Testujemy: Volkswagen Caddy BiFuel - na benzynę i LPG (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Volkswagen Caddy BiFuel - z dwoma zbiornikami
Testujemy: Volkswagen Caddy BiFuel - z dwoma zbiornikami
Ceny paliw rosną i producenci samochodów szukają tańszych rozwiązań. Na rynku małych aut dostawczych jedną z propozycji jest Volkswagen Caddy BiFuel - z fabryczną instalacją LPG.
Testujemy: Volkswagen Caddy BiFuel - z dwoma zbiornikami
Testujemy: Volkswagen Caddy BiFuel - z dwoma zbiornikami

Model Caddy jest produkowany przez Volkswagena od niemal 30 lat. Aktualna generacja tego samochodu - już czwarta - pojawiła się na rynku w 2003 roku. Dwa lata temu VW Caddy poddano modernizacji. Samochód występuje w dwóch wersjach - jako dostawczy furgon, osobowo-dostawcze kombi. Ponadto można wybierać wersje ze standardowym rozstawem osi i z przedłużonym Maxi.

Choć w stylistyce nadwozia Volkswagena Caddy zaszły niedawno pewne zmiany, to generalnie odzwierciedla ona wieloletnią politykę niemieckiego koncernu, którą można streścić stwierdzeniem: bez ekstrawagancji, za to funkcjonalnie. Nowością jest przede wszystkim przednia partia nadwozia - skośne reflektory i spłaszczony grill są nawiązaniem do osobowych modeli Volkswagena.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Volkswagena Caddy 1.6 BiFuel

Liczymy schowki

Użytkowy charakter VW Caddy jest widoczny także w kabinie. Kokpit wykonany jest niemal w całości z plastiku, do tego w ciemnej kolorystyce. Za to miejsca w kabinie jest wręcz nadmiar. Na kanapie z tyłu zmieszczą się trzy osoby i to bez obaw, że będzie ścisk. Miejsca wystarczy także na nogi. Zapewniono też wygodne wejście do tej części kabiny. Przesuwne drzwi z obu stron odsuwają się lekko i dostatecznie szeroko.

Volkswagen Caddy jest po prostu nafaszerowany schowkami i półkami. Np. w kokpicie są dwie skrytki - przed szybą czołową i naprzeciw fotela pasażera. Sporą półkę umieszczono nad głowami osób siedzących z przodu. Kilka schowków i uchwytów na kubki znajduje się w konsoli środkowej. Zamykany schowek jest jeszcze pomiędzy fotelami, a w kieszeniach drzwi przednich i tylnych można umieścić nawet litrowe butelki. Kolejne dwa schowki są w podłodze w tylnej części kabiny.

Zobacz także: Testujemy: Volkswagen Transporter 2.0 TDI furgon - dostawczy klasyk 

Bagażnik ma pojemność 560 litrów. Przy złożonej tylnej kanapie przestrzeń bagażowa zwiększa się do 2850 litrów, zaś po wymontowaniu kanapy ładownia ma pojemność 3030 litrów.

Na benzynie lub gazie

Pod maską pracuje jednostka 1.6 o mocy 102 KM. Zmiana paliwa następuje automatycznie: nierozgrzany motor uruchamia się na benzynie, aby potem przejść na gaz. Dla kierowcy ta roszada jest niezauważalna (przy zasilaniu gazowym jednostka traci tylko 4 KM).

Według danych fabrycznych silnik zużywa na 100 km średnio 8,1 litra benzyny lub 10,4 litra gazu. Sprawdziliśmy - deklaracje producenta są zgodne z rzeczywistością, oczywiście pod warunkiem, że nie naciskamy zbyt mocno pedału przyspieszenia.

Zbiornik gazu ma pojemność 44 litrów (umieszczony jest pod podłogą, w miejscu koła zapasowego). Razem ze zbiornikiem benzyny (60 litrów) łączny zasięg wynosi ponad 1100 kilometrów. Zasięg w przypadku stosowania wyłącznie gazu wynosi około 430 kilometrów.

Biorąc pod uwagę średnią cenę autogazu 2,72 zł (dane z 24.08 za Polską Izbą Paliw Płynnych) koszt pokonania 100 km wynosi nieco ponad 28 zł. Ten sam dystans przejechany na benzynie (5,84 zł) kosztuje ponad 47 zł.

Płynnie na trasie

Nieco ponad 100 koni mocy w połączeniu ze sporą masą pojazdu i niezbyt aerodynamicznym nadwoziem nie czynią z Volkswagena Caddy szybkiego auta, ale jadąc nim nie będziemy maruderami na drodze. Ten silnik pasuje do osobowo-użytkowego charakteru tego samochodu, gdzie największe znaczenie mają koszty eksploatacji.

Charakterystykę zawieszenia dobrano mając na względzie przede wszystkim wygodę użytkowników. Samochód płynnie pokonuje poprzeczne nierówności.

Nie można też narzekać na hałas. Silnik jest dobrze izolowany od kabiny. Za to w prowadzeniu auta przeszkadza lewy słupek A, który nieco ogranicza widoczność, np. na rondzie.

Podstawowa wersja Volkswagena Caddy BiFuel kombi kosztuje 79337 zł. Wyposażenie standardowe auta nie jest oszałamiające. W jego skład wchodzą m.in.: dwie poduszki powietrzne, systemy ABS, ASR i ESP, uchwyty ISOFIX służące do mocowania fotelików dziecięcych oraz centralny zamek.

Testowany egzemplarz VW Caddy był w wersji Trendline, która z silnikiem BiFuel kosztuje 81955 zł. W tym przypadku wyposażenie w standardzie jest już niezłe. Są m.in. cztery poduszki powietrzne, ABS, ASR, ESP, elektrycznie regulowane szyby, centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, radioodtwarzacz CD/MP3, relingi dachowe. Auto doposażono w klimatyzację (6016 zł), przyciemniane szyby (1002 zł), regulację wysokości foteli (632 zł), czujniki parkowania z tyłu (1581 zł), światła przeciwmgielne (846 zł) i alufelgi (2496 zł).

Volkswagen Caddy BiFuel ma niewielu konkurentów na rynku. W zasadzie w rachubę wchodzi tylko Dacia Logan MCV 1.6 Laureate, która kosztuje 47650 zł. Ale ten samochód ma słabszy silnik (84 KM) i mniejszą kabinę, choć bagażnik ma większy - 700 litrów (2350 l).

Występują jeszcze dwa auta z silnikami na CNG, czyli na sprężony gaz ziemny. To Fiat Doblo 1.4 120 KM Dynamic (85200 zł) oraz Opel Combo 1.4 120 KM Enjoy (87890 zł). Jednak zasięg obu tych samochodów przy zasilaniu gazowym jest ograniczony ze względu na niewielką liczbę stacji tankowania CNG.

Plusy
Obniżone koszty eksploatacji
Funkcjonalne wnętrze

Minusy
Słupek A ogranicza widoczność
Ciemna kolorystyka w kabinie

Volkswagen Caddy BiFuel - dane techniczne
Nadwozie: van, pięciomiejscowy
Silnik: dwupaliwowy (benzyna/LPG), 4 cyl., 16V, pojemność 1595 ccm
Moc i moment obrotowy: 102 KM (98 KM - LPG) przy 4400 obr/min; 148 Nm (144 Nm - LPG) przy 3800 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,9 s
Prędkość maksymalna: 164 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 10,6/6,7/8,1 l/100 km
Średnie spalanie na LPG (miasto/trasa/mieszane): 13,6/8,5/10,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4406/1822/1794/2681 mm
Masa własna : 1496 kg,
Pojemność bagażnika: 560 l
Cena auta testowego: 94528 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

361,00 zł259,00 zł-28%
miejsce #2

Hankook

Hankook Wi-Cept Rs3 W462 195/65R15 91T

304,00 zł233,00 zł-23%
miejsce #3

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

831,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

296,00 zł273,23 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie