Toyota Aygo. Tak zmieniała się na przestrzeni lat. Rozpoznasz która to generacja?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Podobnie jak poprzednie modele, nowe Aygo X daje bardzo duże możliwości indywidualizacji.
Podobnie jak poprzednie modele, nowe Aygo X daje bardzo duże możliwości indywidualizacji. Toyota
Toyota Aygo zadebiutowała w 2005 roku, wprowadzając na rynek zupełnie nowy pomysł na małe miejskie auto. Po blisko dwóch dekadach druga generacja małej Toyoty ustąpiła miejsca swojemu następcy. Nowe Aygo X po raz kolejny całkowicie zmienia reguły gry w swojej klasie.

Toyota Aygo I. Debiut w segmencie A

Kiedy w 1999 roku Toyotę Starlet zastąpił większy Yaris, w gamie marki pojawiło się miejsce na jeszcze mniejszy samochód do miasta. Pierwsza generacja Aygo powstała z myślą o młodych europejskich kierowcach – to dla nich powstała nowoczesna, zaokrąglona sylwetka i oryginalna stylistyka przodu, zupełnie niepodobna do prostych w formie i konstrukcji, niewyróżniających się i pozbawionych wygód samochodów segmentu A tamtej epoki. Nieustannie wprowadzane kolejne edycje specjalne, nowe opcje kolorystyczne i wersje wyposażenia oraz dwa faceliftingi w 2008 i 2012 roku sprawiały, że samochód był cały czas nowoczesny.

Pierwsza generacja Aygo powstała z myślą o młodych europejskich kierowcach – to dla nich powstała nowoczesna, zaokrąglona sylwetka i oryginalna stylistyka
Pierwsza generacja Aygo powstała z myślą o młodych europejskich kierowcach – to dla nich powstała nowoczesna, zaokrąglona sylwetka i oryginalna stylistyka przodu, zupełnie niepodobna do prostych w formie i konstrukcji, niewyróżniających się i pozbawionych wygód samochodów segmentu A tamtej epoki. Toyota

Aygo miało długość 3415 mm i było o prawie 300 mm krótsze od Yarisa. Otrzymało 68-konny benzynowy silnik 1.0 VVT-i o trzech cylindrach oraz 1,4-litrowy silnik Diesla HDi o mocy 54 KM. Obok 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów była dostępna bezsprzęgłowa skrzynia MultiMode. Jako jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie, w zależności od konfiguracji Aygo oferowało boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, mocowania fotelików dziecięcych Isofix na tylnych siedzeniach, a także kontrolę stabilności pojazdu (VSC) i kontrolę trakcji (TRC). ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz przednie napinacze były standardem we wszystkich wersjach.

Toyota Aygo II. Czym była inspirowana?

Kiedy w 2014 roku przyszedł czas na Aygo drugiej generacji, inspiracją dla jego projektantów stała się kultura japońskiej mangi i anime. Ostro narysowane linie, w tym najbardziej rzucający się w oczy motyw „X” z przodu to dzieło głównego projektanta Nobuo Nakamury. Toyota zrobiła wszystko, żeby model produkcyjny było jak najbliższy pierwotnej koncepcji, dlatego standardowo w każdej wersji otrzymał nowoczesne światła podkreślające jego stylistykę – diody do jazdy dziennej LED i halogenowe światła PES (Poly-Ellipsoid System), dające dłuższe i szersze oświetlenie drogi.

W cenniku Aygo drugiej generacji stale figurowały intrygujące kompozycje kolorystyczne i edycje specjalne.
W cenniku Aygo drugiej generacji stale figurowały intrygujące kompozycje kolorystyczne i edycje specjalne. Toyota

Choć drugi model Aygo był tylko o 25 mm dłuższy niż poprzedni, a linię dachu poprowadzono o 5 mm niżej, przestrzeń nad głowami osób w pierwszym rzędzie została zwiększona o 7 mm, długość wnętrza o 9 mm, a pojemność bagażnika o 29 l. Kabina nie tylko była większa, ale w jej stylistyce również było widać wyraźne wpływy mangi. Trapezoidalna konsola centralna z siedmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym i systemem multimedialnym x-touch, kolorowe akcenty i obrotowe nawiewy sprawiały bardzo nowoczesne wrażenie. Do systemu multimediów można było podłączyć telefon i obsługiwać na ekranie dotykowym wybrane aplikacje. Manewry ułatwiała kamera cofania w standardzie.

W cenniku Aygo drugiej generacji stale figurowały intrygujące kompozycje kolorystyczne i edycje specjalne. Do najbardziej atrakcyjnych elementów wyposażenia należał składany materiałowy dach i nagłośnienie JBL. Silnik 1.0 o mocy 69 KM wraz z faceliftingiem w 2018 roku został wzmocniony do 72 KM.

Toyota Aygo X. Nowy pomysł na miejski samochód

Pierwszy model Aygo zadebiutował pod hasłem „miejska mobilność dla nowej generacji” i pozostaje ono aktualne do dziś. Większe wymiary i nadwozie crossovera z wyjątkowo dużymi kołami (17 lub 18 cali) idealnie wpisują się w upodobania nowego pokolenia kierowców. Jednocześnie samochód jest równie zwrotny jak poprzednik – ma ten sam promień skrętu 4,7 m, choć jest o 235 mm dłuższy, o 125 mm szerszy i ma o 90 mm większy rozstaw osi.

Wyposażenie w multimedia pokazuje, jak daleko posunęła się technologia od czasu prostego radia z odtwarzaczem CD w pierwszej generacji Aygo. W wyższych wersjach wyposażenia Aygo X ma system multimedialny nowej generacji Toyota Smart Connect® oparty na dostępie do internetu oraz nawigację Connected korzystającą z technologii chmury z aktualizowanymi na bieżąco informacjami o zdarzeniach na drodze. Na łączności internetowej samochodu opierają się także funkcje zarządzane przez aplikację na telefon MyT – zdalne odblokowywanie i blokowanie zamka centralnego oraz zdalne uruchamianie świateł awaryjnych, pomagające odszukać auto na parkingu.

Podobnie jak poprzednie modele, nowe Aygo X daje bardzo duże możliwości indywidualizacji.
Podobnie jak poprzednie modele, nowe Aygo X daje bardzo duże możliwości indywidualizacji. Toyota

Ogromny postęp widać także w kwestiach bezpieczeństwa. Wraz z faceliftingiem w 2018 roku Aygo drugiej generacji w wyższych wersjach wyposażenia zyskało dwa systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense (TSS). Nowe Aygo X ma długą listę technologii bezpieczeństwa TSS nowej generacji, które należą do standardowego wyposażenia każdej wersji. Składają się na niego liczne systemy wsparcia kierowcy – układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) wykrywający pojazdy, pieszych i rowerzystów, układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, aktywne wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC), asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), automatyczne światła drogowe (AHB), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), a także system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall) i wspomaganie pokonywania podjazdów (HAC).

Podobnie jak poprzednie modele, nowe Aygo X daje bardzo duże możliwości indywidualizacji. Wybór pięciu wersji wyposażenia i dziesięciu kompozycji kolorystycznych nadwozia wzbogaca ponad 30 akcesoriów oraz elementów stylistycznych nadwozia i wnętrza oraz zabezpieczeń bagażnika. Wyższe wersje wyróżniają się dwukolorowymi kompozycjami nadwozia w specjalnie dla tego modelu opracowanych kolorach inspirowanych przyprawami – Ginger Beige, Cardamom Green, Chili Red i Juniper Blue. W 2023 roku pojawia się zupełnie nowy złoty kolor Brass Gold, również łączony z czarnym lakierem na dachu, przednich słupkach, nadkolach i tylnej części auta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie