Testujemy: Yamaha XT660Z Tenere - w podróż dookoła świata?

Karol Biela
Testujemy: Yamaha XT660Z Tenere - w podróż dookoła świata?
Testujemy: Yamaha XT660Z Tenere - w podróż dookoła świata?
Yamaha Tenere to motocykl stworzony do przemierzania bezkresnych bezdroży. Nie jest to jednak propozycja dla każdego jeźdźca. Dlaczego?
Testujemy: Yamaha XT660Z Tenere - w podróż dookoła świata?
Testujemy: Yamaha XT660Z Tenere - w podróż dookoła świata?

W 2008 roku Yamaha wypuściła na rynek obecny model tego off-roadowego motocykla. Wcześniej przez całe dziewięć w ofercie tego japońskiego producenta istniała luka po legendarnej już konstrukcji – modelu Yamaha XTZ750 Super Tenere.

Czas nieobecności w segmencie prawdziwych off-roadowych motocykli wykorzystali konkurenci, którzy wyczuli sprzyjającą koniunkturę na rynku. Wśród nich było BMW oferujące serię GS. A przecież obie marki z powodzeniem odnosiły sukcesy w największych rajdach terenowych, w tym kultowej imprezie Paryż-Dakar.

Yamaha XT 660Z Tenere – singiel o pojemności 660 ccm

W stalowej konstrukcji ramy twórcy obecnie produkowanej Tenere umieścili jednocylindrową czterozaworową i czterosuwową jednostkę napędową chłodzoną cieczą.

zobacz także Yamaha XT 660Z Tenere - zobacz zdjęcia z testu

Silnik ten generuje 48 KM już przy 6 000 obr/min., a maksymalny moment obrotowy (równy 58 Nm) jednostka osiąga kiedy wskazówka obrotomierza wskaże 5 500 obrotów.

Patrząc na dane techniczne wywnioskować można, że konstruktorom chodziło o jak najlepsze osiągi w niskim oraz średnim zakresie pracy tego singla. W końcu to przecież nie przecinak, a turystyczne enduro, więc taki rozkład niutonometrów i koni mechanicznych pasuje do warunków, w jakich motocykl ma się poruszać.

Trzeba przyznać, że podczas jazd testowych na nierównej sypkiej nawierzchni, Yamaha XT 660Z Tenere dobrze dawała sobie radę. Także podróżując po asfalcie nie można jej było zarzucić braku odpowiedniej (oczywiście jak na ten rodzaj konstrukcji i pojemności) dynamiki.

Kiedy jednak spróbowaliśmy pojeździć z pasażerem, okazało się, że 48-konny singiel nie jest już taki skory do przyspieszania. W końcu około 160 kilogramów (przez grzeczność nie napiszę ile ważył kierowca, a ile pasażer) to jednak spora masa, jak na jednocylindrowy silnik o pojemności grubo poniżej 1000 ccm.

Tenere – pustynna burza

Nazwa „Tenere” wzięła się od afrykańskiej pustyni leżącej na terytorium pograniczu Nigru i Czadu. Dla ułatwienia dodam, że jest to część Sahary. Nazwa zobowiązuje - jak więc Yamaha XT660Z daje sobie radę w warunkach stricte terenowych?

Jak już powyżej nadmieniliśmy, silnik w pełni odpowiada off-roadowym wyzwaniom zadanym przez jeźdźca. Sama elastyczność i liniowe oddawanie mocy to jednak nie wszystko, aby zawładnąć bezdrożami.

Już pierwszy rzut oka na przednie koło nie pozostawia złudzeń, co do przeznaczenia tej maszyny. Z przodu zamontowane jest koło o średnicy 21 cali, a do tego jest ono wąskie i ma wysoki profil.

Z tyłu na oponie widać rozmiar 130/80-17. Oznacza to bezdyskusyjnie, że ten motocykl ma spore możliwości terenowe. Zwłaszcza, że bieżnik opony nie wygląda na sportowe slicki.

Podczas zabawy na leśnych odcinkach czy szutrowych dróżkach, które wiją się wokół mniejszych miejscowości, na pochwałę zasługują szerokie amplitudy skoków przedniego widelca i tylnego wahacza (odpowiednio 21 i 20 centymetrów).

Kanapa XT660Z Tenere znajduje się na wysokości 895 milimetrów. Z jednej strony dzięki wysokiej pozycji kierowcy łatwiej zauważyć zbliżające się przeszkody.

