Testujemy: Volkswagen Transporter Rockton - twardziel (FOTO, FILM)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Volkswagen Transporter Rockton - praca w terenie
Testujemy: Volkswagen Transporter Rockton - praca w terenie
Rockton to terenowy Volkswagen Transporter przeznaczony do dowożenia ludzi i sprzętu do trudno dostępnych miejsc. Jeździliśmy wersją z dwulitrowym turbodieslem o mocy 140 KM.
Testujemy: Volkswagen Transporter Rockton - praca w terenie
Testujemy: Volkswagen Transporter Rockton - praca w terenie

Samochód bazuje na Volkswagenie Transporterze Kombi, a główną różnicą jest napęd na wszystkie koła 4MOTION (z blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi), którym dysponuje Rockton.

Zewnętrznie nadwozie w wersji Rockton niewiele się różni od zwykłego VW Transportera, poza zwiększonym prześwitem - zawieszenie zostało podwyższone o 30 mm. Wiąże się z tym również zastosowanie mocniejszych amortyzatorów (dopuszczalna masa całkowita - DMC - wynosi 3,2 tony).

Kabina VW Transportera Rocktona podzielona na dwie części

Kabina Volkswagena Rocktona jest podzielona na dwie strefy - przednią i tylną. Ta pierwsza to kabina właściwa, czyli miejsce pracy kierowcy. Jest tam jeszcze fotel dla jednego pasażera.

Kokpit obfituje w miejsce na podręczne przedmioty: przed fotelem pasażera znajduje się zamykany schowek, a niżej elastyczna siatka. Po prawej stronie dźwigni zmiany biegów, jest wysuwana półkę z uchwytami na dwa kubki i miejscem na monety. Kolejne schowki są poniżej bocznych wylotów powietrza, a także po zewnętrznej stronie foteli oraz w drzwiach.

W tylnej części kabiny znajduje się pięć pojedynczych foteli dla pasażerów ustawionych w kombinacji 2+3. Siedzenia te trochę przypominają fotele z rejsowych autobusów. Każdy z nich jest wyposażony w trzypunktowy pas bezpieczeństwa.

Za ostatnim rzędem foteli jest przestrzeń ładunkowa, w której znajduje się również koło zapasowe ustawione pionowo przy lewej ścianie.

Jeśli jednak zachodzi potrzeba przewiezienia większego lub dłuższego ładunku, dwa rzędy foteli można łatwo zdemontować (są mocowane na szynach). Wówczas do dyspozycji jest ładownia o długości 2570 mm. Jej pojemność wynosi 5,8 m sześc.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Volkswagena Transportera Rockton 2.0 TDI 140 KM

Testujemy: Volkswagen Transporter Rockton - praca w terenie
Testujemy: Volkswagen Transporter Rockton - praca w terenie

Napęd na obie osie 4MOTION

Testowaliśmy Volkswagena Transportera Rocktona z silnikiem 2.0 TDI o mocy 140 KM. Zaletą zastosowania układu common rail, oprócz redukcji hałasu, jest także umiarkowane zużycie paliwa. W trakcie naszego testu auto spaliło średnio 9,5 litrów oleju napędowego na 100 km.

Jak już wspomnieliśmy pojazd był wyposażony w układ stałego napędu na obie osie 4Motion. To zadanie spełnia wielotarczowe sprzęgło Haldex piątej generacji, które jest zamontowane na tylnej osi.

W odróżnieniu od stosowanego wcześniej modułu Haldex, który był regulowany mechanicznie, nowe sprzęgło sterowane jest elektronicznie. Jak wyjaśnia producent, zaletą takiego rozwiązania jest to, że ciśnienie oleju wewnątrz sprzęgła Haldex potrzebne do rozdziału momentu obrotowego pomiędzy tylne koła, nie jest generowane przez różnicę prędkości obrotowych między przednią a tylną osią, lecz przez pompę elektryczną.

Taki system jest szybszy w działaniu i jest bardziej ekonomiczny pod względem zużycia paliwa. Dzięki sterowanemu elektronicznie zaworowi ciśnienie ze zbiornika zasilającego Haldex może być przekazywane na tarcze sprzęgła, a wysokość ciśnienia reguluje w sposób płynny przepływ sił na tylne koła.

W ekstremalnym przypadku możliwe jest nawet przekazanie całego momentu obrotowego na tylną oś. Ponadto zbiornik ciśnieniowy pozwala na tymczasowe odłączenie pompy elektrycznej, co ma znaczenie dla ograniczenia zużycia paliwa.

Jazda pod kontrolą

Na suchym asfalcie można ruszać bez obawy, że koła będą buksować. Kilkanaście razy próbowaliśmy ostro VW Rocktonem startować na mokrej nawierzchni, a koła ani razu nie straciły przyczepności.

Ciekawe wrażenia towarzyszą też pokonywaniu zakrętów. Przednionapędowy Volkswagen Transporter jest lekko podsterowny, ma wyraźną tendencje do wyrzucania przodu na zewnątrz zakrętu.

Z napędem 4MOTION nic takiego nie ma miejsca. Na wirażach terenowy dostawczak dobrze trzyma się drogi, choć nadwozie ma skłonności do przechyłów na boki. Ale w zanadrzu jest jeszcze system ESP.

VW Transporter Rockton daje sobie radę również w umiarkowanie ciężkim terenie. Podwyższony prześwit przydaje się na polnych i leśnych drogach z głębokimi koleinami. Natomiast napęd na obie osie pozwala na pokonywanie nawierzchni o grząskim podłożu. W odwodzie jest jeszcze blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.

Oczywiście Volkswagen Rockton nie może się równać z klasyczną terenówką, ale jego zdolności poza utwardzonymi drogami są naprawdę spore. Jest to samochód przeznaczony np. dla firm budowlanych, energetycznych, leśnictwa, a także dla służb ratowniczych.

Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 140 KM - ceny i wyposażenie

W podstawowej wersji Volkswagen Transporter Rockton jest wyposażony m.in. w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, system antypoślizgowy ABS, system stabilizacji toru jazdy ESP, opony terenowe, blokadę mechanizmu różnicowego EDS, system zapobiegający utracie przyczepności kół podczas przyspieszania ASR, system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem MSR oraz system wspomagania ruszania pod górę. Tak wyposażony samochód, z silnikiem 2.0 TDI 140 KM, kosztuje 150 145 zł.

Testowany VW Transporter Rockton kosztował prawie 175 000 zł był doposażony, m.in. w klimatyzację półautomatyczną, komputer pokładowy, centralny zamek z alarmem, radioodtwarzacz CD/MP3, reflektory przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane szyby boczne i lusterka (podgrzewane), przednie fotele z regulacją wysokości i podłokietnikami, czujniki parkowania tyłem, spryskiwacze reflektorów, kierownicę i dźwignię zmiany biegów obszyte skórą, przyciemniane okna.

Głównym konkurentem Transportera Rocktona jest Mercedes Vito Kombi 113 CDI 4x4 (silnik 2.2 CDI 136 KM), którego ceny rozpoczynają się od kwoty 137 391 zł.

Plusy
Walory terenowe
Wysoki komfort jazdy
Funkcjonalność

Minusy
Słabe wyposażenie standardowe
Wysoka cena

Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 140 KM – dane techniczne
Nadwozie: siedmiomiejscowe kombi
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 140 KM przy 4000 obr/min; 340 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 13,6 s
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 10,2/6,9/8,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4892/2030/1904/3000 mm
Masa własna i poj. ładowni: 2040 kg, 5,8 m sześc.
Cena testowego: ok. 175000 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty