Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota bZ4X Concept. Elektryczna Toyota bez kierownicy

Mariusz Michalak
Toyota bZ4X ConceptToyota podczas Shanghai Motor Show zaprezentowała koncepcyjną wersję modelu bZ4X, który będzie pierwszym z gamy samochodów z bezemisyjnym napędem elektrycznym na baterie (BEV).Fot. Toyota
Toyota bZ4X ConceptToyota podczas Shanghai Motor Show zaprezentowała koncepcyjną wersję modelu bZ4X, który będzie pierwszym z gamy samochodów z bezemisyjnym napędem elektrycznym na baterie (BEV).Fot. Toyota
Toyota podczas Shanghai Motor Show zaprezentowała koncepcyjną wersję modelu bZ4X, który będzie pierwszym z gamy samochodów z bezemisyjnym napędem elektrycznym na baterie (BEV).

Toyota bZ4X Concept to średniej wielkości SUV z napędem na cztery koła. Jego premiera to kolejny etap procesu transformacji Toyoty z koncernu motoryzacyjnego w firmę oferującą usługi mobilności.

Nazwa „bZ” jest skrótem od beyond Zero, czyli koncepcji Toyoty, w myśl której marka angażuje się nie tylko w osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla i neutralności węglowej, ale idzie jeszcze dalej, wprowadzając do swoich aut funkcję oczyszczania powietrza w trakcie jazdy (model Mirai).

Toyota bZ4X Concept została opracowana we współpracy Toyota Motor Corporation z Subaru Corporation, wykorzystując ekspercką wiedzę i umiejętności każdej z firm. Sprzedaż wersji produkcyjnej ma się rozpocząć w połowie 2022 roku.

Elektryczny SUV nowej generacji uzupełnia ofertę zelektryfikowanych napędów Toyoty

Toyota bZ4X Concept. Stylistyka karoserii 

Przód samochodu został pozbawiony grilla dobrze znanego z aut spalinowych, a zamiast tego zawiera układ czujników, świateł i elementów aerodynamicznych w charakterystycznej formie „młota”, który nadaje mu nowatorski charakter.

Toyota bZ4X Concept. Obszerna kabina i koncepcja „drive module”

Toyota bZ4X Concept została zbudowana na nowej platformie modułowej e-TNGA, przygotowanej specjalnie dla samochodów elektrycznych. Duży rozstaw osi i krótkie zwisy pomogły w stworzeniu obszernej, otwartej kabiny. Przestrzeń na nogi z tyłu jest na poziomie dużych samochodów segmentu D.

Przednia część kabiny została zaprojektowana zgodnie z koncepcją „drive module”, która daje kierowcy poczucie bezpośredniego połączenia z drogą i dostępu do najważniejszych informacji. Umieszczona nisko tablica przyrządów pozwoliła stworzyć przed kierowcą panoramiczną widoczność i podkreśla poczucie przestronności. Panele sterowania umieszczono wokół konsoli centralnej i zaprojektowano tak, by był czytelny i prosty w obsłudze. Wyświetlacz, na którym prezentowane są najważniejsze komunikaty dla kierowcy, umieszczono nad kierownicą, ułatwiając ich szybkie odczytanie.

Toyota bZ4X Concept. Zarządzanie energią

Podczas prac rozwojowych wykorzystano ponad 20-letnie doświadczenie Toyoty jako lidera elektryfikacji pojazdów oraz tak charakterystyczne atuty marki jak jakość, wytrzymałość i niezawodność. To sprawiło, że napęd elektryczny – silnik, jednostka sterująca oraz system zarządzania – zapewnią wiodącą w klasie wydajność oraz bardzo konkurencyjny zasięg.

Standardowy system fotowoltaiczny zwiększa zasięg oraz podkreśla wizerunek auta jako przyjaznego środowisku. Stworzono większą i mocniejszą baterię, która zapewni niezawodność i dobre osiągi, a także utrzymanie zasięgu auta nawet w rejonach o chłodniejszym klimacie.

Toyota bZ4X Concept. SUV z dużymi możliwościami napędu na wszystkie koła

System napędu na cztery koła, który składa się z elektrycznych silników zamontowanych na przedniej i tylnej osi, został opracowany razem z Subaru. Korzystając z bogatej historii i doświadczeń Toyoty oraz Subaru, stworzono napęd na wszystkie koła o dużych możliwościach. System gwarantuje Toyocie bZ4X realne możliwości jazdy w terenie, a jednocześnie zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa i pewność jazdy dla kierowcy w każdych warunkach drogowych.

Toyota bZ4X Concept. Auto bez kierownicy?

Toyota bZ4X będzie dostępna z pierwszym na świecie wśród masowo produkowanych samochodów układem kierowniczym łączącym wolant z systemem steer-by-wire. Ta technologia daje kierowcy większą kontrolę, eliminując zakłócenia z nierównych nawierzchni i hamowania, a przez to zapewniając większą precyzję, idącą w parze z prędkością auta i kątem skrętu. System steer-by-wire pozwala zrezygnować z tradycyjnej, okrągłej kierownicy, zastępując ją nowym wolantem o specjalnie opracowanym kształcie. Technologia ta eliminuje konieczność odrywania rąk od kierownicy podczas skrętu i daje więcej przyjemności z jazdy.

Toyota bZ4X Concept jest pierwszym autem, w którym zostanie zastosowana nowa konwencja nazywania modeli z wykorzystaniem akronimu „bZ” – beyond Zero. Do 2025 roku Toyota planuje wprowadzić 15 modeli z napędem elektrycznym na baterie, w tym siedem aut z linii bZ.

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty