Testujemy: Volkswagen Golf GTI - kompakt z dopalaczem (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Volkswagen Golf GTI - kompakt z dopalaczem
Testujemy: Volkswagen Golf GTI - kompakt z dopalaczem
Volkswagen Golf GTI to samochód o długiej historii. Najnowsze, siódme wcielenie tego auta, to kwintesencja sportowego stylu i nowoczesnej techniki.
Testujemy: Volkswagen Golf GTI - kompakt z dopalaczem
Testujemy: Volkswagen Golf GTI - kompakt z dopalaczem

Po raz pierwszy Volkswagen Golf GTI pojawił się w 1976 roku, w dwa lata po debiucie rynkowym kompaktu. Wtedy pod maską miał benzynowy silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 110 KM.

Obecnie na rynku dostępna jest siódma generacja Golfa, a w wersji GTI auto może mieć silnik w jednej z dwóch wersji: standardowa jednostka napędowa o mocy 220 KM, a z pakietem Performance - 230 KM. Testowaliśmy samochód z drugą wersją silnika..

Dyskretnie rasowany

Volkswagen Golf GTI nigdy nie epatował ekstremalną stylistyką nadwozia. Zawsze stosowano zabiegi, które miały tylko podkreślać sportowy wygląd samochodu.

W najnowszym wcieleniu Golfa GTI jego sylwetkę wyróżniają m.in. zderzaki o nieco bardziej wyrafinowanej stylistyce niż seryjne. W przedniej partii nadwozia charakterystycznym elementem, znanym od pierwszego GTI, jest czerwony pasek biegnący poniżej atrapy chłodnicy.

Z tyłu zastosowano czarny dyfuzor pod zderzakiem. Z prawej i lewej strony wbudowano chromowane końcówki rur wydechowych. Sportowy styl uzupełniają 18-calowe, oryginalne obręcze z lekkich stopów, zza których połyskują czerwone zaciski hamulców.

Sportowo i komfortowo

W kabinie mamy mieszankę komfortu i sportowego stylu. Seryjne, sportowe fotele pokryte są oryginalną tkaniną w kratkę (Jacky). Ten wzór jest stosowany już od czasów pierwszego Volkswagena Golfa GTI.
Auto wyposażono również w pedały z nakładkami ze szczotkowanej stali nierdzewnej, aluminiowe detale na dźwigni zmiany biegów oraz skórzaną, profilowaną ściętą u dołu kierownicę.

Osłona dźwigni zmiany biegów, skórzana dźwignia hamulca ręcznego oraz kierownica wykończone są czerwoną lamówką, która kontrastuje z czarną podsufitką.

Pomyślano też o efektownych dodatkach. Np. uchwyt dźwigni zmiany biegów imituje piłkę do golfa. Tak jest już od czasów pierwszego Golfa GTI.

Mocne turbo

Atutem Volkswagena Golfa GTI był zawsze mocny silnik, w którym stosowano nowoczesne rozwiązania techniczne. Tak też jest w Golfie GTI VII. Jednostka jest wyposażona w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa.

Zastosowano także regulowany układ sterowania zaworami z podwójną regulacją faz rozrządu oraz chłodzony wodą kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów. Jak twierdzi producent, taki sposób chłodzenia spalin ma duży wpływ na obniżenie zużycia paliwa.

Co ciekawe, silnik jest standardowo wyposażony w system start-stop, którego zadaniem jest oszczędzanie paliwa. Trudno jednak sobie wyobrazić kogoś, kto kupuje takie auto z myślą o niskim spalaniu. W tym przypadku zastosowanie sytemu start-stop jest konieczne do homologacji normy czystości spalin Euro 6.

Według danych fabrycznych, Volkswagen Golf GTI VII z 6-biegową manualną skrzynią biegów i w obu stopniach mocy silnika spala średnio 6 litrów benzyny na 100 km. W naszym teście spalanie było o 1,5 litra wyższe.

Jak podaje producent GTI o mocy 230 KM startuje od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h.

Narowisty, ale posłuszny

Faktycznie, GTI pędzi jak wystrzelone z procy. Miłośnikom sportowego stylu z pewnością spodoba się, że w trakcie przyspieszania spod podwozia słychać rasowy, sportowy dźwięk, który miesza się z warkotem silnika.

W zakrętach auto jedzie jak po szynach, ani na moment nie zbaczając z wytyczonego toru jazdy. I co ważne, choć zawieszenie jest utwardzone, to jednak przejazd po dziurawej drodze nie jest nieprzyjemnym doświadczeniem.

W standardowym wyposażeniu auto posiada sześć poduszek powietrznych, systemy ABS/ESP, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów i diodowymi światłami do jazdy dziennej, diodowe światła tylne, kierownicę multifunkcyjną (dla wersji z skrzynią DSG z możliwością zmiany biegów przyciskami na kierownicy), komputer pokładowy, klimatyzację automatyczną oraz pakiet czujnik deszczu, system audio z CD i ekranem dotykowym.

Wyposażenie seryjne Volkswagena Golfa GTI Performance obejmuje dodatkowo blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi oraz większe, wentylowane hamulce z przodu i z tyłu.

Trzydrzwiowy Golf GTI kosztuje 108 690 zł, a z pakietem Performance wynosi 112 790 zł. W przypadku wersji pięciodrzwiowej Golf GTI kosztuje 110 390 zł, z pakietem Performance - 114 490 zł.
Konkurentami Volkswagena Golfa GTI są m.in. Opel Astra OPC 280 KM (120 450 zł), Renault Megane RS Trophy 2.0 273 KM (128 000 zł), czy Seat Leon Cupra 2.0 265 KM (107 700 zł).

Plusy
Atrakcyjne nadwozie
Mocny silnik
Bogate wyposażenie

Minusy
Stosunkowo duży spadek wartości przy odsprzedaży

Volkswagen Golf GTI - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16V, pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 230 przy 4500 obr/min; 350 Nm przy 1500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6 biegów; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,4 s
Prędkość maksymalna: 246 km/h
Średnie spalanie (miasto,trasa,średnie): 7,5/5,1/6,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4268/1442/1790/2631 mm
Masa i poj. bagażnika: 1278 kg,380 l
Cena auta testowego: 114 490 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty