Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Corolla Cross H2 Concept. Bezemisyjny crossover z silnikiem spalinowym. Jak to działa?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W sierpniu tego roku GR Corolla H2 była testowana na publicznych drogach w Belgii, gdzie spokrewniony z nią wodorowy GR Yaris H2 wykonał przejazd po trasie Rajdu Belgii jako auto poprzedzające starty zawodników walczących o punkty w WRC.
W sierpniu tego roku GR Corolla H2 była testowana na publicznych drogach w Belgii, gdzie spokrewniony z nią wodorowy GR Yaris H2 wykonał przejazd po trasie Rajdu Belgii jako auto poprzedzające starty zawodników walczących o punkty w WRC. Toyota
Toyota prezentuje prototypową Corollę Cross H2 Concept z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem. Samochód otrzymał 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 l z wysokociśnieniowym bezpośrednim wtryskiem wodoru, pochodzący ze sportowej GR Corolli H2 oraz zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai.

Prototyp zachowuje pełną funkcjonalność seryjnej Corolli Cross, oferując 5-osobowe wnętrze. Koncept został opracowany z myślą możliwej seryjnej produkcji. Obecnie samochód jest udoskonalany na podstawie testów w rzeczywistych warunkach i przy pomocy narzędzi cyfrowych, a niedługo Toyota rozpocznie także testy w zimowych warunkach na północy Japonii.

Według oceny Toyoty, firma ukończyła do tej pory około 40% prac na drodze do komercjalizacji samochodów z wodorowym silnikiem spalinowym takich jak Corolla Cross H2 Concept. Nie można jeszcze przewidzieć, czy technologia ta osiągnie wystarczający poziom zaawansowania, aby mogła służyć w masowo produkowanych samochodach drogowych, ale bez wątpienia istnieje szansa korzystania z niej w sportach motorowych.

Toyota Corolla Cross H2 Concept. Silnik wodorowy sprawdzony w motorsporcie

GR Corolla H2 to prototypowy sportowy hot hatch ze spalinowym silnikiem na wodór, którego wytrzymałość i możliwości Toyota przetestowała w japońskich wyścigach długodystansowych Super Taikyu. Auto wzięło udział we wszystkich rundach sezonu 2022, a za jego kierownicą siadł Morizo, czyli Akio Toyoda. Prezydent Toyota Motor Corporation i pasjonat motorsportu, który regularnie startuje w rajdach i wyścigach, przez cały sezon angażował się w proces udoskonalania auta.

W sierpniu tego roku GR Corolla H2 była testowana na publicznych drogach w Belgii, gdzie spokrewniony z nią wodorowy GR Yaris H2 wykonał przejazd po trasie Rajdu Belgii jako auto poprzedzające starty zawodników walczących o punkty w WRC.

Regularny udział w sportach motorowych przyspiesza prace rozwojowe nad GR Corollą H2 i jej napędem. W ciągu jednego sezonu Super Taikyu Toyota zwiększyła moc jednostki wodorowej o 24%, a moment obrotowy o 33%, uzyskując osiągi na poziomie konwencjonalnego silnika benzynowego. Ponadto zasięg auta został zwiększony o około 30%, a czas tankowania skrócony z około pięciu minut do półtorej minuty.

Obecnie gama zelektryfikowanych samochodów Toyoty obejmuje ponad 60 modeli z napędem hybrydowym i hybrydowym typu plug-in oraz napędem elektrycznym na wodór i na baterię. Marka jest obecna na ponad 170 rynkach i sprzedaje rocznie ponad 10 milionów samochodów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty