaży.
Silnik
Diesel Toyoty z pojemności 1,4 l osiąga moc 90 KM. Ta jednostka napędowa ma 2 zawory w każdym cylindrze, doładowana jest

turbosprężarką o zmiennej geometrii i zasilana układem common rail. Wbrew pozorom, wynikającym z małej pojemności skokowej silnika, kultura pracy tej jednostki napędowej jest dość wysoka. Drgania i hałas nie są duże, a zużycie paliwa jest stosunkowo niewielkie. W mieście zużyliśmy 7 l na 100 km.

Wrażenia z jazdy
Corolla napędzana dieslem 1,4 l to całkiem żwawe auto. W ofercie znajdują się dwie wersje - z manualną lub zautomatyzowaną skrzynią biegów. Manualna skrzynia przekładniowa pracuje bardzo dobrze, a biegi zmienia się bez najmniejszych kłopotów. W zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej biegi zmieniają się samoczynnie i nie ma pedału sprzęgła, jak w "automacie". Jest to urządzenie

ygodne podczas jazdy w mieście, gdyż dynamika pojazdu jest gorsza. Istnieje jednak możliwość ręcznej zmiany przełożeń, co przydaje się podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie. Trzeba jednak uważać, bowiem układ hamulcowy nie jest zbyt wydajny. Charakterystyka pracy elementów sprężystych jest dość twarda, a pokonywanie nierówności dróg zauważalne. Własności jezdne pojazdu są całkiem przyzwoite, jednak ograniczone możliwościami prostej konstrukcji zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka

skrętna. Dzięki precyzyjnemu montażowi we wnętrzu nic nie skrzypi i nie piszczy. Na uwagę zasługuje niski poziom hałasu - Corolla jest jednym z najcichszych aut kompaktowych napędzanych silnikiem wysokoprężnym.
Podsumowanie
Z punktu widzenia konstrukcji Toyota Corolla nie wyróżnia się niczym szczególnym i być może w tym tkwi siła tego pojazdu. Unikając ryzykownych rozwiązań zmniejszono ewentualność błędu. Najbardziej interesujący w Corolli jest diesel 1,4 l, który sprawia bardzo dobre wrażenie. Zautomatyzowana skrzynia przekładniowa zmienia biegi niezbyt szybko, ale znakomicie sprawdza się w ruchu miejskim. Całkiem przyzwoite jest też wyposażenie podstawowe pojazdu.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1364 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 90/3800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 190/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 14,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 180 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,6 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 289 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 4,3/5,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 438 x 171 x 152 |
Rozstaw osi (cm): | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena wewrsji 3-/5-drzwiowej (zł): | 61 000/63 000 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wystarczająco przestronne wnętrze mieści 4 osoby. |
Silnik | **** | Wysoka kultura pracy, niskie zużycie paliwa. |
Poziom hałasu | **** | Niski poziom hałasu |
Hamulce | *** | Droga hamowania Corolli jest dłuższa niż droga hamowania Nissana Almery 1.5 dCi/82 KM. |
Dynamika | **** | Dynamika Corolli jest zbliżona do dynamiki Nissana Almery 1.5 dCi/82 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Niskie zużycie paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Klasyczna konstrukcja taniego pojazdu. |
Wyposażenie seryjne | **** | Wyposażenie seryjne jest dość bogate. |
Wyposażenie seryjne:
Toyota Corolla Terra
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Komputer pokładowy | S |
Radio CD/klimatyzacja | S/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?