Z drugiej strony nieregulowana wysokość siedziska powoduje, że motocykl ten trzeba odradzić niższym osobom. Chyba, że to już starzy wyjadacze i taka wysokość kanapy to dla nich nic strasznego.

Na plus trzeba także zaliczyć stosunkowo niewielką masę Yamahy – 206 kilogramów na mokro (czyli z benzyną i olejem).

W razie ewentualnego upadku, o co w terenie nie trudno, przed zniszczeniami jednostki napędowej chronią plastikowe elementy po bokach oraz osłona pod silnikiem.

W siną dal…

Motocyklista ma do dyspozycji 23-litrowy bak paliwa, co przy spalaniu oscylującym w okolicach 4-5 litrów daje teoretyczny zasięg ponad 460 kilometrów.

Na szybszych trasach swoje zadanie dobrze spełnia także wąska owiewka.

Informacje m.in. o prędkości, stanie paliwa, czy przebiegu całkowitym i dwóm dziennym, podawane są na dosyć czytelnym wyświetlaczu cyfrowym. Obrotomierz znajduje się po jego lewej stronie – tam też umieszczono kontrolkę immobilizera.

Za spowalnianie XT660Z Tenere służą z przodu dwie tarcze o średnicy 298 mm. Z tyłu pracuje pojedyncza tarcza o średnicy 245 mm. Sam system hamulcowy nie sprawia problemu, punkt oporu jest dosyć wyraźny.

Gdyby jednak ktoś chciał doposażyć Yamahę w układ ABS, będzie miał taką możliwość – bazując na informacji od jednego z warszawskich dealerów – od lipca tego roku. Tenere z tym systemem będzie kosztować o 3 000 zł więcej niż motocykl bez tego układu.

Podsumowanie

Yamaha XT660Z Tenere to solidny sprzęt, którym pokonywanie leśnych duktów, czy prawdziwych bezdroży jest czystą przyjemnością. Jednak ze względu na wysokość nieregulowanej kanapy oraz zbyt słaby silnik przy dużym obciążeniu nie jest propozycją dla każdego. Zwłaszcza niższego i ciężkiego jeźdźca, który lubi podróże z pasażerem i bagażem. Cena podstawowej wersji XT660Z Tenere wynosi 29 900 zł.

Konkurencją dla XT660Z Tenere jest m.in. BMW G 650 GS, które – tak jak Yamaha – ma jednocylindrowy silnik o mocy 48 KM (cena brutto 29 850 zł). Druga propozycja to Honda XL700V Transalp (cena 32 200 zł), którą napędza dwucylindrowa jednostka o mocy 60 KM.

zobacz także Yamaha XT 660Z Tenere - zobacz zdjęcia z testu

Plusy:

- elastyczny i ekonomiczny silnik,
- solidne podwozie o dużym prześwicie i znacznym skoku zawszenia,
- konkurencyjna cena,

Minusy:

- wysoko położona kanapa,
- przy dużym obciążeniu silnik jest zbyt słaby.

Yamaha XT660Z Tenere - dane techniczne:

Silnik

Pojemność: 660 ccm
System zasilania: wtrysk paliwa

Przeniesienie napędu: Sprzęgło mokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową,
Skrzynia biegów: 5-stopniowa

Nadwozie

Rama: stalowa, rurowa
Przednia opona:    90/90-21 M/C
Tylna opona:    130/80-17 M/C
Przednie zawieszenie:   Widelec teleskopowy, średnica goleni 43 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn,
Tylne zawieszenie: aluminiowy wahacz dwuramienny,, regulowane napięcie wstępne sprężyny,
Przedni hamulec: 2 tarcze o śr. 298 mm, zaciski dwutłoczkowe,
Tylny hamulec: 1 tarcza śr. 245 mm, pływający zacisk jednotłoczkowy,

Wymiary

Długość:                     2 246 mm
Szerokość:                  865 mm
Wysokość:                  1 477 mm
Wysokość siedzenia:     895 mm
Rozstaw kół:               1 500 mm
Masa pojazdu (mokra): 206 kg
Poj. zbiornika paliwa:    23 litrów

Osiągi (dane producenta)

Moc maksymalna:                        48 KM przy 6 000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy:    58 Nm przy 5 500 obr./min.

Cena: 29 900 zł

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty