Testy zderzeniowe Euro NCAP. Najbezpieczniejsze auta 2018 roku

Mariusz Michalak
Fot. Euro NCAP
Fot. Euro NCAP
Niezależna organizacja Euro NCAP opublikowała listę "Best in Class", czyli najbezpieczniejszych samochodów swojego segmentu w 2018 roku.

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.

W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP.

Najbezpieczniejsze auta 2018 roku według Euro NCAP

Duży samochód rodzinny - Lexus ES

Ogólna ocena: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych: 91 proc.
Bezpieczeństwo dzieci: 87 proc.
Bezpieczeństwo pieszych: 90 proc.
Systemy bezpieczeństwa: 77 proc.

Mały samochód rodzinny - Mercedes Klasy A

Ogólna ocena: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych: 96 proc.
Bezpieczeństwo dzieci: 91 proc.
Bezpieczeństwo pieszych: 92 proc.
Systemy bezpieczeństwa: 75 proc.

Duże auto typu SUV - Hyundai NEXO

Ogólna ocena: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych: 94 proc.
Bezpieczeństwo dzieci: 87 proc.
Bezpieczeństwo pieszych: 67 proc.
Systemy bezpieczeństwa: 80 proc.

W zupełnie nowej kategorii - samochody elektryczne i hybrydowe, zwycięzcą został Lexus ES, wyróżniony wcześniej w kategorii duży samochód rodzinny.

  

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty