Toyota Carina E (1992 – 1997)

Zdzisław Podbielski
Udostępnij:
Toyota Carina E cieszy się sporym zainteresowaniem na wtórnym rynku. Model ten zaprezentowano po raz pierwszy w lutym 1992 r.

Toyota Carina E cieszy się sporym zainteresowaniem na wtórnym rynku. Model ten zaprezentowano w lutym 1992 r. i dziesięć miesięcy później rozpoczęto montaż w Burnaston, zakładach zlokalizowanych na terenie Wielkiej Brytanii.  

Toyota Carina E (1992 – 1997)

 

Oznaczenie literą E niektórzy są skłonni tłumaczyć europejskim pochodzeniem pojazdu, tym bardziej, że jest to pierwszy samochód Toyoty wytwarzany na naszym kontynencie. Bardziej jednak wiarygodne jest, że oznaczenie pochodzi od słowa excellence, co ma informować o dokładności wykonania i znakomitości pojazdu.

 

Dobra jakość

 

Carinę E produkowano z użyciem najnowszych technologii oraz starannie dobranych systemów kontroli jakości. Dokładność wykonania samochodu szła w  parze z dobrze przemyślaną konstrukcją i użyciem wysokiej jakości materiałów. Efekt był taki,

Toyota Carina E (1992 – 1997)

że w badaniach niezawodności, prowadzonych przez niemieckie stowarzyszenie nadzoru technicznego TŰV, Carina E plasowała się na czołowych pozycjach wśród pojazdów klasy średniej. Nie oznacza to jednak  bezusterkowości, zdarzają się kłopoty z układem chłodzenia silnika, koroduje układu wydechowy.

 

Nadwozie

 

Projektanci nadwozia wyzwolili się z mody kanciastych kształtów i Carina E ma zaokrąglone krawędzie. Nowoczesnym akcentem były okna, których górne krawędzie znajdują się wysoko, tuż pod płaszczyzną dachu. Wymagało to jednak zabezpieczenia jadących przed skutkami  przewrócenia się samochodu na dach.

Toyota Carina E (1992 – 1997)

 

Wytwórca podkreślał, że Carina E dysponuje obszernym wnętrzem. Ta przestronność nie dotyczy szerokości i kształtu tylnej kanapy, gdyż trzem osobom siedzącym z tyłu jest ciasno. Za to sporo jest miejsca na nogi. Bagażnik w sedanie ma objętość aż 545 l. Na uwagę zasługuje dobre wyposażenie pojazdu oraz wygodnie, ergonomicznie opracowane miejsce kierowcy.

Samochody były wytwarzane w trzech wersjach nadwozia: 4- drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback i od 1993 r. kombi produkowane w japońskiej miejscowości Nagoja.

 

Silniki

 

Carinę E kompletowano z wieloma różnymi silnikami. Popularnym jest silnik benzynowy o pojemności skokowej 1998 cm3 i mocy 126, 133 lub 158 KM. Spotyka się też silniki  benzynowe

Toyota Carina E (1992 – 1997)

o pojemności skokowej 1587 cm3 i mocy 99, 106 lub 116 KM. Te jednostki napędowe mają podobny układ rozrządu z dwoma wałkami w głowicy i 16 zaworami przy 4 cylindrach, zastosowano w nich elektronicznie sterowany wielopunktowy układ wtrysku benzyny. Wybór silników uzupełniła jednostka wysokoprężna 2 litrowa o mocy 73 KM bez turbodoładowania, która w 1996 r. została zastąpiona jednostką z turbodoładowaniem o mocy 83 KM. W Polsce najczęściej spotykaną była Carina E w wersji silnikowej 1.6 l 106 KM oraz 2.0-litrowej o mocy 126 KM. 

 

Zalety:

 

- wysoka jakość wykonania,

- niezawodność,

- duży bagażnik.

 

Wady:

 

- dość głośna praca silników,

- słaba dynamika z silnikiem 1.6 l,

- umiarkowana wygoda jazdy wynikająca z konstrukcji zawieszenia,

- drogi serwis. 

 

Orientacyjne ceny (w ASO) oryginalnych części zamiennych (w zł)

 

lampa przednia (reflektor) ze sterowaniem elektrycznym

1085

błotnik przedni

875

szyba przednia

1340

zderzak przedni/tylny

750/795

nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.)

337

sprzęgło kompletne

1085

 

Wybrane dane techniczne wersji sedan

 

Oznaczenie wg silnika

1.6-78 kW

2.0-93 kW

Długość/szerokość/wysokość (cm)

453/170/141

Rozstaw osi (mm)

258

Silnik

benzynowy 4-cyl. 16-zaw.

Pojemność skokowa (cm3 )

1587

1998

Moc maks. (KM-obr/min)

106-6000

126-5600

Maksymalny moment obr. (Nm-obr/min)

137-5200

178-4600

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

11,8

9,5

Prędkość maksymalna (km/h)

190

200

Średnie zużycie paliwa (dm3 /100 km)

7,3

7,8

 

Orientacyjne ceny aut używanych (tys. zł)

 

Rok produkcji

1993

1994

1995

1996

1997

wersja 1.6-78 kW

12,3

13,5

15,2

17,0

18,5

wersja 2.0-93 kW

12,6

14,0

16,2

18,0

19,6

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie