Euro NCAP - jest skrótem od European New Car Assessment Programme, czyli „europejski program oceny nowych samochodów” - to niezależna, bezstronna organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów. Organizacja ta jest sponsorowana przez różne niezależne firmy, a także wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich (m.in. Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Holandia, Szwecja).
Euro NCAP powstało w roku 1997, a jej celem było dokonywanie testów zderzeniowych według dokładnie opracowanego schematu. Takie usystematyzowanie prób pozwalało bowiem dokładnie porównywać różne samochody w zakresie bezpieczeństwa biernego, czyli ochrony podczas wypadku. Tym samym marzenia niektórych producentów, lub ich marketingowe przekłamania o fantastycznym samochodzie, często zderzały się z rzeczywistością, która wcale nie była różowa.
Opracowany wówczas test zderzeniowy składał się z czterech elementów:
- zderzenie czołowe (front impact) – polega na uderzeniu 40% przedniej części samochodu w nieruchomą przeszkodę przy prędkości 64km/h;
- zderzenie boczne (side impact) – w bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka B od strony kierowcy (słupek przedniej szyby), uderza z prędkością 50km/h specjalna przeszkoda;
- zderzenie z pieszym (pedestrian impact) – w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane są -z prędkością 40km/h- manekiny pełniące role pieszych;
- zderzenie ze słupem/drzewem (pole test) – polega na uderzeniu bokiem samochodu, ustawionego na ruchomej platformie poruszającej się z prędkością 29 km/h, w nieruchomy słup o szerokości 254mm. Miejsce uderzenia to słupek B (słupek za przednimi drzwiami).

Fot. Archiwum
Szybko okazało się jednak, że niemożliwe jest porównywanie aut z różnych segmentów. Modele mniejsze miały bowiem krótsze i gorzej zabezpieczone strefy zgniotu, oraz znacznie uboższe wyposażenie, wpływające na poziom bezpieczeństwa jadących. Tym samym uzgodniono, że porównywać będzie można tylko modele tych samych klas.
Wraz z rozwojem technologii i wprowadzaniem coraz bardziej rozwiniętych form ochrony jadących oraz innych uczestników ruchu, zwiększały się też wymogi odnośnie bezpieczeństwa.
Aktualnie test czołowy został zastąpiony dwoma testami:
- czołowy całą powierzchnią w nieruchomą ścianę, gdy pojazd jedzie z prędkością 50 km/h;
- czołowy z mobilną przeszkodą o masie 1400 kg. Zarówno samochód poddawany testowi, jak i wózek z obciążeniem jadą naprzeciw siebie z prędkościami 50 km/h. Uderzenie następuje powierzchnią 50% przodu samochodu.
Po przeprowadzeniu testów opracowywane są cztery niezależne opinie:
- ochrona dorosłych pasażerów (badania na podstawie manekinów dummy umieszczonych na przednich fotelach). Poziom ochrony dorosłego pasażera jest określany na podstawie testów zderzenia czołowego, zderzenia bocznego i urazu kręgosłupa szyjnego. Dodatkowo oceniane są środki przewidziane dla szybkiego i bezpiecznego ratowania oraz wyprowadzania pasażerów;
- ochrona dzieci. Ocena ochrony dzieci obejmuje trzy aspekty: ochronę oferowaną przez urządzenia przytrzymujące dla dzieci siedzące z tyłu, w testach zderzenia czołowego i bocznego, oraz zdolność pojazdu do przewożenia fotelików dziecięcych o różnych rozmiarach i wzorach;
- ochrona innych uczestników ruchu. Euro NCAP sprawdza, jak dobrze pojazdy chronią niechronionych użytkowników dróg – pieszych i rowerzystów – z którymi mogą się zderzyć. W tych testach ocenia się potencjalne ryzyko urazów głowy, miednicy, górnej i dolnej części nogi pieszego. Samochody, oceniane dobrze, mogą zyskać dodatkowe punkty, jeśli mają autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), który rozpoznaje pieszych i rowerzystów;
- systemy asystujące. Wynik Safety Assist jest ustalany na podstawie testów najważniejszych technologii wspomagających kierowcę, które wspierają bezpieczną jazdę w celu unikania i łagodzenia wypadków. W tych testach Euro NCAP testuje funkcjonalność i/lub wydajność systemu podczas normalnej jazdy oraz w typowych sytuacjach wypadkowych. Brane pod uwagę systemy to m.in. ogranicznik prędkości, tempomat, hamowanie awaryjne, utrzymania pasa ruchu, monitorowania zmęczenia kierowcy, informacja o dopuszczalnej prędkości.
Euro NCAP. Gwiazdki

Fot. Archiwum
Działy te są oceniane procentowo. Następnie na podstawie tych czterech działów samochód otrzymuje wynik testu. Aktualnie wyniki testów podaje się w 5-stopniowej skali (w gwiazdkach), a wynik 5-gwiazdkowy nikogo już nie dziwi i zdobywa je coraz więcej pojazdów, także w klasach niższych.
Oto jak odczytywać gwiazdki:
- 1 gwiazdka - niska ochrona przed uderzeniami;
- 2 gwiazdki - znamionowa ochrona przed uderzeniami, ale bez technologii zapobiegania wypadkom;
- 3 gwiazdki - średnia do dobrej ochrony pasażerów, ale bez technologii zapobiegania wypadkom;
- 4 gwiazdki - dobre ogólne oceny za ochronę przed uderzeniami; dostępna może być dodatkowa technologia unikania wypadków;
- 5 gwiazdek - dobre ogólne oceny za ochronę przed uderzeniami, kompleksowe wyposażenie z praktyczną technologią zapobiegania wypadkom.
Prześledziliśmy wyniki testów Euro NCAP z lat 2022-2021-2020-2019. Oto wyniki:
Euro NCAP. Testy 2022
W roku 2022 przeprowadzono na razie tylko pięć testów, z czego tylko jeden sprawdzany model nie otrzymał pięciu gwiazdek. Co zaskakujące, było to BMW...
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
BMW 2 Coupe | 82 | 81 | 67 | 64 | 2021 | 4 |
Lexus NX | 83 | 87 | 83 | 91 | 2021 | 5 |
Renault Megane E tech | 85 | 88 | 65 | 79 | 2021 | 5 |
VW Polo | 94 | 80 | 79 | 70 | 2017 | 5 |
VW Taigo | 94 | 84 | 71 | 70 | 2021 | 5 |
Euro NCAP. Testy 2021
W roku 2021 przeprowadzono 35 testów. W tym wypadku mieliśmy model który sklasyfikowano nie dając żadnej gwiazdki (Renault ZOE), model któremu przyznano jedną gwiazdkę (Dacia Spring), dwa auta otrzymujące dwie gwiazdki (Dacia Logan i Dacia Sandero) i siedem modeli modeli którym przyznano cztery gwiazdki (Fiat 500e, MG Marvel R, Nissan Townster, Hyundai Bayon, Opel Mokka, Renault Kangoo, Citroen C4)
Warto przypatrzeć się dokładnie co zaważyło na fatalnej punktacji ZOE, oraz Dacii Spring, Logan i Sandero:
- w przypadku ZOE ochronę jadących dorosłych oceniono na 43%, ochronę jadących dzieci na 52%, ochronę pieszych na 41%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa tylko na 14%;
- w przypadku Dacii Spring ochronę jadących dorosłych oceniono na 49%, ochronę jadących dzieci na 59%, ochronę pieszych na 39%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 32%;
- w przypadku Dacii Logan i Sandero ochronę jadących dorosłych oceniono na 70%, ochronę jadących dzieci na 72%, ochronę pieszych na 41%, a zaangażowanie technologiczne poprzez stosowanie asystentów bezpieczeństwa na 42%.
Co ważne. Renault Zoe miało wcześniej wynik pięciu gwiazdek, lecz zwiększające się wyposażenie konkurentów (co w ramach porównań w klasach obniża wartość modelu) i stosowanie do testów wersji Standard, zamiast bogato wyposażonych wersji, dało taki efekt.
model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy Assist | produkcja od | ilość gwiazdek |
Ford Tourneo Connect | 84 | 82 | 69 | 79 | 2021 | 5 |
VW ID5 | 93 | 89 | 75 | 85 | 2021 | 5 |
BMW IX | 91 | 87 | 73 | 81 | 2020 | 5 |
Dacia Spring | 49 | 59 | 39 | 32 | 2021 | 1 |
Fiat 500e | 76 | 80 | 67 | 67 | 2020 | 4 |
Genesis G70 | 89 | 87 | 75 | 88 | 2017 | 5 |
Genesis GV70 | 89 | 87 | 64 | 87 | 2021 | 5 |
Mercedes EQ EQS | 96 | 91 | 76 | 80 | 2021 | 5 |
MG Marvel M | 80 | 75 | 55 | 80 | 2021 | 4 |
Nissan Qashqai | 91 | 91 | 70 | 95 | 2021 | 5 |
Nissan Townster | 78 | 87 | 67 | 72 | 2021 | 4 |
Renault Zoe | 43 | 52 | 41 | 14 | 2012 | 0 |
VW Caddy | 84 | 82 | 69 | 79 | 2020 | 5 |
Skoda Fabia | 85 | 81 | 70 | 71 | Od 2021 | 5 |
Ford Mustang Mach E | 92 | 86 | 69 | 82 | 2020 | 5 |
Hyundai Bayon | 76 | 82 | 76 | 67 | 2021 | 4 |
Hyundai IONIQ 5 | 88 | 86 | 63 | 88 | 2021 | 5 |
Hyundai Tucson | 86 | 87 | 66 | 70 | 2021 | 5 |
Toyota Yaris Cross | 86 | 84 | 78 | 81 | 2021 | 5 |
Audi Q4 E-tron | 93 | 89 | 66 | 80 | 2021 | 5 |
Lynk&Co 01 | 96 | 87 | 71 | 81 | 2017 | 5 |
NIO ES8 | 82 | 84 | 72 | 92 | 2018 | 5 |
Subaru Outback | 88 | 89 | 84 | 95 | 2019 | 5 |
Toyota Mirai | 88 | 85 | 80 | 82 | 2020 | 5 |
Opel Mokka | 73 | 75 | 58 | 64 | 2021 | 4 |
Renault Kangoo | 78 | 87 | 67 | 72 | 2021 | 4 |
Citroen C4 | 80 | 83 | 57 | 63 | 2021 | 4 |
Genesis G80 | 91 | 87 | 77 | 91 | 2016 | 5 |
Genesis GV80 | 91 | 87 | 66 | 88 | 2020 | 5 |
Dacia Logan | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
Dacia Sandero | 70 | 72 | 41 | 42 | 2021 | 2 |
VW ID4 | 93 | 89 | 75 | 85 | 2020 | 5 |
Skoda Enyaq iV | 94 | 89 | 71 | 82 | 2020 | 5 |
Cupra Formentor | 93 | 88 | 68 | 80 | 2020 | 5 |
Polestar 2 | 93 | 89 | 80 | 83 | 2019 | 5 |
Euro NCAP. Testy 2020
W roku 2020 przeprowadzono tylko 13 testów (początek Covid19 i zamieranie życia we wszystkich działach). Jeden model uzyskał trzy gwiazdki (Hyundai i10) i jeden cztery gwiazdki (Honda e). Wszystkie inne miały maksymalną liczbę gwiazdek.