Testujemy: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - wariant bagażowy (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI – wariant bagażowy
Testujemy: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI – wariant bagażowy
Jesienią zeszłego roku do sprzedaży wszedł nowy Volkswagen Golf. Ale wersja kombi, czyli Variant, jest jeszcze poprzedniej generacji. Jeździliśmy autem z silnikiem 1.6 TDI.
Testujemy: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI – wariant bagażowy
Testujemy: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI – wariant bagażowy

Wygląd Volkswagena Golfa Variant jest tożsamy ze stylistyką Golfa VI. W przednim pasie nadwozia uwagę zwracają zaostrzone rysy karoserii. Wyraźnie odznacza się także szeroki, przedni zderzak, który ma dodatkowy wlot powietrza.

W bogatszych wersjach Comfortline i Highline w zarówno we wspomnianej osłonie, jak i w dolnym wlocie powietrza pojawiły się chromowane listwy.

Natomiast charakterystycznym elementem tyłu są klosze świateł w podwójnym układzie. W standardzie są relingi dachowe.

Bagażnik w roli głównej

W samochodzie typu kombi najważniejszy jest bagażnik. W Golfie Variancie ma on pojemność 505 l. Pod podłogą jest jeszcze płytki schowek o wysokości ok. 8 cm, w którym można przewieźć np. teczkę albo trzymać szpargały, jakich zawsze pełno w bagażniku.

Razem z tą skrytką kufer ma pojemność 560 litrów, zaś po złożeniu kanapy przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1495 l. Dwa schowki są jeszcze w bocznych ścianach bagażnika.

Płaska na całej powierzchni podłoga (przy złożonej tylnej kanapie) mierzy do oparcia fotela kierowcy 1,70 metra, w przypadku złożenia fotela pasażera powstaje miejsce na ładunek o długości 2,72 metra. Jeżeli dzielona asymetrycznie kanapa nie jest złożona, głębokość bagażnika wynosi 1,07 metra. Maksymalna szerokość to 1,29 metra, a szerokość między nadkolami 1,01 metra.

Zabezpieczenie ładunku w bagażniku umożliwiają cztery zaczepy: z lewej i prawej strony w ściankach bocznych oraz w przedniej części bagażnika. Praktycznym rozwiązaniem są specjalne haczyki na torby wysuwane z bocznych ścianek bagażnika. Z kolei zmienna podłoga bagażnika umożliwia uporządkowanie przedmiotów. Można ją jednym ruchem podnieść i unieruchomić w przewidzianych do tego wycięciach.

Do ochrony przewożonego bagażu, który przy nagłym hamowaniu mógłby wpaść do kabiny pasażerskiej, w opcji dostępna jest pionowa ścianka. Montowana jest za tylną kanapą, a po złożeniu oparcia można ją zaczepić w okolicy oparć przednich foteli.

Oszczędnie pod maską

W testowym modelu pracowała czterocylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM. To dość nowy silnik w ofercie Volkswagena, w którym wtrysk paliwa oparty jest na systemie common rail.

Moc 105 koni dla kompaktowego samochodu to wartość dość przyzwoita, nawet w wersji kombi. W tym wydaniu Golf jest wystarczająco żwawy, aby kierowca nie stresował się podczas wyprzedzania, choć przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa niemal 12 sekund (dane fabryczne).

Za to pochwalimy elastyczność tego motoru jest taka sobie. Biegów nie trzeba zmieniać zbyt często. Poza tym pięciobiegowa przekładnia manualna pracuje poprawnie, a zmiana przełożeń jest wręcz przyjemnością.

Pozytywnie zaskakuje kultura pracy tej jednostki. Do kabiny dochodził tylko stonowany terkot.

Jednak znacznie milsze dla użytkownika tego pojazdu jest stosunkowo niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie wynosi podczas testu wyniosło 5 litrów na 100 km, czyli tylko o 0,5 litra więcej niż podaje producent. Ekonomika spalania to także efekt zastosowania sześciobiegowej przekładni. Przy delikatnym operowaniu pedałem gazu można bez tankowania przejechać ponad 1000 kilometrów.

Posłuszny kierowcy

Golfa Variant ma dobrze dobraną twardość siedzisk foteli. Zapewniają one również dobre trzymanie boczne i części lędźwiowej pleców. Przydaje się również regulacja wysokości foteli.

Deskę rozdzielczą zaprojektowano w stylu typowym dla Volkswagena - minimum ekstrawagancji, maksimum funkcjonalności. Skrzętnie zagospodarowano tunel pomiędzy przednimi fotelami. Na samym początku jest półka pod konsolą, potem dwa miejsca na kubki, a dalej zamykany schowek.

Mocną stroną tego samochodu jest zawieszenie. Jest ono nieco usztywnione, co sprzyja dynamicznej jeździe, ale jednocześnie jest na tyle sprężyste, aby pasażerowie nie odczuwali nadmiernego dyskomfortu.

Volkswagen Golf przez szereg lat wyrobił sobie opinię auta funkcjonalnego, trwałego i niezawodnego. Wersja Variant podtrzymuje tę opinię. Samochód jest nowoczesny, w miarę wygodny i porządnie wykonany.

Testowy egzemplarz był w topowej wersji wyposażeniowej Highline, której cena wynosi 88290 zł. W skład wyposażenia standardowego wchodzą m.in.: sześć poduszek powietrznych, układy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3, automatyczną klimatyzację, tempomat, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, centralny zamek z pilotem, reflektory przeciwmgielne, skórzaną kierownicę wielofunkcyjną.

Auto doposażono w szereg elementów podnoszących komfort, np. w pakiet Business Plus (m.in. nawigacja satelitarna, instalacja telefonu), system Park Assist, czujnik deszczu i czujnik zmierzchu, reflektory biksenonowe i światła LED do jazdy dziennej, szklany dach panoramiczny, skórzana tapicerka.

Na rynku kompaktowych aut typu kombi panuje spora konkurencja. Z Golfem Variantem 1.6 TDI konkurują m.in.: Ford Focus 1.6 TDCi 105 KM Titanium EConetic (88250 zł), Renault Megane 1.5 dCi 110 KM (87050 zł) Dynamique 2, czy Skoda Octvia II 1.6 TDI 105 KM Elegance (92800 zł).

PlusyPojemny bagażnik
Oszczędny silnik

Minusy
Przeciętna dynamika

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe kombi
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1598 ccm
Moc i moment obrotowy: 105 KM przy 4400 obr/min; 250 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,9s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,7/3,9/4,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4534/1504/1781/2578 mm
Masa i poj. bagażnika: 1370 kg, 560 l/1495 l
Cena auta testowego: 114500 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie