W latach 60. japońskie samochody były wzorowane na pojazdach europejskich. Teraz już tak nie jest, a nawet można odnieść wrażenie, że auta azjatyckie są projektowane odważnej od europejskich.
Od lat ci producenci toczą nieustanną walkę o palmę pierwszeństwa, z tym większym zainteresowaniem porównujemy sedany - Toyotę Avensis napędzaną silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o pojemności 2,0 l/147 KM
z Hondą Accord z klasycznym silnikiem benzynowym 2,0 l/155 KM.
Cechy szczególne
Avensis i Accord to spore pojazdy o zbliżonych wymiarach zewnętrznych. Przestronność wnętrza jest porównywalna, jednak trzeba zaznaczyć, że w każdym z prezentowanych aut ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest duża. Wystrój
wnętrza i design tablicy przyrządów są różne w każdym z aut. Zwraca uwagę precyzyjny montaż i wysoka jakość wykonania. Najistotniejsze różnice dotyczą konstrukcji zawieszenia - Accord ma wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, a Avensis tylko z tyłu (z przodu- kolumny McPhersona). Bagażnik Hondy ma objętość 460 l, a Toyoty - 500 l.
Silniki
Ilość silników oferowanych do Avensis jest imponująca. Zdecydowaliśmy się na silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, by przekonać się, czy jest on rzeczywiście taki oszczędny, jak zakładano. Z pojemności 2 l osiąga moc 147 KM. Honda oferuje do Accorda znacznie mniejszy wybór silników, ale za to są one bardzo nowoczesne. Wybraliśmy silnik klasyczny, z wtryskiem pośrednim, który z pojemności 2 l uzyskuje 155 KM mocy. Zastosowano w nim następujące urządzenia - płynną
regulację faz rozrządu zaworów, zmienny czas i stopień otwarcia zaworów, kolektor ssący o zmiennej długości i jeszcze wałki wyrównoważające. Jaki jest efekt? Accord zużywa nieco mniej paliwa (o 0,3 l/100 km), chociaż teoretycznie powinno być odwrotnie. W mieście zużycie paliwa obu aut jest zbliżone i wynosi ok. 11 l na 100 km, ale na trasie oszczędniejszym autem okazała się Honda, stąd jej niższe średnie zużycie paliwa.
Wrażenia z jazdy
Nieco szybszym pojazdem okazał się Accord, jednak podczas normalnej jazdy różnice są w zasadzie niezauważalne. Oba pojazdy charakteryzują się także dobrymi własnościami jezdnymi, chociaż osiągane są one w odmienny sposób. Na wszelki wypadek Toyota dokłada seryjnie układ kontroli trakcji, którego w Hondzie nie ma, ale jest za to bardziej skomplikowane zawieszenie. Wydaje się, że nieco
bardziej twarde zawieszenie ma Accord, dzięki czemu kierowca może czuć się pewniej podczas jazdy na wirażach. Poziom hałasu w obu autach jest dość niski, nieco cichszym pojazdem jest Accord. Toyota i Honda wyróżniają się skutecznym układem hamulcowym, a droga zatrzymania z prędkości 100 km/h wynosi 38 m. Biorąc pod uwagę masę
pojazdów, należy to uznać za dobry wynik.
Podsumowanie
Nieco lepiej wyposażonym autem jest Toyota Avensis, która kosztuje 89 600 zł. Honda Accord jest droższa tylko o 300 zł. Co prawda niektórzy lansują tezę, że Honda odda to z nawiązką, ale są też tacy, którzy to samo myślą o Toyocie. Bardziej zawansowany technicznie jest Accord. Ale dla tych, którzy chcą po prostu jeździć, a nie rozpatrywać technicznych zawiłości, Avensis też jest w sam raz.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Toyota Avensis | Honda Accord |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis | |
Wybrane dane techniczne:
| Toyota Avensis | Honda Accord |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 147/5700 | 155/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 196/4000 | 190/4500 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h(s) | 9,1 | 8,9 |
Czas rozpędzania (IV b.) 60-100 km/h (s) | 10,5 | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 217 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,0 | 38,0 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 500 | 460 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 60 | 65 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,6/10,6 | 6,2/10,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 463 x 176 x 148 | 467 x 176 x 145 |
Rozstaw osi (cm) | 270 | 267 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 3/12 |
Orientacyjna cena (zł) | 89 600 | 89 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Toyota Avensis Sol | Honda Accord Comfort |
Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ASR zapobiegający poślizgowi kół napędowych/ wspomaganie nagłego hamowania | S | S/S |
Układ kontroli trakcji ESP | S | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich i tylnych | S | S |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | S | S |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
Komputer/czujnik deszczu | S/S | S/- |
Fotochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | - |
S - wyposażenie seryjne
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?