TOP 5. Najmocniejsze samochody klasy średniej, wyższej i luksusowe dostępne w Polsce

Kamil Rogala
Dla wielu kierowców to, co kryje się pod maską ma priorytetowe znaczenie. Zapas mocy i momentu obrotowego w wielu warunkach daje nie tylko sporo frajdy i emocji, ale pozwala między innymi na sprawne wyprzedzanie i komfortową jazdę nawet z całą rodziną i ze sporym bagażem. Poznajmy TOP5 najmocniejszych modeli w segmencie aut klasy średniej, wyższej i luksusowej.

Więcej mocy! A na co to komu!?

Kiedyś posiadanie auta o mocy ponad 200 KM było marzeniem i niemal wyznacznikiem statusu społecznego. Tego typu auta były zazwyczaj bardzo drogie, posiadały duże silniki i w większości przypadków pochodziły z wyższych segmentów. Czterocylindrowy silnik wolnossący generował nieco ponad 100 KM, wyposażony w turbosprężarkę o połowę więcej, ale okolice 200-220 KM zarezerwowane były dla jednostek V6 lub V8 o dużych pojemnościach. Oczywiście były wyjątki od tej reguły, ale stanowiły one niewielki odsetek wśród popularnych aut na drogach.

Dziś moc 200 KM nie jest niczym szczególnym i nawet auta miejskie w wyższych wersjach oraz edycjach specjalnych są w stanie zaoferować kierowcy tak pokaźne stado koni mechanicznych. Niektóre auta kompaktowe posiadają jednostki napędowe o mocy ponad 300, a nawet zbliżające się do 400 KM. Ogromne SUV-y również potrafią zawstydzić niejednego posiadacza sportowego auta, gdy pod maską pracuje wielkie V8 generujące nierzadko 500, 600, a nawet ponad 700 KM. Poznajmy zatem przedstawicieli elity i auta dla tych, którzy ponad wszystko stawiają moc silnika.

Auta klasy średniej (Segment D)


Fot. Alfa Romeo
Fot. Alfa Romeo

- Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2.9 MultiAir 510 KM

Alfa Romeo to marka, która nie stawia na ilość, ale na jakość. Dlatego też w portfolio znajdziemy tylko 3 modele, ale prawdę mówiąc, każdy chciałbym mieć je u siebie w garażu. Model Giulia to bez wątpienia fundament, który oferowany jest w kilku wersjach, w tym topowej – Quadrifoglio. Pod maską pięknie brzmiące V6, które bez wątpienia mogłoby zastąpić radio w większości oferowanych na rynku aut.
Pojemność silnika: 2891 ccm
Moc: 510 KM przy 6500 obr./min
Moment obrotowy: 600 Nm przy 2500-5500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość maksymalna: 307 km/h
Cena: 386 800 zł

- Mercedes C 63 AMG S 4.0 510 KM

Fot. Mercedes
Fot. Mercedes

To bez wątpienia jedno z najciekawszych aut w tym segmencie. Dostępne w kilku wersjach nadwoziowych, o dość kompaktowych wymiarach, ale z prawdziwym reaktorem pod maską – 510-konne 4-litrowe V8 brzmi po prostu przepięknie. Czy warte inwestycji blisko pół miliona złotych? Na to pytanie odpowiedzcie sobie sami.
Pojemność silnika: 3982 ccm
Moc: 510 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy: 700 Nm przy 1750-4500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4 s
Prędkość maksymalna: 290 km/h
Cena: od 449 300 do 493 200 zł

- Audi RS5 2.9 TFSI 450 KM

Fot. Audi
Fot. Audi

Odmiana 5-drzwiowa tego modelu to idealny kompromis pomiędzy sportowym wyglądem a funkcjonalnością. W końcu można powiedzieć, że kupiliśmy praktyczne, rodzinne auto. Nieważne, że pod maską pracuje potwór o mocy 450 KM, bagażnik i dodatkowa para drzwi powinny być wystarczającym argumentem!
Pojemność silnika: 2984 ccm
Moc: 450 KM przy 5700 obr./min
Moment obrotowy: 600 Nm przy 1900-5000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: 414 900 zł

- Infiniti Q50S 3.5 364 KM

Fot. Infiniti
Fot. Infiniti

W ofercie Infiniti Q50 nie mamy wyboru i „musimy” wybrać jedyny słuszny napęd hybrydowy, oparty na silniku 3.5 V6, generujący wraz z układem elektrycznym przyjemne 364 KM. Pomiędzy seriami dynamicznych przyspieszeń może pojawić się uspokajające przeświadczenie, że w końcu jeździmy autem hybrydowym, a więc ekologicznym. Tak na wypadek, gdyby odległości pomiędzy postojami na stacjach benzynowych stawały się coraz krótsze.
Pojemność silnika: 3498 ccm
Moc: 364 KM przy 6800 obr./min
Moment obrotowy: 546 Nm przy 5000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,1 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: od 240 394 zł


Fot. Volvo
Fot. Volvo

- Volvo V60 2.0 T8 390 KM

Na zakończenie kolejne, hybrydowe rozwiązanie w wyszukanym, szwedzkim stylu. Volvo V60 z układem T8 to topowe rozwiązanie w ofercie, które oferuje rewelacyjne osiągi ukryte pod stonowaną, niezwykle elegancką stylistyką.
Pojemność silnika: 1969 ccm
Moc: 390 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy: 640 Nm przy 2200-4800 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: 247 300 zł

Auta klasy wyższej (Segment E)


Fot. BMW
Fot. BMW

- BMW M5 xDrive 4.4 600 KM

W segmencie E zaczyna się prawdziwa zabawa, a jej zwiastunem jest samochód-ikona – BMW M5. Co prawda najnowsza edycja nieco zrywa z tradycją i oferuje kierowcy m.in. jednostkę z dwiema turbosprężarkami czy też napędem na cztery koła, ale moc 600 KM robi swoje i nawet na twarzy purysty wymaluje ogromny uśmiech.
Pojemność silnika: 4395 ccm
Moc: 600 KM przy 5600 obr./min
Moment obrotowy: 750 Nm przy 1800-5600 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: 563 200 zł


Fot. Mercedes
Fot. Mercedes

- Mercedes E 63 AMG S 4MATIC+ 4.0 612 KM

Luksusowa, świetnie wyposażona, komfortowa limuzyna lub „rodzinne” kombi, które po wciśnięciu pedału gazu zamienia się w pogromcę supersamochodów pokroju Lamborghini, Ferrari i Porsche? Wybór na rynku jest skromny, a jednym z najciekawszych przedstawicieli jest Mercedes E 63 AMG z literką S. Cena powalająca, podobnie jak osiągi i parametry.
Pojemność silnika: 3982 ccm
Moc: 612 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy: 850 Nm przy 1750-4500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: od 595 800 do 623 500 zł


Fot. Maserati
Fot. Maserati

- Maserati Ghibli S Q4 3.0 430 KM

Następna propozycja jest jeszcze słabsza i spokojniejsza, ale to auto dla tych, którzy chcą dopieszczać swoje zmysły, a nie imponować dookoła ponadprzeciętnymi osiągami. Piękna linia, fantastyczny design i dźwięk silnika – to wszystko sprawia, że kierowca czuje się wyjątkowo.
Pojemność silnika: 2979 ccm
Moc: 430 KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 580 Nm przy 1750-5000 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,7 s
Prędkość maksymalna: 286 km/h
Cena: 123 779 euro (ok. 530 839 złotych)

- Volvo S90 2.0 T8 390 KM

Fot. Volvo
Fot. Volvo

Szwedzka propozycja jest bardzo niepozorna, ale z 2-litrowego silnika współpracującego z silnikiem elektrycznym potrafi wykrzesać aż 390 KM. To sporo, nawet jak na tak dużą limuzynę. Poza tym fantastyczny styl, mnogość wersji wyposażenia oraz specyficzny, niesamowicie klimatyczny charakter tego auta, wraz z mocną hybrydą tworzy genialne połączenie.
Pojemność silnika: 1969 ccm
Moc: 390 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 400 Nm przy 2200-5400 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,1
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: od 326 300 zł

- Audi A6 3.0 55 TFSI 340 KM

Fot. Audi
Fot. Audi

Niestety obecnie oferowaną, najmocniejszą wersją nowego Audi A6 jest „zwykła” odmiana z 3-litrowym silnikiem benzynowym pod maską. Do emocji rodem z BMW M5 czy Mercedesa E 63 AMG S bardzo daleko, ale jeśli ktoś oczekuje po prostu dynamiki w połączeniu z nowoczesnymi rozwiązaniami oraz wysokim komfortem, powinien sięgnąć po tą rozsądną propozycję z Ingolstadt.  
Pojemność silnika: 2995 ccm
Moc: 340 KM przy 5000 obr/min
Moment obrotowy: 500 Nm przy 1370-4500 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,1
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: od 307 600 zł




Auta luksusowe (Segment F)


Fot. Mercedes
Fot. Mercedes

- Mercedes AMG GT R 63 S 4MATIC+ 4.0 639 KM

Wkraczamy do świata aut luksusowych rodem z marzeń i snów. Jednym z nich jest bez wątpienia zjawiskowe 4-drzwiowe coupe od Mercedesa, które powstało na bazie modelu AMG GT. Odmiana z literką R oraz magicznym oznaczeniem 63 S ma pod maską prawdziwego potwora, który pobudzany pedałem gazu jest w stanie zaoferować kierowcy iście piekielne emocje. Cena niemal 800 tysięcy złotych zdecydowanie podsyca te odczucia.
Pojemność silnika: 3982 ccm
Moc: 639 KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 900 Nm przy 2500-4500 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 315 km/h
Prędkość maksymalna:
Cena: 793 500 zł

- Mercedes S 65 AMG 6.0 630 KM

Fot. Mercedes
Fot. Mercedes

Kolejny Mercedes, ale z nieco innej bajki. O ile w poprzedniku liczyły się osiągi oraz styl w połączeniu z potencjalnie funkcjonalnym nadwoziem – 4-drzwiowe coupe (lub 5-drzwiowy hatchback - zwał jak zwał), tak tutaj mamy do czynienia z pełnoprawną, luksusową limuzyną najwyższej klasy. Oczywiście wyżej jest jeszcze wersja Maybach, ale to „S-ka” z oznaczeniem 65 AMG stanowi najciekawszą propozycję, dostępną w kilku wersjach nadwoziowych.
Pojemność silnika: 5980 ccm
Moc: 630 KM przy 4800 obr/min
Moment obrotowy: 1000 Nm przy 2300-4300 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,3 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: od 894 500 do 1 196 500 zł


Fot. Porsche
Fot. Porsche

- Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid 4.0 680 KM

To niezwykle ciekawa propozycja, bowiem mamy do czynienia z 680-konną hybrydą zamkniętą w nadwoziu luksusowej limuzyny – świetne połączenie. Co więcej, możemy postawić zarówno na tradycyjne nadwozie, jak również „kombi” tj. Sport Turismo. Dopiero tutaj jest pole do manewru, gdy przyjdzie do argumentacji zasadności zakupu „rodzinnego kombi” o mocy blisko 700 KM.
Pojemność silnika: 3996 ccm
Moc: 680 KM przy 5750 obr/min
Moment obrotowy: 770 Nm przy 1400-5500 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość maksymalna: 310 km/h
Cena: od 914 600 do 979 760 zł

- BMW Seria 7 M760Li 6.6 V12 585 KM

Fot. BMW
Fot. BMW

Najmocniejsze BMW Serii 7 to jeden z ostatnich tego typu przedstawicieli z fantastyczną V12-tką pod maska. Pięknie brzmiące dwanaście cylindrów potrafi zrelaksować nawet zestresowanego biznesmena a 585 KM zapewni punktualność w każdej sytuacji.  
Pojemność silnika: 6592 ccm
Moc: 585 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy: 800 Nm przy 1550-5000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: 803 000 zł

- Maserati Quattroporte S Q4 3.0 430 KM

Fot. Maserati
Fot. Maserati

Powtórka z modelem Ghibli, ale w większym wymiarze. Włoska kwintesencja luksusowej limuzyny z fantastycznie brzmiącym silnikiem i olbrzymią frajdą z jazdy. Można chcieć czegoś więcej?
Pojemność silnika: 2979 ccm
Moc: 430 KM przy 5750 obr./min
Moment obrotowy: 580 Nm przy 2250-4000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 s
Prędkość maksymalna: 288 km/h
Cena: od 141 373 euro (ok. 606 293 złote)

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie