Tiry na tory

Krzysztof Gołata
Fot. Maciej Pobocha: Realizacja hasła: “tiry na tory” musi być dla wszystkich opłacalna
Fot. Maciej Pobocha: Realizacja hasła: “tiry na tory” musi być dla wszystkich opłacalna
Poprawa stanu nawierzchni dróg, mniejsza liczba wypadków, obniżenie poziomu hałasu, mniejsza degradacja środowiska, to główne argumenty zwolenników społecznej akcji łódzkiego Instytutu Spraw Obywatelskich dążących do ograniczenia liczby ciężarówek na naszych drogach.

 

Kiedy nie dajemy sobie rady z budową autostrad, szukamy innych sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Dlatego też powraca kwestia zakazu poruszania się ciężarówek w niedziele i święta, czy też przewożenia tirów koleją. Zakaz korzystania z dróg weekendy oraz

Fot. Maciej Pobocha: Realizacja hasła: “tiry na tory” musi być dla wszystkich opłacalna
Fot. Maciej Pobocha: Realizacja hasła: “tiry na tory” musi być dla wszystkich opłacalna

przewożenie tirów na kolejowych platformach istnieje w krajach o gęstej sieci autostrad (Niemcy, Szwajcaria, Austria). Autostrady, zakaz poruszania się ciężarówek w niedzielę oraz tiry na torach może poprawić bezpieczeństwo na drogach i zadowolić ekologów.

 

Hasło: “Tiry na tory" nie jest nowe. W latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia na kolejowych platformach przewożono ciężarówki na trasie Hanower - Poznań, natomiast Zakłady H. Cegielskiego w Poznaniu przymierzały się do budowy specjalistycznych wagonów. Pociągi kursowały kilka miesięcy, a budowy wagonów ostatecznie nie rozpoczęto. Dlaczego linia splajtowała, mimo że na przekroczenie naszej zachodniej granicy czekało się niekiedy trzy doby? Trasa była zbyt krótka, gdyż większość jechała dalej w kierunku naszej wschodniej granicy.

 

Przejazd przez całą Polskę koleją miałby sens, zaś powrót na szosę w Poznaniu nie miał ekonomicznego uzasadnienia. Błędem było także skierowanie oferty do kierowców, szczególnie tych za wschodniej granicy. Oni nie byli zainteresowani szybkim tranzytem przez Polskę. Każdy dzień pobytu zagranicą to dieta wypłacana w markach czy dolarach. Wówczas miesięczna pensja kierowcy z Ukrainy, Rosji czy Białorusi stanowiła równowartość dwóch - trzech diet. Czy opłacało się stać w kilkukilometrowych korkach? Oczywiście, że tak. Oferta powinna być skierowana do przewoźników, szczególnie tych dużych. Opłata za przewóz tira koleją była mniejsza niż suma kosztów paliwa i diet wypłacanych kierowcom. Szacunkowe obliczenia wskazywały, że duża firma transportowa może zaoszczędzić w ciągu trzech lat kwotę stanowiącą równowartość nowego tira.

 

Realizacja hasła: “tiry na tory" musi być opłacalna dla przewoźników (mniejsze koszty dostawy towarów, ale dłuższy czas podróży), kolei (zwrot zainwestowanych pieniędzy w modernizacje linii i budowę terminali) oraz państwa (mniejsze wydatki na naprawę dróg, ale też mniejsze wpływy z akcyzy za paliwo zużywane przez tiry).

 

Niestety, nadal posługujemy się hasłami, a nie twardym wyliczeniem kosztów i korzyści tego przedsięwzięcia. Kiedy już wybudujemy autostrady, to problem sam się rozwiąże. Przykład Szwajcarii i Austrii pokazuje, że tak być nie musi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie