
Ceny Toyoty C-HR rozpoczynają się od kwoty 79 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 1.2, manualną skrzynia biegów i napędem na przednią oś.
Fot. Wojciech Frelichowski
Toyota C-HR jest nową propozycją japońskiego koncernu w dynamicznie rozwijającym się segmencie crossoverów, czyli samochodów, które łączą cechy SUV-a, kompaktu i hatchbacka.
Auto po raz pierwszy publicznie zaprezentowano na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie, zaś na targach w Paryżu obecna była jego ostateczna produkcyjna wersja. Natomiast od 1 września ruszyła w Polsce internetowa sprzedaż modelu C-HR. Do tej pory krajowi klienci kupili przeszło 1000 egzemplarzy tego auta. To swego rodzaju ewenement, by na podstawie samych tylko zdjęć i kilku lokalnych salonowych prezentacji, kupiono w Polsce tyle aut w tak krótkim czasie. Teraz C-HR oficjalnie wchodzi do sprzedaży w polskich salonach Toyoty.
Compact Hybrid Revolution
C-HR jest pierwszym samochodem Toyoty opartym na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), który jest produkowany poza Japonią. Skrót C-HR Toyota rozszyfrowuje w następujący sposób: Compact Hybrid Revolution, czyli kompaktowa rewolucja hybrydowa. Kompaktowa dlatego, gdyż auto zachowuje gabaryty typowego samochodu z klasy niższej średniej. Długość nadwozia C-HR-a wynosi 4360 mm, zaś rozstaw osi to 2640 mm.

Ceny Toyoty C-HR rozpoczynają się od kwoty 79 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 1.2, manualną skrzynia biegów i napędem na przednią oś.
Fot. Wojciech Frelichowski
Uwagę przykuwa dynamiczna stylistyka tego samochodu. Widać, że projektanci Toyoty przejęli sporo pomysłów, które zastosowano już w niektórych modelach Lexusa. Przednia partia karoserii została podzielona na dwa elementy: górny, z logo marki oraz wyrazistymi reflektorami, których linię podkreślają diodowe światła do jazdy dziennej, oraz dolny, czyli wlot powietrza przypominający sportowy spoiler.
Przetłoczenia z boku nadwozia wizualnie łączą przednie i tylne nadkola. Ten element został tak zaprojektowany, aby jednocześnie podkreślić muskulaturę karoserii. Dynamiczny charakter całości wzmocniono dzięki opływowej linii dachu, przechodzącej z tyłu w duży spojler. Temu ma służyć także ukrycie klamek tylnych drzwi w słupku C. Na uwagę zasługuje również kształt kloszy tylnych lamp.
Koncepcja wnętrza
Ciekawie zaprojektowano także kabina modelu C-HR. Producent informuje, że jego celem było połączenie funkcjonalności nowoczesnych technologii z wysoką jakością materiałów i niekonwencjonalnym stylem.

Ceny Toyoty C-HR rozpoczynają się od kwoty 79 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 1.2, manualną skrzynia biegów i napędem na przednią oś.
Fot. Wojciech Frelichowski
Faktycznie, styl jest dość oryginalny, choć nie przełomowy. Uwagę zwraca przede wszystkim wielofunkcyjny, 8-calowy dotykowy wyświetlacz, który wyłania się pośrodku kokpitu. Umożliwia zarówno sterowaniem systemem audio, jak i system nawigacji. Poniżej umieszczono panel klimatyzacji i nawiewu. Natomiast pomiędzy przednimi fotelami znajduje się konsola, w której znalazło się miejsce na uchwyt na napoje oraz na zamykany schowek będący jednocześnie podłokietnikiem.
Ciekawe zaprojektowano przednie fotele. Oparcia są zintegrowane z zagłówkami i mają solidne boczne podparcia. Nabywcy mogą wybierać spośród trzech kompozycji kolorystycznych wnętrza – ciemnoszarej, niebiesko-czarnej i brązowo-czarnej. Elementy dekoracyjne wykonano z eleganckiego tworzywa w kolorze Piano Black z satynowo-srebrnymi zdobieniami.
Bagażnik ma pojemność typową dla auta kompaktowego - 377 litrów.
[page_break]
Benzyna lub hybryda

Ceny Toyoty C-HR rozpoczynają się od kwoty 79 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 1.2, manualną skrzynia biegów i napędem na przednią oś.
Fot. Wojciech Frelichowski
Do napędu Toyoty C-HR przeznaczono dwa silniki. Podstawowym jest benzynowa jednostka o pojemności 1,2 litra i mocy 116 KM. To nowy silnik w gamie tego producenta. Według danych fabrycznych ta jednostka rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 10,9 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 190 km/h, a średnie zużycie paliwa to 5,5 litra na 100 km.
Silnik 1.2 może być skonfigurowany z sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną sześciostopniową skrzynią Multidrive S. W tej wersji auto może być też wyposażone w napęd 4x4. Do wyboru jest także napęd hybrydowy 4. generacji (montowany również w nowym Priusie) składający się z silnika benzynowego 1.8 oraz motoru elektrycznego. Łączna moc tego zespołu, to 122 KM.
Jak informuje producent, napęd hybrydowy 4. generacji jest efektywniejszy niż jego poprzednik. Przyczyniła się do tego m.in. rekordowa dla silników benzynowych sprawność cieplna, która wynosi teraz 40 procent. Ponadto zespół hybrydowy jest lżejszy i ma mniejsze wymiary. Pozwoliło to na jego optymalne rozmieszczenie w pojeździe, co z kolei przyczyniło się do obniżenia środka ciężkości.
Hybrydowa Toyota C-HR jest dostępna tylko z napędem na przednią oś i z bezstopniową, automatyczną skrzynia biegów CVT.
Wrażenia z jazdy

Ceny Toyoty C-HR rozpoczynają się od kwoty 79 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 1.2, manualną skrzynia biegów i napędem na przednią oś.
Fot. Wojciech Frelichowski
Podczas prezentacji prasowej Toyoty C-HR sprawdziliśmy, jak jeździ wersja wyposażona w napęd hybrydowy. Auto rusza zawsze korzystając z silnika elektrycznego. Także podczas manewrów, kiedy nie jest potrzebna duża moc, jak parkowanie czy cofanie, działa tylko silnik elektryczny.
Kierowca może też sam wybrać tryb elektryczny, jednak warunkiem jest odpowiednie naładowanie akumulatorów. Natomiast kiedy podczas jazdy w tym trybie stan naładowania baterii jest już niewystarczający, system sam przełącza napęd na silnik spalinowy.
Na krętej drodze C-HR zachowuje się stabilnie. Układ kierowniczy jest przewidywalny i ma odpowiednio dobraną moc wspomagania. Auto zapewnia także komfort akustyczny, gdyż kabina jest dobrze odizolowania od odgłosów zawieszenia i pracującego silnika, ale tylko wtedy, kiedy jest nieobciążony. Podczas gwałtownego przyspieszenia lub pokonywania stromego podjazdu do wnętrza dociera, co prawda stłamszony, charakterystyczny odgłos mechanizmu napędowego.
Spójrzmy na cennik

Ceny Toyoty C-HR rozpoczynają się od kwoty 79 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 1.2, manualną skrzynia biegów i napędem na przednią oś.
Fot. Wojciech Frelichowski
Ceny Toyoty C-HR rozpoczynają się od kwoty 79 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za wersję z benzynowym silnikiem 1.2, manualną skrzynia biegów i napędem na przednią oś. W standardowym wyposażeniu jest m.in. 7 poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa dla kierowcy), system ABS, system stabilizacji toru jazdy (VSC) i kontrola trakcji (TRC), system wspomagający pokonywanie podjazdu (HAC), aktywny tempomat (ACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), centralny zamek z pilotem, światła do jazdy dziennej typu LED, elektrycznie regulowane szyby i lusterka boczne (podgrzewane), klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, system audio CD/MP3/WMA.
Wersja z napędem 4x4 (tylko z silnikiem 1.2 i automatyczną przekładnią Multidrive S) kosztuje 107 400 zł. Natomiast cena najtańszego modelu C-HR z napędem hybrydowym wynosi 104 900 zł.
Toyota C-HR 1.8 Hybrid i konkurenci
Marka/model | Toyota C-HR 1.8 Hybrid Prestige | Kia Niro 1.6 GDI Hybrid XL | Honda HR-V 1.5 i-VTEC Executive | |||
Cena (zł) | 121 300 | 107 900 | 103 100 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4360/1795/1555 | 4355/1805/1545 | 4294/1772/1605 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1540/1540 | 1555/1569 | b.d/b.d. | |||
Rozstaw osi (mm) | 2640 | 2700 | 2610 | |||
Masa własna (kg) | 1455 | 1425 | 1249 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 377 | 347 | 453 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 43 | 45 | 50 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | |||
Pojemność (cm3) | 1798 | 1580 | 1498 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/CVT | automatyczna/6 | automatyczna | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 122 przy 5200 | 105 przy 5700 | 130 przy 6600 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 142 przy 3600 | 147 przy 4000 | 155 przy 4600 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,0 | 11,5 | 11,2 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 162 | 187 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 3,6 | 3,8 | 5,2 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 82 | 88 | 120 | |||
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?