Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf

redakcja.regiomoto
Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf
Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf
Najnowsza, piąta generacja Volkswagena Polo, jest stylistycznym odbiciem większego Golfa. Dorównuje mu także w jakości wykonania i walorach trakcyjnych.
Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf
Testujemy: VW Polo – odchudzony Golf

Testowaliśmy pięciodrzwiowe Polo z benzynowym silnikiem 1.4. Długość auta wynosi 3970 mm (+ 54 mm w porównaniu z poprzednikiem), a szerokość 1682 mm (+ 32 mm). Przednia partia nadwozia ma teraz bardziej dynamiczny wygląd niż we wcześniejszym modelu. Mimowolnie narzucają się skojarzenia z Golfem. Świadczy o tym na przykład zestawienie skośnych reflektorów i wąskiej atrapy chłodnicy oraz wydatny wlot powietrza pod przednim zderzakiem.

Ekspresyjna stylistyka to także zasługa szerszej karoserii przy jednoczesnym zmniejszeniu jej wysokości.

Z tyłu ciekawym elementem są klosze lamp z niesztampową iluminacją świateł pozycyjnych.

Przytulnie, ale w czerni

Wnętrze VW Polo V nie zachwyca stylistką. Kabina, nawet przytulna, byłaby bardziej przyjazna, gdyby nie tonęła w czerni. Pomyślano za to o przydatnych schowkach, jak choćby pod fotelem kierowcy.

Z przodu nie brakuje miejsca. Nie można mieć też większych zastrzeżeń do foteli.
Kanapa z tyłu w teorii jest dla trzech pasażerów. Tylu tam faktycznie usiądzie, ale będą się czuć jak książki upchnięte na półce. Jeśli chodzi o przestrzeń na nogi, to problemy mają wysokie osoby, bo dotykają kolanami do przedniego fotela.
Ergonomia poszczególnych wskaźników i przełączników nie budzi zastrzeżeń, oprócz pokrętła regulacji lusterek bocznych. Umieszczono je pionowo na panelu uchwytu drzwi kierowcy, przez co jest niewygodne w użyciu.

Bagażnik – jak na małe auto – ma sporą pojemność (280 litrów). Po złożeniu tylnej kanapy (składa się asymetrycznie) do dyspozycji są 952 litry przestrzeni ładunkowej. Klapa bagażnika unosi się dostatecznie wysoko i nie stawia oporów przy zamykaniu.

Cichy napęd

Pod maską testowego Polo pracował benzynowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 85 KM. Jednostkę tę cechuje zupełnie przyzwoita dynamika. Rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h zajmuje 11,9 sekundy, co - jak na auto tej klasy i z takim silnikiem - jest dobrym wynikiem.

Atutem silnika VW jest także rozsądne zużycie benzyny. Średnio podczas naszego testu samochód palił 6,5 litra na 100 km, czyli o 0,6 litra więcej niż podają dane fabryczne.

Słowa pochwały należą się pracy skrzyni biegów. Mechanizm w niej zastosowany spisuje się znakomicie. Dźwignia pracuje lekko, nie ma zbyt długiego skoku, a poszczególne przełożenia są dobrze zestopniowane.

Co więcej, zastosowany silnik nie jest źródłem nadmiernego hałasu.

Miejski żywioł

Na trasie Polo spisuje się poprawnie. Zawieszenie, chociaż o dość miękkiej charakterystyce, dobrze radzi sobie z pokonywaniem dziurawych dróg.
Wysoka nota należy się też układowi kierowniczemu, którego siła wspomagania jest odpowiednio dobrana - w mieście kółkiem kręci się lekko, na trasie przy większych prędkościach czuć lekki opór.

Żywiołem tego samochodu jest jednak przede wszystkim miasto. Tutaj auto jest zwinne i łatwe do zaparkowania.

Bez radia w standardzie

Volkswagen Polo to auto nowoczesne, z wysokim poziomem bezpieczeństwa. Zaletą tego samochodu jest także wysoka jakość wykończenia i dobry gatunek zastosowanych materiałów. Pod tym względem Polo podążyło śladem większego brata - Golfa.

Auto jest oferowane w trzech wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline, Highline i Cross. Najtańsza wersja Trendline, z podstawowym silnikiem 1.2 60 KM, kosztuje 42290 zł w wersji 3-drzwiowej i 43390 zł w wersji 5-drzwiowej.

Nasza redakcja testowała Polo w pięciodrzwiowej wersji Highline, które z silnikiem 1.4 85 KM kosztuje 50390 zł. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in.: systemy ABS/ESP, elektrycznie sterowane okna i lusterka, centralny zamek z pilotem, cztery poduszki powietrzne, komputer pokładowy, światła mijania z czujnikiem zmierzchu, przednie światła przeciwmgielne czy podłokietnik ze schowkiem pomiędzy przednimi fotelami. W tym zestawie dziwi brak w standardzie systemu audio (najtańszy kosztuje 750 zł).

Testowany samochód był dodatkowo doposażony w klimatyzację półautomatyczną Climatic (3990 zł), system nawigacji satelitarnej z pakietem audio (2200 zł), kierownicę multifunkcyjną (430 zł) oraz 17-calowe alufelgi (2300 zł).

Plusy
- ciekawa stylistyka
- w miarę dynamiczny i oszczędny silnik
- pewne zachowanie na drodze  

Minusy
- niewygodna regulacja lusterek bocznych
- brak radia w wersji Highline w standardzie
- wysoka cena

Dane techniczne - Volkswagen Polo 1.4 Highline
Nadwozie: jednobryłowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1390 ccm
Moc i moment obrotowy: 85 KM przy 5000 obr/min; 132 Nm przy 3800 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,9 s
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,0/4,7/5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 3970/1485/1682/2470 mm
Masa i poj. bagażnika: 995 kg, 280 l (952 l)
Cena testowego: 59840 zł

Wojciech Frelichowski
Fot. Kamil Nagórek

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty