
Od kilku lat w segmencie motocykli typu naked dużo się dzieje. Kawasaki ma swojego Z 750, Triumph zawojował rynek Street Triplem, a Suzuki w tym roku wystawiło do bitwy o klientów model GSR 750.
Także Yamaha trzyma rękę na pulsie i kusi fanów nieobudowanych owiewkami motocykli swoim FZ8. Sprawdziliśmy, jak ten sprzęt spisuje się na naszych ulicach.
Silnik - rzędowa czwórka z Yamahy FZ1
Chociaż brytyjski Triumph Street Triple ma 3-cylindrową jednostkę o pojemności 675 ccm to resztę wspomnianych motocykli napędzają 4-cylindrowe silniki o mocy 106 KM i pojemnościach zbliżonych do 750 ccm.
Nie inaczej jest z Yamahą FZ8, która ma dokładnie 779 centymetrów sześciennych, chociaż bazą dla tej konstrukcji był silnik od starszego brata – Yamahy FZ1.
Dzięki większej od konkurentów pojemności Yamaha FZ8 może pochwalić się najwyższym z wymienionej powyżej maszyn momentem obrotowym równym 82 Nm osiąganym przy 8000 obr/min. Czuć to wyraźnie podczas przyspieszania na ostatnim, 6 biegu z prędkości około 50 km/h – silnik pewnie zwiększa obroty bez żadnych nieprzyjemnych wibracji, a tak reaguje chociażby Suzuki GSR 750.
Poza tym do kultury pracy samego silnika i skrzyni biegów nie można się przyczepić. Poszczególne przełożenia wchodzą bez większych oporów, a praca sprzęgła nie wymaga użycia dużej siły, chociaż, aby wrzucić bieg trzeba wcisnąć klamkę do końca.
Agresywny wygląd
Stylistycznie naked Yamahy nie wywołał rewolucji, jednak nie można zarzucić tej konstrukcji braku atrakcyjności.
Ostre kształty reflektora, czarny matowy silnik oraz czarna proszkowana aluminiowa rama Deltabox tworzą udane połączenie. Jednak najefektowniej prezentuje się pomalowany na złoto widelec i felgi.
Tworząc zestaw wskaźników specjaliści, a w zasadzie księgowi, poszli na skróty. Wyświetlacz Yahamy FZ8 to element znany chociażby z innej rodziny Yamahy – serii XJ6, z tą różnicą, że cyferblat obrotomierza jest biały.
Na ciekłokrystalicznym wyświetlaczu wyświetlane są informacje o temperaturze cieczy chłodzącej, poziomie paliwa i godzinie. Poza tym kierujący ma możliwość odczytania danych o przebiegu całkowitym oraz dwóch dziennych.
Niestety w zestawie wyświetlaczy zabrakło tego pokazującego aktualnie zapięty bieg. Fanaberie, powiedzieliby niektórzy. Może i fanaberie, ale kiedyś o systemie ABS w motocyklach też się tak mówiło...
Zawieszenie i hamulce
Kiedy już odpalimy zasilany wtryskiem paliwa silnik, możemy być pewni, że trasa z domu do pracy będzie jedną z najszczęśliwszych chwil w ciągu całego dnia.
Motocykl sprawnie przyspiesza a przedni widelec upside-down ma odpowiednią twardość, którą można nazwać udanym kompromisem pomiędzy dobrym prowadzeniem, a komfortem jazdy.
W zasadzie można ponarzekać na brak jakiejkolwiek możliwości doboru ustawień, ale prawda jest taka, że seryjna charakterystyka zadowoli większość jeźdźców.
Z tyłu zastosowano aluminiowy wahacz centralny z amortyzatorem posiadającym regulację napięcia wstępnego sprężyny.
Do spowalniania nakeda Yamahy służą przy przednim kole dwie tarcze o średnicy 310 milimetrów z czterotłoczkowymi zaciskami. Z tyłu pracuje pojedyncza tarcza (267 mm średnicy) z zaciskiem jednotłoczkowym.
Cały układ prezentuje się dobrze, ale dla chętnych producent przygotował droższą o trzy tysiące złotych wersję z systemem ABS, która zwiększa wagę motocykla z 211 do 216 kg.
Ceny i konkurencja
Yamaha FZ8 to udana konstrukcja, która pozwoli cieszyć się kierowcy z każdego przejechanego kilometra. W miarę niska masa, elastyczny silnik oraz udane połączenie stylistyki z charakterem FZ8 - tak prezentuje się ten japoński sprzęt.
Naked Yamahy kosztuje 33 900 zł. FZ8 z ABS-em to wydatek 36 900 zł. O tysiąc złotych drożej zapłacimy za tegoroczną nowość – Suzuki GSR 750.
Kolejnym konkurentem dla golasa Yamahy jest Triumph Street Triple – brytyjski naked kosztuje 35 900 zł.
Najtańsze w tym segmencie jest Kawasaki Z750. Podstawowa wersja kosztuje 30 900 zł, a ABS-em 33 500 zł).
Plusy:
- elastyczny silnik,
- dobre prowadzenie,
- ciekawy wygląd, zwłaszcza złote felgi i widelec uspside-down,
Minusy:
- mało atrakcyjny matowy tłumik,
- mała pojemność zbiornika paliwa mieszczącego tylko 17 l benzyny,
Yamaha FZ8 – dane techniczne
Silnik
Pojemność: 779 ccm
System zasilania: wtrysk paliwa
Skrzynia biegów: 6-stopniowa
Nadwozie
Rama: aluminiowa, rurowa
Przednia opona: 120/70 ZR17M/C (58W)
Tylna opona: 180/55 ZR17M/C (73W)
Przednie zawieszenie: widelec upside-down telescopic fork, Ø 43 mm rura wewnętrzna, skok 130 mm,
Tylne zawieszenie: wahacz aluminiowy, regulacja napięcia wstępnego sprężyny, skok 130 mm,
Przedni hamulec: 2 tarcze o średnicy 310 mm, zaciski czterotłoczkowe
Tylny hamulec: 1 tarcza o średnicy 267mm, zacisk jednotłoczkowy,
Wymiary
Długość: 2 140 mm
Szerokość: 770 mm
Wysokość: 1 065 mm
Wysokość siedzenia: 815 mm
Rozstaw kół: 1 460 mm
Masa pojazdu (mokra): 211 kg
Poj. zbiornika paliwa: 17 litrów
Osiągi (dane producenta)
Moc maksymalna: 106 KM przy 10 000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 82 Nm przy 8000 obr/min
Cena: 33 900 złotych
Tekst i zdjęcia: Karol Biela
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?