To powinien potrafić każdy kierowca. Warto jednak odświeżyć wiedzę - 7 prostych wskazówek

Mariusz Michalak
Fot. Seat
Fot. Seat
Udostępnij:
Dla wielu kierowców technika pokonywania zakrętów stanowi ogromne wyzwanie. Ekspert podpowiada, jak optymalizować tor jazdy w sposób skuteczny i bezpieczny.

Jazda krętymi drogami to zarówno przyjemność, jak i trudność. To na nich kierowcy mają możliwość sprawdzenia swoich umiejętności prowadzenia pojazdu. Niestety, bardzo często bezwładność spowodowana przeniesieniem ciężaru podczas jazdy sprawia, że zakręty okazują się wyzwaniem dla kierujących.

- Jazda samochodem, który zapewnia najlepszą przyczepność, stabilność i maksymalne osiągi, pomoże nam jeszcze pewniej poruszać się po tego typu drogach – stwierdza Ángel Suárez, menadżer ds. fizyki pojazdu w SEAT S.A. - Warto także ćwiczyć w bezpiecznych warunkach umiejętności pokonywania zakrętów, aby nabywać doświadczenie, które przyda się w wymagających szybkiej i precyzyjnej oceny sytuacjach na drodze.

Oto kilka prostych zasad, które pozwolą w sposób efektywny pokonywać zakręty.

1. **Zapoznaj się z trasą przed wyruszeniem w drogę**

Dobrego kierowcę cechuje umiejętność przewidywania wydarzeń na drodze, a znajomość pokonywanej trasy pozwola na działanie z odpowiednim wyprzedzeniem.  Dlatego wcześniejsze przestudiowanie mapy trasy np. górskiej jest niezbędne do efektywnego prowadzenia samochodu.

2. **Zadbaj o stabilność pojazdu**

Jeśli konieczne jest hamowanie bądź zmiana biegów, należy to zrobić przed wejściem w zakręt. Nagłe hamowanie w ostrym zakręcie może spowodować utratę przyczepności, nawet jeśli auto wyposażone jest w ABS.

- Największą stabilność można uzyskać, gdy koła samochodu są cały czas proste, a środek ciężkości jest położony niżej – wyjaśnia Suárez.

3. **Dopasuj styl jazdy do warunków panujących na drodze**

Prędkość oraz hamowanie należy dostosować do warunków panujących w danym momencie na drodze. Nie można pokonać zakrętu w ten sam sposób w słoneczny dzień, czy podczas nocnej jazdy. Niemożliwe jest  to także przy deszczowej bądź mglistej aurze, jak i oblodzonej powierzchni.

4. **Trzymaj się swojego pasa ruchu**

Tor jazdy w zakręcie powinien odbywać się po możliwie jak najłagodniejszym łuku przy zachowaniu swojego pasa ruchu. W pierwszej fazie manewru prawidłowym jest trzymanie się możliwie blisko zewnętrznej krawędzi zakrętu, aby uzyskać jak najszerszy kąt widzenia. Gdy pojazd wchodzi w zakręt, należy dobrać tor jazdy tak, aby znaleźć się przy wewnętrznej krawędzi, mijając środek zakrętu przy jednoczesnym trzymaniu się swojego pasa ruchu.

- Boczne drogi są zazwyczaj wąskie. System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu przy korzystaniu z takich dróg okazuje się bardzo pomocny – podsumowuje ekspert.

5. **Panuj nad kierownicą**

Ręce powinny być zawsze prawidłowo ułożone na kierownicy, optymalnie lewa na godzinie 10:00 i prawa na 14:00. Podczas wykonywania zakrętu jest to szczególnie ważne, ponieważ w przeciwnym razie może to utrudnić poprawę trajektorii podczas jazdy.

- Kluczem jest stopniowe obracanie kierownicą, bez gwałtownych ruchów, przy utrzymaniu stałej prędkości. W trybie Sport, twardsze zawieszenie i układ kierowniczy pozwalają uzyskać większy stopień bezpieczeństwa – stwierdza Suárez.

6. **Przyspiesz przy wyjściu z zakrętu**

Po zakończeniu pokonywania zakrętu, gdy koła są już proste, przyspieszenie pomaga kierowcy wyjść z niego z maksymalną stabilnością i przygotować się do następnego manewru.

_- Tutaj, podobnie jak na wszystkich innych etapach pokonywania zakrętu, podstawowym założeniem jest płynna jazda. Teraz pozostaje nam tylko cieszyć się jazdą i widokami _– zachęca Suárez.

7. **Stosuj się do znaków drogowych**

Wskazują one nie tylko kierunek najbliższego zakrętu, ale określają też ograniczenie, dzięki któremu kierowca potrafi dostosować prędkość do panujących warunków na drodze.

Dla tych, którzy czują się niepewnie, pokonując zakręty w trudnych warunkach pogodowych, pomocne mogą być kursy w szkołach bezpiecznej jazdy. Natomiast tym kierowcom, którzy są fanami krętych dróg i czują się na nich pewnie, polecamy 3 malownicze trasy w Polsce:

  • Droga Stu Zakrętów – odcinek łączący Radków i Kudowę-Zdrój (część drogi wojewódzkiej 387) to prawdziwa gratka dla miłosników zakrętów i pięknych widoków.
  • Polski Nürburgring – trasa ze Starej Wsi pod Limanową do Zalesia wliczana jest do Mistrzostw Europy w Wyścigach Górskich. Liczy 33 zakręty.
  • Mazurskie łuki – niezwykła trasa Olsztynek – Pisz łącząca Warmię i Mazury znana jest kierowcom z długich, szybkich łuków.

Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł648,98 zł-49%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie