Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy używane - Fiat Siena - tani i mało awaryjny

Sławomir Draguła
Testujemy używane - Fiat Siena - tani i mało awaryjny
Testujemy używane - Fiat Siena - tani i mało awaryjny
Siena była pomyślana jako tani, prosty, ale przestronny samochód. W Polsce sprzedawała się nieźle. Jak wytrzymuje konkurencję na rynku wtórnym?
Testujemy używane - Fiat Siena - tani i mało awaryjny
Testujemy używane - Fiat Siena - tani i mało awaryjny

Siena to jedno z najstarszych i najpiękniejszych włoskich miast. To właśnie od niego wziął swoją nazwę sedan popularny w połowie lat 90. w Polsce i krajach Ameryki Południowej. Ciekawostką jest to, że ten należący do segmentu B Fiat, nigdy nie był produkowany ani oferowany we Włoszech.

zobacz także Fiat Siena 1,2 - zobacz zdjęcia

Fiata Siena debiutował na rynku w 1996 roku i produkowany był przez sześć lat. W jego miejsce wprowadzono model Albea. Auta powstawały m.in. w fabrykach w Bielsku-Białej i Tychach.

Silniki – diesla brak

W Fiatach Siena sprzedawanych na polskim rynku montowano tylko silniki benzynowe. Mniejszy z nich to ośmiozaworowa jednostka o pojemności 1372 ccm i mocy 71 KM.

Samochód z takim silnikiem średnio spala 7,5 l benzyny na 100 km. Do setki przyśpiesza w ponad 13 sekund, a jego prędkość maksymalna to nieco ponad 160 km/h. W 1999 roku zastąpiono tę jednostkę napędową bardziej oszczędnym i dynamicznym silnikiem 1242 ccm i mocy 75 KM.

Natomiast większy i mocniejszy silnik to szesnastozaworowa jednostka o pojemności 1581 ccm i mocy 101 KM. Ona do przejechania 100 km średnio potrzebuje nawet ponad 8 litrów. Jest za to dynamiczna. Pierwszą setkę osiąga po niespełna 11 sek., a prędkość maksymalna to 186 km/h.

 

Polecamy Fiata Sienę z nowocześniejszym z silników 1.2 (ten o mocy 75 KM) Dlaczego? Ta jednostka napędowa jest w miarę dynamiczna i najmniej łasa na paliwo z gamy silników oferowanych w Polsce. Wśród mechaników cieszy się opinią mało awaryjnej jednostki napędowej.

 

Amatorzy szybszej jazdy mogą zastanowić się nad silnikiem 1,6. Ale coś za coś. Przyzwoite osiągi ponad 100-konnego motoru odbijają się na spalaniu.


Wnętrze – przestronne i plastikowe

Kokpit Fiata Sieny jest zdecydowanie z poprzedniej epoki. Do tego całość wykonana z nienajlepszego plastiku. Ale z drugiej strony nie ma się co dziwić. Samochód zaczęto produkować 15 lat temu, a już wówczas był nienajnowszą konstrukcją.

Za to kabina jak na sedana segmentu B jest spora. Spokojnie zmieszczą się w niej cztery osoby, a i podróżowanie w piątkę jest możliwe. Na pochwałę zasługuje również bagażnik. Jego pojemność, rzadko spotykana jak na tę klasę, wynosi aż 500 litrów! Po złożeniu tylnej kanapy 850 litrów!

Wrażenie z jazdy

 

Testowany egzemplarz Fiata Sieny pochodzi z 1999 roku. Na liczniku przebiegu widnieje liczba 92 tys. km. Osoba, która nim teraz jeździ, jest drugim właścicielem. Poprzednik kupił go w polskim salonie. Samochód był serwisowany i garażowany. Jak zapewnia jego obecny właściciel, nigdy nie miał on problemów ze swoją Sieną. Nie odmówiła posłuszeństwa i jest tania w utrzymaniu. Kolejna zaleta auta jest taka, że raczej nie interesuje ono złodziei.

Testowany przez nas Fiat Siena wyposażony był w silnik 1,2 o mocy 75 KM. Jednostka napędowa pracowała głośno, a lewarek skrzyni biegów chodził ciężko.

 

Co ciekawe samochód nie miał problemów z przyśpieszaniem. Spod świateł zbierał się przyzwoicie. Nie było też większych problemów z wyprzedzaniem w trasie.

Fotele Sieny są twarde, nienajlepiej wyprofilowane, a oparcia nie mają trzymania bocznego.

 

Mizerne jest też wyposażenie. Wprawdzie przednie szyby sterowane są elektrycznie, ale jedna poduszka powietrzna to nawet 10 lat temu było za mało. Auto nie miało też ABS-u ani klimatyzacji.

Podsumowanie

Fiat Siena miał być tanim i prostym samochodem kierowanym na rynki rozwijające się (Ameryka Południowa, Europa Środkowa i Wschodnia).

I swoją rolę spełnił. Mało tego, ma on zalety. Po pierwsze dobrze spełnia funkcję samochodu rodzinnego. Jak na swoją klasę ma obszerne wnętrze i wielki bagażnik. Do tego kusi ceną. Zadbany egzemplarz z silnikiem 1,2 można kupić już za nieco ponad 3 tys. zł, natomiast z mocniejszym – 1,6 za nieco ponad 4 tys. zł.

Andrzej Makowieski, mechanik z Opola:

- Najmniej trwałym elementem w Fiacie Siena jest alternator, a ściślej mówiąc jego obudowa, która często koroduje i pęka. Poza tym tak jak w większości samochodów jeżdżących po naszych drogach szybkiemu zużyciu ulegają elementy zawieszenia.

Koroduje też wydech i czasami karoseria. W mniej zadbanych egzemplarzach rdza wychodzi w okolicach nadkoli, na krawędzi pokrywy bagażnika, oraz na krawędziach drzwi. Przeglądy w Sienie wyznaczone są co 20 tys. km. Natomiast pasek rozrządu wymienia się po 120 tys.

 

Zalecam jednak, by nie czekać aż do takiego przebiegu, ale wymienić go już po 90 tys. Osobiście polecam samochody wyposażone w silnik 1,2. Jednostki są oszczędne, w miarę dynamiczne i mało awaryjne.

Typowe usterki

 

- awarie alternatora
- korozja
- usterki spowodowane nienajlepszym montażem (np. wypadające klamki)
- awarie sondy lambda
- problemy z końcówkami drążków kierownicznych
- wycieki oleju ze skrzyni biegów** Zalety **

- wielki bagażnik
- niski koszt zakupu auta
- mało awaryjne silniki
- tanie części zamienne

Wady

- niska jakość wykonania wnętrza
- słabe wyposażenie
- częste awarie alternatorów

Ceny części (zamienniki):

klocki hamulcowe - 80 zł
tarcza hamulcowa - 95 zł
amortyzator przedni - 210 zł
amortyzator tylny – 220 zł
reflektor przedni - 358 zł
tłumik końcowy – 135 zł

 

Fiat Siena 1,2 - dane techniczne

Pojemność silnika: 1242 ccm
Moc: 75 KM przy 6000 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 sek.
Prędkość maksymalna: 166 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 8,4/6,4/7,4 100 km
Pojemność bagażnika: 500 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 4100/1614/1440
Rozstaw osi: 2360 mm

Sławomir Draguła

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty