Euro NCAP. Jak wyglądają testy zderzeniowe?
W maju 2020 roku Euro NCAP zaostrzyło wymogi i wdrożyło nowe standardy programów testowych. Obecnie pojazd zderza się czołowo z mobilną, deformowalną przeszkodą, a nie tak jak dotychczas – nieruchomą. Zwiększono również masę i szybkość, z jaką porusza się platforma uderzająca pojazd z boku. Co więcej, po raz pierwszy w historii Euro NCAP ocenia, jak dobrze chroniony jest kierowca w sytuacji zderzenia bocznego oraz jakie istnieje zagrożenie, że osoby siedzące na przednich fotelach mogą się nawzajem zranić.
Organizacja zaczęła silniej kontrolować zastosowane w samochodzie rozwiązania zapobiegające niebezpiecznym zdarzeniom drogowym oraz systemy wspomagania kierowcy. Wprowadziła nową procedurę testowania systemu automatycznego hamowania awaryjnego, biorącą pod uwagę również manewry skręcania na skrzyżowaniach oraz cofania. Opracowała także schemat oceny systemu monitorowania skupienia kierowcy i włączyła go w bardziej kompleksowy system analizowania narzędzi zapewniających bezpieczeństwo.
Oto najnowsze rezultaty testów Euro NCAP:
Kia EV6
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90%
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85%
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 64%
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa:87%
Mercedes Klasy C
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93%
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89%
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 80%
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 82%
Opel Astra
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80%
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82%
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 67%
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 66%
Peugeot 308
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 76%
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84%
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 68%
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 65%
Volvo C40 Recharge
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92%
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89%
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 70%
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa:89%
Volkswagen Multivan
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90%
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89%
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 69%
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa:87%
Czemu tylko cztery gwiazdki?
Szósta generacja Opla Astry oraz trzecia generacja Peugeota 308 uzyskały cztery gwiazdki na pięć możliwych, gdyż wykazały "marginalną" ochronę przed urazami klatki piersiowej dla kierowców. Auta nie posiadają centralnej poduszki powietrznej. Biorąc pod uwagę bardziej restrykcyjne procedury testowe Euro NCAP, cztery gwiazdki to nadal dobry wynik.
Zobacz także: Elektryczny Fiat 500
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?