Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf

redakcja.regiomoto
Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf
Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf
Udostępnij:
Najnowsza, piąta generacja Volkswagena Polo, jest stylistycznym odbiciem większego Golfa. Dorównuje mu także w jakości wykonania i walorach trakcyjnych.
Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf
Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf

Testowaliśmy pięciodrzwiowe Polo z benzynowym silnikiem 1.4. Długość auta wynosi 3970 mm (+ 54 mm w porównaniu z poprzednikiem), a szerokość 1682 mm (+ 32 mm). Przednia partia nadwozia ma teraz bardziej dynamiczny wygląd niż we wcześniejszym modelu. Mimowolnie narzucają się skojarzenia z Golfem. Świadczy o tym na przykład zestawienie skośnych reflektorów i wąskiej atrapy chłodnicy oraz wydatny wlot powietrza pod przednim zderzakiem.

Ekspresyjna stylistyka to także zasługa szerszej karoserii przy jednoczesnym zmniejszeniu jej wysokości.

Z tyłu ciekawym elementem są klosze lamp z niesztampową iluminacją świateł pozycyjnych.

Przytulnie, ale w czerni

Wnętrze VW Polo V nie zachwyca stylistką. Kabina, nawet przytulna, byłaby bardziej przyjazna, gdyby nie tonęła w czerni. Pomyślano za to o przydatnych schowkach, jak choćby pod fotelem kierowcy.

Z przodu nie brakuje miejsca. Nie można mieć też większych zastrzeżeń do foteli.
Kanapa z tyłu w teorii jest dla trzech pasażerów. Tylu tam faktycznie usiądzie, ale będą się czuć jak książki upchnięte na półce. Jeśli chodzi o przestrzeń na nogi, to problemy mają wysokie osoby, bo dotykają kolanami do przedniego fotela.
Ergonomia poszczególnych wskaźników i przełączników nie budzi zastrzeżeń, oprócz pokrętła regulacji lusterek bocznych. Umieszczono je pionowo na panelu uchwytu drzwi kierowcy, przez co jest niewygodne w użyciu.

Bagażnik – jak na małe auto – ma sporą pojemność (280 litrów). Po złożeniu tylnej kanapy (składa się asymetrycznie) do dyspozycji są 952 litry przestrzeni ładunkowej. Klapa bagażnika unosi się dostatecznie wysoko i nie stawia oporów przy zamykaniu.

Cichy napęd

Pod maską testowego Polo pracował benzynowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 85 KM. Jednostkę tę cechuje zupełnie przyzwoita dynamika. Rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h zajmuje 11,9 sekundy, co - jak na auto tej klasy i z takim silnikiem - jest dobrym wynikiem.

Atutem silnika VW jest także rozsądne zużycie benzyny. Średnio podczas naszego testu samochód palił 6,5 litra na 100 km, czyli o 0,6 litra więcej niż podają dane fabryczne.

Słowa pochwały należą się pracy skrzyni biegów. Mechanizm w niej zastosowany spisuje się znakomicie. Dźwignia pracuje lekko, nie ma zbyt długiego skoku, a poszczególne przełożenia są dobrze zestopniowane.

Co więcej, zastosowany silnik nie jest źródłem nadmiernego hałasu.

Miejski żywioł

Na trasie Polo spisuje się poprawnie. Zawieszenie, chociaż o dość miękkiej charakterystyce, dobrze radzi sobie z pokonywaniem dziurawych dróg.
Wysoka nota należy się też układowi kierowniczemu, którego siła wspomagania jest odpowiednio dobrana - w mieście kółkiem kręci się lekko, na trasie przy większych prędkościach czuć lekki opór.

Żywiołem tego samochodu jest jednak przede wszystkim miasto. Tutaj auto jest zwinne i łatwe do zaparkowania.

Bez radia w standardzie

Volkswagen Polo to auto nowoczesne, z wysokim poziomem bezpieczeństwa. Zaletą tego samochodu jest także wysoka jakość wykończenia i dobry gatunek zastosowanych materiałów. Pod tym względem Polo podążyło śladem większego brata - Golfa.

Auto jest oferowane w trzech wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline, Highline i Cross. Najtańsza wersja Trendline, z podstawowym silnikiem 1.2 60 KM, kosztuje 42290 zł w wersji 3-drzwiowej i 43390 zł w wersji 5-drzwiowej.

Nasza redakcja testowała Polo w pięciodrzwiowej wersji Highline, które z silnikiem 1.4 85 KM kosztuje 50390 zł. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in.: systemy ABS/ESP, elektrycznie sterowane okna i lusterka, centralny zamek z pilotem, cztery poduszki powietrzne, komputer pokładowy, światła mijania z czujnikiem zmierzchu, przednie światła przeciwmgielne czy podłokietnik ze schowkiem pomiędzy przednimi fotelami. W tym zestawie dziwi brak w standardzie systemu audio (najtańszy kosztuje 750 zł).

Testowany samochód był dodatkowo doposażony w klimatyzację półautomatyczną Climatic (3990 zł), system nawigacji satelitarnej z pakietem audio (2200 zł), kierownicę multifunkcyjną (430 zł) oraz 17-calowe alufelgi (2300 zł).

Plusy
- ciekawa stylistyka
- w miarę dynamiczny i oszczędny silnik
- pewne zachowanie na drodze  

Minusy
- niewygodna regulacja lusterek bocznych
- brak radia w wersji Highline w standardzie
- wysoka cena

Dane techniczne - Volkswagen Polo 1.4 Highline
Nadwozie: jednobryłowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1390 ccm
Moc i moment obrotowy: 85 KM przy 5000 obr/min; 132 Nm przy 3800 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,9 s
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,0/4,7/5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 3970/1485/1682/2470 mm
Masa i poj. bagażnika: 995 kg, 280 l (952 l)
Cena testowego: 59840 zł

Wojciech Frelichowski
Fot. Kamil Nagórek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie