Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive S. Bez sportowych zapędów

Wojciech Frelichowski
Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive SAvensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl jazdy i częściej eksploatuje auto w mieście niż na trasie. Takiemu kierowcy z pewnością do gustu przypadnie zastosowana automatyczna skrzynia biegów, która wpływa na komfort jazdy i jeśli użytkownik zrezygnuje ze sportowych zapędów nie będzie go absorbować zmianą przełożeń.Fot. Wojciech Frelichowski
Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive SAvensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl jazdy i częściej eksploatuje auto w mieście niż na trasie. Takiemu kierowcy z pewnością do gustu przypadnie zastosowana automatyczna skrzynia biegów, która wpływa na komfort jazdy i jeśli użytkownik zrezygnuje ze sportowych zapędów nie będzie go absorbować zmianą przełożeń.Fot. Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów coraz częściej znajdują nabywców w Polsce. Sprawdziliśmy, jak działa taki automat w Toyocie Avensis z dwulitrowym silnikiem benzynowym.
Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive SAvensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl
Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive S

Avensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl jazdy i częściej eksploatuje auto w mieście niż na trasie. Takiemu kierowcy z pewnością do gustu przypadnie zastosowana automatyczna skrzynia biegów, która wpływa na komfort jazdy i jeśli użytkownik zrezygnuje ze sportowych zapędów nie będzie go absorbować zmianą przełożeń.

Fot. Wojciech Frelichowski

Pierwsza generacja Toyoty Avensis zadebiutowała w 1997 roku, jako następczyni modelu Carina. Od tamtej pory pojawiły się jeszcze dwie generacje tego modelu. Ostatnia, trzecia generacja, weszła na rynek w 2008 roku, a na początku 2015 roku doczekała się głębokiej modernizacji.

Na tej samej płycie

Stylistycznie aktualnie produkowany Avensis znacznie różni się od poprzednika. Jednak powstał na tej samej płycie podłogowej. Także linia boczna oraz linia dachu pochodzą z poprzednika, ale długość auta wzrosła o 40 mm.Całkowicie nowy jest przód nadwozia, w którym wymieniono wszystkie elementy karoserii. Reflektory wykorzystują teraz technologię LED w światłach do jazdy dziennej, mijania i drogowych.Ponadto przednia partia auta zyskała bardziej masywny wygląd. Nowy jest również tył auta, gdzie zastosowano diodowe światła pozycyjne.

Nowa kabina

Najważniejsze zmiany w Toyocie Avensis widać w kabinie. Deskę rozdzielczą podzielono wizualnie na dwa poziomy, w których górna, szeroka część zawiera zegary osadzone w głębokich tubach oraz zupełnie nowy kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2-cala.Na niższym poziomie dominuje 8-calowy wyświetlacz dotykowy integrujący wszystkie funkcje systemu multimedialnego. Rozwiązanie nowoczesne, ale działa nieco za wolno.

Nowe są również materiały wykończeniowe. Na przykład zestaw zegarów, elementy na kierownicy i konsoli centralnej, czy nawiewy otrzymały wykończenie satynowym chromem. Tym niemniej w kilku miejscach pozostawiono twarde plastiki.

Producent informuje, że od nowa wyprofilowane zostały przednie fotele. Ale regulowanie oparć nadal odbywa się skokowo za pomocą dźwigni. W autach tego segmentu wypadałoby zastosować bardziej precyzyjne (i wygodniejsze) pokrętła. Poza tym mało funkcjonalne są kieszenie w bocznych panelach przednich drzwi. Są i za małe, i za płytkie. Natomiast wygodnym rozwiązaniem jest płaska podłoga w tylnej części kabiny. Dzięki temu jeśli na kanapie jedzie trzech pasażerów, ten siedzący w środku nie ma pod nogami tzw. tunelu, który występuje w wielu autach konkurencji.

Benzynowy automat

Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive SAvensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl
Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive S

Avensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl jazdy i częściej eksploatuje auto w mieście niż na trasie. Takiemu kierowcy z pewnością do gustu przypadnie zastosowana automatyczna skrzynia biegów, która wpływa na komfort jazdy i jeśli użytkownik zrezygnuje ze sportowych zapędów nie będzie go absorbować zmianą przełożeń.

Fot. Wojciech Frelichowski

Testowaliśmy wersję z benzynowym silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów i mocy 152 KM. To jednostka znana jeszcze z modelu przed modernizacją.

Silnik pracuje poprawnie i cicho, jednak tylko do czasu. Powodem jest automatyczna skrzynia biegów Multidrive S. To bezstopniowy automat, który podobnie jak większość konstrukcji tego typu nie jest mistrzem dynamicznej jazdy. Czyli jeśli jeździmy spokojnie, np. w mieście, silnik wraz z tym automatem spisują się poprawnie, zaś sama skrzynia okazuje się nieocenionym wsparciem podczas żółwiej jazdy w korkach.

Problem zaczyna się poza terenem zabudowanym. Pół biedy, gdy jedziemy pustą drogą, ale kiedy trzeba wyprzedzić wolniejszy pojazd i mocno naciśniemy pedał gazu, to najpierw słychać wycie spod maski silnika, zaś reakcja na gaz następuje z opóźnieniem.

Sytuację nieco poprawia tryb Sport, którego włącznik jest umieszczony obok dźwigni zmiany biegów. Jednak zarówno mocne naciśnięcie gazu, jak i użycie trybu Sport wiąże się ze zwiększonym zużyciem paliwa. Według deklaracji producenta średnie spalanie wynosi 6,1 litra na 100 km, jednak w rzeczywistości trzeba jeszcze dodać przynajmniej półtora litra.

[page_break]

Komfortowo, ale spokojnie

Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive SAvensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl
Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive S

Avensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl jazdy i częściej eksploatuje auto w mieście niż na trasie. Takiemu kierowcy z pewnością do gustu przypadnie zastosowana automatyczna skrzynia biegów, która wpływa na komfort jazdy i jeśli użytkownik zrezygnuje ze sportowych zapędów nie będzie go absorbować zmianą przełożeń.

Fot. Wojciech Frelichowski

Zawieszenie testowanej Toyoty Avensis okazało się dość miękkie, jednak nie na tyle, aby auto było nieprzewidywalne podczas pokonywania ostrych zakrętów. Ponadto w trakcie dynamicznej jazdy nieźle sobie radzi układ kierowniczy, choć o odrobinę można poprawić precyzję jego działania. Za to bardzo wygodna jest kierownica, której grubość i wyprofilowanie zostały tak dobrane, aby kierowca mógł pewnie prowadzić pojazd.   

Pasażerów ucieszy fakt, że spod podwozia do kabiny nie docierają natarczywe dźwięki pracującego zawieszenia. Koła pokonują dziury i nierówności drogi w miarę cicho i bez nadmiernych wstrząsów. Także szum powietrza opływającego kabinę nie jest dokuczliwy.

Avensis 2.0 Valvematic Mulidrive S to samochód przeznaczony głównie dla osoby, która preferuje spokojny styl jazdy i częściej eksploatuje auto w mieście niż na trasie. Takiemu kierowcy z pewnością do gustu przypadnie zastosowana automatyczna skrzynia biegów, która wpływa na komfort jazdy i jeśli użytkownik zrezygnuje ze sportowych zapędów nie będzie go absorbować zmianą przełożeń.

Toyota Avensis Touring Sports 2.0 i konkurenci

Marka/model

Toyota Avensis 2.0 Valvematic Mulidrive S Prestige

Volkswagen Passat 1.4 TSI DSG Highline

Mazda 6 2.0 SkyActive 165 KM Automat

Cena (zł)

128 900

128 290

117 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/5

sedan/5

sedan/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4750/1810/1480

4767/1832/1456

4870/1840/1450

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1560/1550

1584/1568

1585/1595

Rozstaw osi (mm)

2700

2791

2830

Masa własna (kg)

1435

1338

1255

Pojemność bagażnika (l)

509

586

489

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

66

62

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna Pb95

benzyna Pb95

benzyna Pb95

Pojemność (cm3)

1987

1395

1998

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

152 przy 6200

150 przy 5000

165 przy 6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

196 przy 4000

250 przy 1500

210 przy 4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,0

8,4

10,1

Prędkość maksymalna (km/h)

205

220

209

Średnie spalanie (l/100 km)

6,1

5,1

6,0

Emisja CO2 (g/km)

142

117

139

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie