Toyota Avensis 2.0 VVT-i

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Face lifting niewiele zmienił – Avensis ma teraz nieco inne reflektory, osłonę chłodnicy i przedni zderzak.
Fot. Tomasz Szmandra: Face lifting niewiele zmienił – Avensis ma teraz nieco inne reflektory, osłonę chłodnicy i przedni zderzak.
Zmodernizowany Avensis niewiele różni się od swojego poprzednika, a mimo to wciąż pozostaje jednym z liderów segmentu D.

 

W ubiegłym roku, po trzech latach od debiutu drugiej generacji Avensisa, Toyota zdecydowała się na przeprowadzenie liftingu jednego z najpopularniejszych swoich modeli.

Fot. Tomasz Szmandra: Face lifting niewiele zmienił – Avensis ma teraz nieco inne reflektory, osłonę chłodnicy i przedni zderzak.
Fot. Tomasz Szmandra: Face lifting niewiele zmienił – Avensis ma teraz nieco inne reflektory, osłonę chłodnicy i przedni zderzak.

 

Kiedy w 1998 roku w miejsce Cariny pojawił się nowy model o nazwie Avensis, japońska firma nie ukrywała, że zależy jej nie tylko na utrzymaniu wizerunku solidnego i komfortowego auta, ale także na podkreśleniu jego walorów estetycznych. To oznaczało zerwanie z dotychczasową, nieco nudnawą już linią stylistyczną Cariny, na rzecz bardziej śmiałych, ale nie rewolucyjnych rozwiązań.

 

Avensis przejął jednak wszystkie pozytywne cechy  swojego poprzednika dodając do nich ciekawszy design i lepsze rozplanowanie przestrzeni pasażerskiej. Wkrótce zyskał uznanie także u polskich klientów, którzy do końca ubiegłego roku kupili ponad 35 tys sztuk tego modelu.

Fot. Tomasz Szmandra: Z tyłu nowy Avensis nie różni się zbytnio od swojego poprzednika
Fot. Tomasz Szmandra: Z tyłu nowy Avensis nie różni się zbytnio od swojego poprzednika

 

Cechy szczególne

 

Odmłodzony Avensis charakteryzuje się niewielkimi zmianami nadwozia i wnętrza oraz niewidocznymi, ale za to istotnymi dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy modyfikacjami mechanicznymi.

 

Z zewnątrz można zauważyć zmienione przednie reflektory, zderzak i kratkę wlotu powietrza.

Właśnie w przedniej części widać nawiązania do nowego Yarisa.

Dobrym posunięciem projektantów Avensisa, było zamontowanie kierunkowskazów w obudowach  lusterek zewnętrznych.

 

Fot. Tomasz Szmandra: Wyświetlacz komputera pokładowego przeniesiono pomiędzy zegary umieszczone pod kierownicą.
Fot. Tomasz Szmandra: Wyświetlacz komputera pokładowego przeniesiono pomiędzy zegary umieszczone pod kierownicą.

Dzięki lepszej jakości materiałów, we wnętrzu auto prezentuje się znacznie korzystniej od swojego poprzednika. Ekran wyświetlający dane z komputera pokładowego przeniesiono pomiędzy zegary znajdujące się pod kierownicą.

 

Silnik

 

Pod maską Toyoty może pracować jedna z czterech jednostek  benzynowych 1,6 l/ 110 KM, 1,8 l/ 129 KM, 2,0 l/147 KM i 2,4 l/ 163 KM lub trzech diesli - 2,0 l/ 126 KM,  2,2 l/ 150 KM i 2,2 l/ 177 KM . W testowanym modelu pracował benzynowy silnik VVT-i o pojemności 2,0 l, który okazał się nie mniej ciekawą propozycją niż popularne w tym modelu diesle.

 

147-konna jednostka zapewnia wystarczający moment obrotowy juz przy niskich zakresach obrotów, nie zmuszając kierowcy do zbyt mocnego wciskania pedału gazu. Na dodatek cechuje ją wysoka kultura pracy, a silnik jest cichy nawet gdy wskazówka obrotomierza dochodzi o 4000

Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik ma pojemność 520 l ale przestrzeń ładunkową ograniczają wnikające do środka zawiasy.
Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik ma pojemność 520 l ale przestrzeń ładunkową ograniczają wnikające do środka zawiasy.

obr/min. Bez zarzutu pracuje także 5-stopniowa manualna skrzynia biegów. Warto dodać, że do tej wersji Avensisa  za 7 tys. zł. można dokupić 4-biegowy automat.

 

Wrażenia z jazdy

 

Modyfikacja przedniego zawieszenia miała wpływ na zmniejszenie przechyłów nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz ograniczenie jego pionowych ruchów na nierównościach.

 

Zwiększono także siłę tłumienia amortyzatorów, a w tylnym zawieszeniu zmniejszono sztywność tulei metalowo-gumowych i średnicę stabilizatora.  Auto prowadzi się teraz bardziej stabilnie, ale przy tym nie pogorszył się komfort jazdy. Bez zarzutu działa także zmodernizowany układ kierowniczy.

 

Już w podstawowej wersji Terra auto jest bardzo dobrze wyposażone: 5 poduszek powietrznych, 4 kurtyny, ABS, manualna klimatyzacja itp.

 

Podsumowanie

 

Ponadczasowa stylizacja nadwozia, niezłe materiały we wnętrzu, pojemny bagażnik i komfort odpowiedni do klasy pojazdu zapewniają Avensisowi wysoką pozycję na rynku. Do tego dochodzi opinia o niskiej awaryjności aut ze znaczkiem Toyoty na masce, która  potrafi zrekompensować nie najniższą cenę zakupu. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1998

Moc maksymalna (KM/obr/min):

147/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

196/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,4

Prędkość maksymalna (km/h):

210

Pojemność bagażnika (l):

520

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

6,6/10,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

464,5/176/148

Rozstaw osi (cm):

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3 lub 100 tys. km/12

Cena (zł):

92 500

 

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Z przodu jest wystarczająco miejsca, na tylnej

kanapie wygodnie pojada tylko wie osoby,

duży bagażnik

Silnik

****

Dynamiczny, o wysokiej kulturze pracy

Poziom hałasu

*****

Niski, nawet przy wysokich obrotach

Zużycie paliwa

***

Na przyzwoitym poziomie

Wyposażenie

****

Bogate z możliwościa doposażenia

 

Wybrane wyposażenie seryjne Toyota Avensis 2.0 VVT-i  SOL Plus

 

Poduszki powietrzne

        7

Układ ABS

        S

Układ ESP

        S

Wspomaganie układu kierowniczego

        S

Centralny zamek

        S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

        S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

        S

Klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa)

        S

Radioodtwarzacz z CD/MP3

        S

S- wyposażenie standardowe

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie