Testy zderzeniowe Euro NCAP. Dwa nowe modele rozbite

Mariusz Michalak
Range Rover Evoque / Fot. Eueo NCAP
Range Rover Evoque / Fot. Eueo NCAP
Tym razem sprawdzono bezpieczeństwo Citroena C5 Aircross oraz Range Rovera Evoque. Francuski SUV został poddany testom w dwóch wersjach: podstawowej oraz z wyposażonej w pełny pakiet systemów bezpieczeństwa.

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40 proc. swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.

Citroen C5 Aircross / Fot. Eueo NCAP
Citroen C5 Aircross / Fot. Eueo NCAP

W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP.

Citroen C5 Aircross (wersja podstawowa)

Ogólna ocena: 4 gwiazdki
Bezpieczeństwo dorosłych: 87 proc..
Bezpieczeństwo dzieci: 86 proc.
Bezpieczeństwo pieszych: 58 proc.
Systemy bezpieczeństwa: 75 proc.

Citroen C5 Aircross (wersja z pakietem systemów bezpieczeństwa)

Ogólna ocena: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych: 89 proc..
Bezpieczeństwo dzieci: 86 proc.
Bezpieczeństwo pieszych: 67 proc.
Systemy bezpieczeństwa: 82 proc.

Range Rover Evoque (wersja podstawowa)

Ogólna ocena: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych: 94 proc..
Bezpieczeństwo dzieci: 87 proc.
Bezpieczeństwo pieszych: 72 proc.
Systemy bezpieczeństwa: 73 proc.

Zobacz także:: Kia Stonic w naszym teście

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie