Jak informuje Euro NCAP, wyniki przetestowanych modeli napawają optymizmem. Jak podkreślono, SsangYong Korando jest pierwszym pięciogwiazdkowym samochodem pochodzącym z tego koreańskiego koncernu.
Dobre wyniki osiągnęli także inni nowicjusze. Najnowszy Mercedes-Benz CLA osiągnął znakomity wynik, zdobywając ponad 90 procent w trzech z czterech obszarów bezpieczeństwa ocenionych przez Euro NCAP.
Dobrą ocenę wystawiono też Mercedesowi WQC, całkowicie elektrycznemu kompaktowemu i luksusowemu modelowi z segmentu SUV.
Dwumiejscowy roadster BMW Z4 uzyskał dobre wyniki we wszystkich kategoriach. Szczególnie imponująco wypadła ochrona pieszych, a to dzięki aktywnej masce, która unosi się po uderzeniu pieszego.
Audi A1 drugiej generacji powtórzył pięciogwiazdkową ocenę, którą uzyskał już model pierwszej generacji w 2010 r.
Ford Focus uzyskał pięć gwiazdek w 2018 r., ale jego marginalna ochrona przed uderzeniami kręgosłupa na przednich siedzeniach oznaczała, że nie mógł on wykorzystać dobrych wyników w swoim systemie AEB.
Ford ulepszył konstrukcję siedzeń i zagłówków i według Euro NCAP Focus zapewnia teraz dobrą ochronę kręgosłupa w zderzeniach z tyłu.
Pięć gwiazdek zdobyła też nowość Skody - crossover Kamig, siostra Seata Arony i Volkswagena T-Cross'a.
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme - Europejski program oceny nowych samochodów) powołano do życia w 1997 roku. To niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów sponsorowana przez niezależne organizacje, a wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Jej głównym celem było i jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Co ważne, Euro NCAP do swoich testów zderzeniowych kupuje auta za własne pieniądze z losowo wybranych punktów sprzedaży danej marki. Są to zatem zwykłe, seryjne auta trafiające do masowej sprzedaży.
Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h.
W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h.
W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.
W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.
W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP. Piątą gwiazdkę wprowadzono w 1999 roku i początkowo uważano, że jej zdobycie w teście zderzenia czołowego jest niemożliwe. Dziś wynik 5-gwiazdkowy nikogo nie dziwi, zdobywa je coraz więcej samochodów także z niższych klas.
Ciekawostką jest przekreślona gwiazdka. Oznacza ona wykryte w trakcie testu poważne wady konstrukcyjne auta pogarszające poziom bezpieczeństwa.
Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?