Testy zderzeniowe Euro NCAP. Kto z najwyższą notą?

Wojciech Frelichowski
Audi A1. Fot. Euro NCAP
Audi A1. Fot. Euro NCAP
Euro NCAP opublikowało właśnie wyniki nowych testów zderzeniowych. Dotyczą one pięciu modeli: Audi A1, BMW Z4, Forda Focusa, Mercedesa CLA, Mercedesa EQC, Skody Kamiq, SsangYonga Korando.

Jak informuje Euro NCAP, wyniki przetestowanych modeli napawają optymizmem. Jak podkreślono, SsangYong Korando jest pierwszym pięciogwiazdkowym samochodem pochodzącym z tego koreańskiego koncernu.

Dobre wyniki osiągnęli także inni nowicjusze. Najnowszy Mercedes-Benz CLA osiągnął znakomity wynik, zdobywając ponad 90 procent w trzech z czterech obszarów bezpieczeństwa ocenionych przez Euro NCAP.

Dobrą ocenę wystawiono też Mercedesowi WQC, całkowicie elektrycznemu kompaktowemu i luksusowemu modelowi z segmentu SUV.

Dwumiejscowy roadster BMW Z4 uzyskał dobre wyniki we wszystkich kategoriach. Szczególnie imponująco wypadła ochrona pieszych, a to dzięki aktywnej masce, która unosi się po uderzeniu pieszego.

Audi A1 drugiej generacji powtórzył pięciogwiazdkową ocenę, którą uzyskał już model pierwszej generacji w 2010 r.
Ford Focus uzyskał pięć gwiazdek w 2018 r., ale jego marginalna ochrona przed uderzeniami kręgosłupa na przednich siedzeniach oznaczała, że nie mógł on wykorzystać dobrych wyników w swoim systemie AEB.

Ford ulepszył konstrukcję siedzeń i zagłówków i według Euro NCAP Focus zapewnia teraz dobrą ochronę kręgosłupa w zderzeniach z tyłu. 

Pięć gwiazdek zdobyła też nowość Skody - crossover Kamig, siostra Seata Arony i Volkswagena T-Cross'a.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme - Europejski program oceny nowych samochodów) powołano do życia w 1997 roku. To niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów sponsorowana przez niezależne organizacje, a wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Jej głównym celem było i jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Co ważne, Euro NCAP do swoich testów zderzeniowych kupuje auta za własne pieniądze z losowo wybranych punktów sprzedaży danej marki. Są to zatem zwykłe, seryjne auta trafiające do masowej sprzedaży.

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h.

W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h.

W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.

W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP. Piątą gwiazdkę wprowadzono w 1999 roku i początkowo uważano, że jej zdobycie w teście zderzenia czołowego jest niemożliwe. Dziś wynik 5-gwiazdkowy nikogo nie dziwi, zdobywa je coraz więcej samochodów także z niższych klas.

Ciekawostką jest przekreślona gwiazdka. Oznacza ona wykryte w trakcie testu poważne wady konstrukcyjne auta pogarszające poziom bezpieczeństwa.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty