Toyota Auris Hybrid. Kompakt benzynowo-elektryczny

Wojciech Frelichowski
Toyota Auris HybdridToyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod dobrze znaną Corolla. Jednak w tym wydaniu nie ma napędu hybrydowego.Fot. Wojciech Frelichowski
Toyota Auris HybdridToyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod dobrze znaną Corolla. Jednak w tym wydaniu nie ma napędu hybrydowego.Fot. Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Toyota jest przodującą marką w produkcji samochodów hybrydowych. W klasie kompaktów napęd hybrydowy ma model Auris - benzynowy silnik o pojemności 1,8 litra jest wspomagany przez elektryczny agregat.

Toyota pod nazwą Auris jest produkowana od 2007 roku. Druga generacja tego modelu weszła do produkcji pod koniec 2012 roku, zaś w 2015 roku auto zostało poddane liftingowi. Toyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod dobrze znaną Corolla. Jednak w tym wydaniu nie ma napędu hybrydowego.

Pod dyktando świateł

Toyota Auris HybdridToyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod
Toyota Auris Hybdrid

Toyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod dobrze znaną Corolla. Jednak w tym wydaniu nie ma napędu hybrydowego.

Fot. Wojciech Frelichowski

W zmodernizowanym Aurisie całkowicie nowy jest przód nadwozia, w którym wymieniono wszystkie elementy karoserii. Reflektory wykorzystują teraz technologię LED w światłach do jazdy dziennej oraz mijania. Ciekawie wygląda dolna część przedniego zderzaka, w którym umieszczono reflektory przeciwmgielne. Osadzono je w panelach, wokół których poprowadzono chromowane elementy dekoracyjne. Tył wyróżnia się wypukłymi kloszami lamp wykrojonymi na podobieństwo przedniego oświetlenia.

Z tyłu płaska podłoga

W kabinie kokpit jest poprowadzony prostopadle do podłogi i dachu, ale jednocześnie podzielono go wizualnie na dwa poziomy. Górna, szeroka część zawiera umieszczony przed oczami kierowcy zestaw przyrządów osadzonych w głębokich tubach, oraz kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2-cala.

Na uwagę zasługuje kolor podświetlenia zegarów i przełączników. Zamiast wszechobecnego we współczesnych autach białej lub neonowej poświaty widzimy przed sobą miły dla oka błękit. Natomiast nie podobał nam się panel sterowania klimatyzacją, w którym wygodne w użyciu duże pokrętła do ustawiania temperatury w kabinie zastąpiono zwykłymi przyciskami.

Toyota Auris HybdridToyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod
Toyota Auris Hybdrid

Toyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod dobrze znaną Corolla. Jednak w tym wydaniu nie ma napędu hybrydowego.

Fot. Wojciech Frelichowski

Za to słowa pochwały należą się przednim fotelom. Mają one dobrze dobraną twardość siedziska i dopasowane podparcia boczne. Dzięki temu kierowca i pasażer siedzą wygodnie, a ich ciała są dobrze trzymane na zakrętach. Dobre wrażenie sprawia także tylna część kabiny. Np. osoba siedząca pośrodku kanapy nie musi się obawiać tego, że nogom będzie przeszkadzać środkowy tunel, bo podłoga z tyłu jest całkowicie płaska. Bagażnik w wersji hatchback ma pojemność 360 litrów, czyli typową dla takich samochodów. Przestrzeń bagażową można powiększyć po złożeniu oparcia tylnej kanapy. Wówczas bagażnik ma 1200 litrów.

Na dwa silniki

Sercem zespołu napędowego jest benzynowa jednostka o pojemności 1,8 litra i mocy 136 KM oraz silnik elektryczny o mocy 80 KM. Jest ona zasilany za pośrednictwem akumulatorów niklowo-metalowych. Po uruchomieniu, Auris rusza z wykorzystaniem silnika elektrycznego, chyba że warunki są niekorzystne (niska temperatura otoczenia, jazda pod górę) lub jeśli akumulatory mają są niedoładowane. Wówczas do akcji wkracza silnik spalinowy.Silnik elektryczny nie tylko pełni funkcję wspomagającą jednostkę benzynową podczas jazdy. Przejmuje napęd auta w takich manewrach, jak parkowanie czy uaktywnia się podczas wolnej jazdy, np. z prędkością 20 km/h.

Między innymi dlatego spalanie hybrydowego Aurisa jest jednym z jego głównych zalet. Producent podaje, że średnie zużycie benzyny wynosi 3,4 litra na 100 km. To dość optymistyczna prognoza, ale już spalanie rzędu 4,4 litra jest do osiągnięcia.

[page_break]


Toyota Auris HybdridToyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod
Toyota Auris Hybdrid

Toyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod dobrze znaną Corolla. Jednak w tym wydaniu nie ma napędu hybrydowego.

Fot. Wojciech Frelichowski

Cicho i precyzyjnie

Oprócz niskiego zużycia paliwa Auris Hybrid ma też inne zalety. Przede wszystkim podkreślić należy wysoki komfort jazdy. W kabinie jest bardzo cicho, nawet przy dużych prędkościach. Dobrą ocenę trzeba też wystawić automatycznej bezstopniowej skrzyni biegów. Obsługa dźwigni, która przypomina raczej komputerowy joystick, jest dziecinnie prosta. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie mechanizmów na rynku.

Poza tym zawieszenie świetnie trzyma auto w ryzach, a precyzyjny układ kierowniczy nie pozwala mu na samodzielne harce. Charakterystyka zawieszenia jest nieco utwardzona, ale na tyle sprężysta, aby nie zakłócać komfortu pasażerom.

Przeszkadzały nam dwie rzeczy. Po pierwsze, tylna szyba jest stosunkowo mała, przez co obserwacja sytuacji za pojazdem jest utrudniona. Ma to szczególne znaczenie w manewrach w mieście. Podobnie jak lewy słupek A, który czasem przeszkadza w pokonywaniu ronda.

Toyota Auris 1.8 Hybrid i konkurenci:

Marka/model

Toyota Auris 1.8 Hybrid Prestige

Kia Niro 1.6 GDI Hybrid XL

Hyundai Ioniq 1.6 Hybrid Platinium

Cena (zł)

100 400

109 900

124 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

SUV/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4330/1760/1475

4355/1805/1545

4470/1820/1450

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1515/1505

1555/1569

1563/1577

Rozstaw osi (mm)

2600

2700

2700

Masa własna (kg)

1310

1425

1370

Pojemność bagażnika (l)

360

347

443

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

45

45

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1798

1580

1580

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/CVT

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

136 przy 5200

105 przy 5700

141 przy 5700

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

142 przy 4000

147 przy 4000

147 przy 4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

11,5

10,8

Prędkość maksymalna (km/h)

175

162

185

Średnie spalanie (l/100 km)

3,4

3,8

3,4

Emisja CO2 (g/km)

79

88

79

       

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie