Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Avensis kontra Opel Insignia

Jerzy Dyszy
Opel Insignia, Fot: Opel
Opel Insignia, Fot: Opel
Toyota i General Motors konkurują o miano największego koncernu motoryzacyjnego świata. Wielkimi rywalami są także ich popularne modele, prezentujące dwie różne filozofie: Avensis i Insignia.

Na naszym kontynencie jednym z ważniejszych pól motoryzacyjnej konfrontacji jest segment D (tzw. klasa średnia), oferujący

Opel Insignia, Fot: Opel
Opel Insignia, Fot: Opel

auta atrakcyjne zarówno dla rynku firmowo-flotowego, jak i dla indywidualnych odbiorców szukających wygodnego samochodu rodzinnego. Obie wspomniane firmy zaprezentowały swe najnowsze samochody segmentu D w roku 2008. U Opla była to Insignia (następca Vectry), natomiast u Toyoty trzecia generacja europejskiego modelu, produkowanej w Anglii Avensis.

Szczególnie w przypadku Insigni przymiotnik „nowy” jest całkiem słuszny. Wraz z tym autem wprowadzono do Europy platformę GM Epsilon II, z większym o 37 mm rozstawem osi (2737 mm) od wysłużonej Vectry, a cały samochód jest dłuższy od poprzednika o ok. 200 mm. Toyota Avensis III natomiast bazuje na platformie oferowanej już od 2003 roku

Toyota Avensis, Fot: Toyota
Toyota Avensis, Fot: Toyota

(rozstaw osi 2700 mm) i urosła wobec poprzedniczki tylko symbolicznie, a zmiany w nadwoziu można uznać za kosmetykę stylizacyjną.  

Oba auta miały zaprezentować nowe podejście koncernów do budowania tzw. obrazu firmy i jej produktów. W tej kwestii od dawna trwa spór: czy masowo produkowany samochód ma wyróżniać się dynamicznym, a nawet "sportowym" wyglądem, czy wręcz przeciwnie. Obaj konkurenci zdecydowali się tym razem na krok ku uatrakcyjnieniu stylizacji, ale ów krok w wykonaniu GM/Opla był bardziej zdecydowany. Insignia mogłaby wręcz występować jako sportowe, cztero- albo pięciodrzwiowe coupe, a nazwa wersji kombi, "Sports Tourer", nie jest wcale naciągana. Tymczasem nowa stylizacja Avensis, choć znacznie bardziej dynamiczna od poprzedniej, zatrzymała się (w porównaniu z Insignią) w pół drogi i... niektórzy mówią, że to lepiej, bo nie jest wyzywająca. Toyota zresztą uzupełniła ów wizerunek poprawiając krój reflektorów i przedniego zderzaka oraz wygląd tylnych lamp w modelu na

Opel Insignia, Fot: Opel
Opel Insignia, Fot: Opel

sezon 2011/2012.

Wnętrze obu samochodów różni się jeszcze bardziej. Toyota postawiła na prostotę, a niektórzy twierdzą, że ściągnęła wręcz ogólny układ tablicy przyrządów od głównego konkurenta, "króla rozsądku", Passata. Opel postanowił być natomiast bajerancki, kolorowy i błyszczący, co jednak nie oznacza użycia materiałów z najwyższej półki. Choć to sprawa gustu, na dłuższą metę w kabinie Insigni poczujemy się mimo wszystko bardziej dopieszczeni. Gdy chodzi o wyposażenie, w obu autach dostaniemy w standardzie lub za dopłatą na pewno więcej niż będzie nam potrzeba, a w Insigni może nawet dużo więcej.    

Insignia miała być dla Opla modelem przełomowym i można to poznać po jej kompleksowej ofercie. Dostępne są trzy rodzaje nadwozia (sedan, liftback i kombi), obecnie aż 13 wersji silników od 115 do

Toyota Avensis, Fot: Toyota
Toyota Avensis, Fot: Toyota

325 KM (największą moc ma wersja OPC), wraz z mocnym turbodieslem 2.0 biturbo 195 KM. Najmocniejsze silniki (benzynowe turbo 250 KM, wszystkie V6 oraz turbodiesel biturbo) oferowane są z dołączanym napędem 4x4 Haldex najnowszej generacji, skrzynie biegów to różne manualne lub automatyczne przekładnie sześciobiegowe, dostępna jest opcja start/stop.

Tymczasem Toyota skonfigurowała ofertę znacznie bardziej wstrzemięźliwie. Proponuje tylko dwa nadwozia - sedan i kombi (liftback poprzedniej generacji podobno źle się sprzedawał), raptem siedem wersji czterocylindrowych silników od 132 do 177 KM i nie ma napędu 4x4. Dwie mocniejsze wersje benzynowe mogą mieć przekładnię bezstopniową, a tylko jedna wersja turbodiesla została opcjonalnie skojarzona z sześciobiegowym automatem. Co ciekawe, najmocniejszy silnik Toyoty to właśnie turbodiesel a nie odmiana benzynowa i trzeba przyznać, że silniki wysokoprężne japońskiego producenta, w szczególności te o pojemności 2,2 dm3, charakteryzują się lepszą kulturą pracy i mniejszą

Opel Insignia, Fot: Opel
Opel Insignia, Fot: Opel

głośnością niż podobne jednostki Opla.

Oba samochody skonstruowano podobnie (zespół napędowy ustawiony poprzecznie z przodu, przednie zawieszenie MacPherson, z tyłu wielowahaczowe) i oba oferują rozsądny komfort. Opel jednak postawił na nieco sportowy charakter auta, oferując opcjonalnie m. in. zmienne tłumienie amortyzatorów Flex Ride, a w mocnych odmianach zaawansowane przednie zawieszenie z wydzieloną osią obrotu zwrotnicy oraz wielkie hamulce Brembo.

Wspomnieliśmy już, że Opel ma o kilka cm. większy rozstaw osi i jest wyraźnie (o ponad 100 mm) dłuższy od Toyoty, ale nie powoduje to, że wewnątrz znajdziemy więcej przestrzeni. Pasażerowie przednich siedzeń poczują się w obu autach podobnie, ci z tyłu zasadniczo również, a z racji profilu "coupe" Opla, więcej miejsca na głowy będzie w

Toyota Avensis, Fot: Toyota
Toyota Avensis, Fot: Toyota

Toyocie. Także ilość miejsca w bagażniku jest zwiększa w Avensis, co zaznacza się szczególnie w wersjach kombi. Dynamiczna stylizacja Opla ma swoje konsekwencje. Ładowność konkurentów jest zbliżona i waha się w zależności od wersji w granicach 600 kg.

Którym z tych aut będzie się nam lepiej jeździć? Opel oferuje przede wszystkim większy wybór konfiguracji auta. Poza tym wielu klientów powie, że Avensis jest ciągle szara, nudna i pozbawiona charakteru. Ale niektórym właśnie to będzie pasować. Poza tym nadal powszechne jest przekonanie o bezawaryjności Toyot, szczególnie z tego segmentu (choć mówi się też, że Avensis to już nie Carina...). W rezultacie Opel, mimo gigantycznego wysiłku i mnóstwa atutów, ciągle tylko stara się by zostać królem segmentu D.

Wybrane dane techniczne:

marka/model

Toyota Avensis 2.0  D-4D Sol

Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo

Cena

Od  103 900  zł

Od 113 500 zł

typ nadwozia/liczba drzwi

sedan 4d

sedan 4d

liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

 

 

długość/szerokość/wysokość (mm)

4710/1810/1480

4830/1856/1498

rozstaw kół: przód/tył(mm)

1540/1550

1585/1587

rozstaw osi (mm)

2700

2737

masa własna (kg)

od 1490

od 1428

pojemność bagażnika (l)

509 - ---

500 - 1015

pojemność zbiornika paliwa (l)

60

70

Układ napędowy

 

 

rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

typ silnika

wysokoprężny, doladowany,  bezp. wtrysk c. rail, DOHC 16V

wysokoprężny, doładowany bezp. wtrysk c. rail, DOHC 16V, start/stop

pojemność (cm3)

1998

1956

liczba cylindrów

4

4

napędzana oś

przód

przód,

Skrzynia biegów

 

 

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

Osiągi

 

 

Moc maks. (KM/obr/min)

124/3600

130/4000

Moment obr. (Nm/obr/min)

310/1600 - 2400

300/1750 - 2500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

9,8

11,1

Prędkość maks. (km/h)

200

205

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,5

4,4

Średnia emisja CO2 (g/km)

119

116

Nasza ocena:

 Toyota Avensis 2.0 D-4D sedanOpel Insignia 2.0 CDTI sedan
Przestronność wnętrza+++++++++
Silnik+++++++++
Poziom hałasu (odczuwalny)+++++++++
Zużycie paliwa++++++++++
Wyposażenie+++++++++
Cena+++++++
Wynik końcowy++++1/2++++
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty