To, jak jeździsz może uszkodzić samochód. Tego lepiej unikaj!

Mariusz Michalak
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Udostępnij:
Na stan samochodu wpływa sposób w jaki nim jeździmy. Nie chcąc uszkodzić pojazdu, by nie ponosić dodatkowych kosztów związanych z naprawą usterek, lepiej wystrzegać się kilku nawyków, które mogą skutecznie skrócić szczęśliwe życie naszego auta. Jakie grzechy kierowców doprowadzają do uszkodzenia samochodów i jak im zapobiec

To, jak jeździsz może uszkodzić samochód

Jazda dynamiczna może źle wpływać na samochód. Zwłaszcza, gdy zachodzi na nierozgrzanym silniku. Wielu kierowców popełnia ten błąd, że zaraz po włączeniu silnika dodaje gazu, co doprowadza do jego wysokich obrotów. A takie działanie szkodzi silnikowi.

- Po uruchomieniu samochodu przez pierwsze kilka minut jazdy należy unikać większych obrotów oraz obciążeń. Pozwala to na dotarcie oleju do wszystkich części silnika, a tym samym nie zużywania go i doprowadzenia do awarii. Innymi błędami popełnianymi przez kierowców podczas jazdy, jest trzymanie nogi na sprzęgle oraz trzymanie ręki na drążku do zmiany biegów, co powoduje nieustanny nacisk. Skutkiem może być zużycie wybieraka w skrzyni biegów lub usterka sprzęgła – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Nie tylko nie powinno się zaczynać jazdy na wysokich obrotach, ale również szybko gasić auta po zakończeniu podróży. To zabieg niekorzystny dla turbosprężarki. Jest ona dość wrażliwa na jakość oleju, ale również na zmiany temperatury.

- Nie chcąc doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki przez szybkie wyłączanie silnika powinno się przez ostatni kilometr poruszać na niskich obrotach, a nawet odczekać chwilę na parkingu na włączonym silniku, aby turbosprężarka się schłodziła – podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Zaniedbania prowadzą do usterek

Jednym z częstych zaniedbań ze strony kierowców jest jazda na resztkach paliwa w baku. Nie jest to dobrym pomysłem, zwłaszcza w sezonie zimowym. W nocy na zewnątrz są niskie, minusowe, temperatury, a para wodna wpływająca przez zawory i przewody odpowietrzające, zamarza. Drobinki lodu, który w ten sposób powstał, mogą doprowadzić do zblokowania układu paliwowego. Ponadto – prowadzenie samochodu na głębokiej rezerwie jest niebezpieczne, a do tego może uszkodzić pompę paliwową.

Zimą również wielu kierowców zapomina o wizycie na myjni. A to duży błąd. Zimą również należy myć regularnie swój pojazd. Jeśli temperatury są minusowe, to należy go dokładnie osuszyć. Dlatego lepiej sprawdzą się myjnie automatyczne, a nie bezdotykowe.

- Myjąc swoje auto zimą trzeba zwrócić uwagę na to, by woda nie została w żadnych miejscach. Zwłaszcza w zamkach. W trakcie ujemnych temperatur zamarznie, a jej objętość tym samym się zmieni, co może się przyczynić do poważnych awarii – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Ciężko zmienić przyzwyczajenia?

Zostawianie samochodu na noc na hamulcu ręcznym w sezonie zimowym może przysporzyć właścicielom starszych pojazdów niemałych problemów. W większej części takich aut hamulec ręczny składa się z systemu dźwigienek oraz linek, osłony linek mogą z czasem stracić swoją szczelność, a do środka dostanie się woda. Wówczas może dojść do problemów z hamulcem ręcznym, a to może skutecznie zablokować możliwość ruszenia się z miejsca.

Okazuje się, że nie tylko nawyk zaciągania ręcznego może doprowadzić do kłopotów.

- Wielu kierowców którzy przesiadają się z pojazdów z manualną skrzynią biegów na automatyczne, nie zdaje sobie sprawy, że takich samochodów z reguły nie można holować. Może to doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów, zbiornika oleju, który wycieknie i zatrze przekładnię, a także zatarcie pompy oleju, która działa tylko na włączonym silniku. Holowanie może również zakończyć się przegrzaniem skrzyni, co doprowadzi do jej zniszczenia – informuje Marcin Korzeniewski, Yanosik Autoplacz

Innym przykładem, który jest często spotykany wśród zmotoryzowanych, jest hamowanie tuż przed i na samym progu zwalniającym. Trzeba mieć na uwadze, że nasz pojazd podczas hamowania będzie pochylał się do przodu, a wykonywanie tej czynności przed progiem, może skutecznie uszkodzić jego zawieszenie. Ponadto zwalnianie na samym progu może doprowadzić do uszkodzenia elementów układu hamulcowego.

Powyższe nawyki mogą doprowadzić do uszkodzenia samochodu. Nie chcąc wydawać dużej sumy na naprawy w warsztacie samochodowym, lepiej ich unikajcie. A jeśli ciężko Wam je zmienić i nie boicie się potencjalnych uszkodzeń, to przygotujcie się na niespodziewane wydatki.

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #3

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #4

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #5

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
miejsce #6

XBLITZ

Xblitz Spirit

77,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie