Testy zderzeniowe Euro NCAP. Najbezpieczniejsze auta 2021 roku

Mariusz Michalak
Fot. Euro NCAP
Fot. Euro NCAP
W minionym roku Euro NCAP przetestowało 33 nowe pojazdy, z których 22 osiągnęły najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. Które modele okazały się najbezpieczniejsze w swoich klasach?

W maju 2020 roku Euro NCAP zaostrzyło wymogi i wdrożyło nowe standardy programów testowych. Obecnie pojazd zderza się czołowo z mobilną, deformowalną przeszkodą, a nie tak jak dotychczas – nieruchomą. Zwiększono również masę i szybkość, z jaką porusza się platforma uderzająca pojazd z boku. Co więcej, po raz pierwszy w historii Euro NCAP ocenia, jak dobrze chroniony jest kierowca w sytuacji zderzenia bocznego oraz jakie istnieje zagrożenie, że osoby siedzące na przednich fotelach mogą się nawzajem zranić.

Organizacja zaczęła silniej kontrolować zastosowane w samochodzie rozwiązania zapobiegające niebezpiecznym zdarzeniom drogowym oraz systemy wspomagania kierowcy. Wprowadziła nową procedurę testowania systemu automatycznego hamowania awaryjnego, biorącą pod uwagę również manewry skręcania na skrzyżowaniach oraz cofania. Opracowała także schemat oceny systemu monitorowania skupienia kierowcy i włączyła go w bardziej kompleksowy system analizowania narzędzi zapewniających bezpieczeństwo.

Wyłoniono zwycięzców w sześciu kategoriach – samochody luksusowe (Executive Car), duże SUV-y (Large Off-road), małe SUV-y (Small Off-road), małe auta rodzinne (Small Family Car), małe MPV (Small MPV) oraz pojazdy czysto elektryczne (Pure Electric).**

Najbezpieczniejsze auta 2021 roku według Euro NCAP

Mercedes EQS - kategoria "Executive Car” i „Pure Electric”

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 91 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 76 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 80 proc.

Škoda ENYAQ iV - kategoria "Large Off-Road"

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 71 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 82 proc.

Nissan Qashqai - kategoria "Small Off Road"

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 91 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 70 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 95 proc.

Škoda Fabia - kategoria "Small Family Car"

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 85 proc
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 81 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 70 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71 proc.

Toyota Yaris Cross - kategoria "Small MPV"  

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 86 proc
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 78 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 81 proc.

Zobacz także: Toyota Corolla w wersji Cross

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty