Testujemy używane: Volkswagen Passat 2.0 FSI

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Volkswagen Passat 2.0 FSI kombi
Testujemy używane: Volkswagen Passat 2.0 FSI kombi
Udostępnij:
Salony Volkswagena oferują już ósmą generację Passata. Używany Passat B6 wciąż ma wiele do zaoferowania i jest poszukiwanym modelem na rynku wtórnym. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę i jakie są typowe usterki niemieckiego reprezentanta klasy średniej.
Testujemy używane: Volkswagen Passat 2.0 FSI kombi
Testujemy używane: Volkswagen Passat 2.0 FSI kombi

Za Passata B6 z silnikiem 2.0 FSI, który pochodzi z pierwszych lat produkcji, trzeba zapłacić 20-25 tys. zł. W zamian dostajemy wygodne i nieźle wyposażone auto, które w salonie kosztowało ponad 100 tys. zł.

Szukając używanego Volkswagena Passata warto zwrócić uwagę na jego historię serwisową i wypadkową. Ponieważ naprawy samochodu są dość kosztowne, najlepiej wyszukać auto z udokumentowanymi przeglądami. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że poprzedni właściciel na czas wymienił rozrząd, dbał o regularną wymianę płynów eksploatacyjnych oraz innych materiałów (np. klocki, tarcze hamulcowe, elementy zawieszenia).

Radzimy dokładnie zbadać grubość powłoki lakierniczej i sprawdzić daty produkcji szyb. Powypadkowy Passat mimo ocynkowanego nadwozia może korodować, a w przypadku poważniejszych uszkodzeń także źle się prowadzić.

W gamie silników szóstej generacji VW Passata najpopularniejsze jednostki to dobrze znany 1.9 TDI o mocy 105 KM, silniejszy, 140-konny 2,0 TDI (najpierw z pompowtryskiwaczami, w latach 2008-2010 z zasilaniem Common Rail) i dwulitrowy, benzynowy FSI o mocy 150 KM. My na przekór miłośnikom diesli do testu wybraliśmy auto z tym ostatnim silnikiem i sześciobiegową, manualną skrzynią. Za jego zakupem przemawiają umiarkowane przebiegi - w przypadku egzemplarzy z pierwszych lat produkcji średnio o 40-50 tys. km niższe od notowanych w przypadku aut z motorami TDI. 

Dużo pali, ale jest niezawodny
Passat z silnikiem 2.0 FSI w porównaniu ze 140-konnym ropniakiem wypadł naprawdę dobrze. Najważniejsza różnica wynika z momentu obrotowego. Podczas gdy diesel jest zrywny zaraz po przyciśnięciu pedału gazu, nasz benzyniak pokazywał pazur dopiero przy 2500-3000 obr./min. Przy umiejętnej redukcji biegów wyprzedzanie w trasie nie było żadnym problemem.

W zatłoczonym mieście jednostka benzynowa ustępuje dieslowi tylko spalaniem. Podczas gdy Passat 2.0 TDI podczas intensywnej jazdy zużywa ok. 8 litrów oleju napędowego na 100 km, 2.0 FSI domaga się ok. 11-12 litrów paliwa. W trasie Volkswagen Passat 2.0 FSI pali ok. 7,5-8,0 l/100km. Warto przy tym pamiętać, że producent zaleca stosowanie 98-oktanowej benzyny. O taniej jeździe benzynowym Passatem można zatem zapomnieć. Warto jednak pamiętać, że części zamienne do silnika 2.0 FSI są znacznie tańsze niż do jednostki 2.0 TDI. Dla kierowców, którzy jeżdżą mniej zakup diesla może okazać się jedynie pozorną oszczędnością.

Dużo schowków
Wnętrze Passata szóstej generacji jest bardzo funkcjonalne i obszerne. W przedniej części kabiny poza klasycznym schowkiem przed pasażerem pomyślano jeszcze o trzech wyścielonych miękkim materiałem szufladkach (dwie nad wyświetlaczem radioodtwarzacza i jedna na wysokości lewego kolana kierowcy).

Sporo rzeczy mieści także przestrzeń ukryta w podłokietniku, a odsuwając małą roletę poniżej lewarka zmiany biegów możemy postawić dwa kubki z napojami. Po złożeniu uchwytów tu także powstaje zgrabny schowek. W prawych przednich drzwiach Niemcy zaplanowali otwór na parasol. Co ważne, półki w drzwiach są wyłożone gumą, którą można wyciągać do czyszczenia. Miejsca dla wysokich osób jest dużo zarówno z przodu jak i z tyłu. Potężny, ponad 600-litrowy bagażnik ma regularne kształty i równą podłogę, dzięki czemu jest bardzo pakowny.

Trzeszczący kokpit
Materiały użyte do wykonania kokpitu i tapicerki są dobrej jakości. Skórzana kierownica bez większych oznak zużycia wytrzymuje ok. 160-180 tys. km. Fotele są miękkie i obszyte odpornym na zniszczenia welurem. Na pochwałę zasługuje też gruba okładzina podłogi. Denerwować może natomiast trzeszczenie plastików na konsoli środkowej, które szczególnie dokucza podczas jazdy po dziurach. W tańszych wersjach przyczepić można się do plastikowej kierownicy, która do tej klasy auta po prostu nie pasuje.

Trzyma cenę
Na rynku wtórnym benzynowego Volkswagena Passata B6 z 2006 roku można kupić już za ok. 22 tys. zł. Na dobrze wyposażone auto z udokumentowaną, krajową historią serwisową, niskim przebiegiem czy automatyczną skrzynią biegów trzeba przygotować ok. 24-26 tys. zł. Ceny diesli są podobne, ale najczęściej to auta przywożone z Europy Zachodniej z potężnymi przebiegami. Dla porównania równoletniego Forda Mondeo albo Opla Vectrę z benzynowym 2.0 można kupić za ok. 15-22 tysięcy złotych, a na Toyotę Avensis z 2006 roku trzeba przygotować ok. 22-26 tys.

Volkswagen Passat 2.0 FSI – dane techniczne
Pojemność silnika: 1984 ccm
Moc: 150 KM
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 sek.
Prędkość maksymalna: 213 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 11,3 / 7,0 / 8,2 l / 100km
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 4774 / 1820 / 1517 mm

Typowe usterki
- blokowanie się elektronicznego hamulca ręcznego
- fałszywy błąd poduszek powietrznych wyświetlany przez komputer np. po przesuwaniu foteli
- korozja tylnych błotników
- problemy z zaworem recyrkulacji spalin
- awarie cewki zapłonowej
- kłopoty z nastawnikiem faz rozrządu

Średnie części zamiennych ASO (w nawiasie cena zamienników)
Rozrząd – komplet: 1120 – 1420 zł (600 zł)
Tarcze hamulcowe – przód: 301 zł szt. (120 zł szt.)
Klocki hamulcowe – przód: 274 zł kpl. (180 zł kpl.)
Sprzęgło – komplet: 1398 zł – 1865 zł (1000 zł kpl.)
Przedni reflektor (ksenon): 2344 zł (1200 – 1500 zł)
Amortyzator przedni: 524 zł szt. (230 zł szt.)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie