Testujemy: Skoda Citigo 1.0 60 KM - dobra do miasta (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Skoda Citigo 60 KM - maluch na miejski żywioł
Testujemy: Skoda Citigo 60 KM - maluch na miejski żywioł
Skoda Citigo ma tylko nieco ponad trzy metry długości, ale oferuje sporo miejsca w kabinie. Jest też bardzo oszczędna - nawet w mieście zużywa mniej niż 5 l/100 km.
Testujemy: Skoda Citigo 60 KM - maluch na miejski żywioł
Testujemy: Skoda Citigo 60 KM - maluch na miejski żywioł

Nadwozie Skody Citigo to w zasadzie jedna bryła. Taka sylwetka sprawia, że samochód wygląda lekko i ma dobre właściwości aerodynamiczne. Maska silnika od razu przechodzi w szeroki zderzak.

W tylnej części nadwozia najbardziej charakterystyczne są duże lampy. Natomiast z boku widać, jak dużą powierzchnię karoserii zajmują drzwi. Rozpoczynają się one tuż za przednim nadkolem, a kończą w dwóch trzecich długości auta. Ale pomimo tego zajęcie miejsca w  tylnej części kabiny może niektórym sprawiać problem.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu Skody Citigo 5d 1.0 60 KM

Testujemy: Skoda Citigo 60 KM - maluch na miejski żywioł
Testujemy: Skoda Citigo 60 KM - maluch na miejski żywioł

Kabina Skody Citigo jest przestronna

Wnętrze Skody Citigo miło zaskakuje. Choć to generalnie mały, pięciodrzwiowy samochód, to w środku jest sporo przestrzeni. To m.in. zasługa dużego, jak na ten segment aut, rozstawu osi (2420 mm) oraz tego, że koła umieszczono niemal w narożnikach nadwozia. Pojemność bagażnika wynosi 250 litrów, czyli mniej więcej tyle, ile mają auta z segmentu B. A Skoda Citigo to segment A.

Deska rozdzielcza ma prostą stylistykę i widać pewne oszczędności, np. środkowe wyloty nawiewu powietrza umieszczono na poziomej części kokpitu (pod szybą), a nie pionowo, jak w większości samochodów. W efekcie w ciepłe dni pasażerowie siedzący z przodu praktycznie nie czują powiewu świeżego powietrza. Wniosek – warto wybrać wersję z klimatyzacją.

Jeden litr pod maską

Do napędu Skody Citigo służy trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności jednego litra dostępna w dwóch zakresach mocy – 60 KM i 75 KM. Silnik jest nową konstrukcją koncernu Volkswagena, stosowaną także w VW up! i Seacie Mii. Jeździliśmy Skodą Citigo w słabszej wersji.

Moc 60 KM to niewiele nawet w tak małym aucie jak Skoda Citigo. Trzeba pamiętać, że silnik ma trzy cylindry, co negatywnie odbija się na maksymalnym momencie obrotowym odpowiedzialnym za przyspieszenie. Wynosi on tylko 95 Nm. Słabsze rozpędzanie się rekompensuje niskie zużycie paliwa. Podczas testu średnie spalanie wyniosło 4,7 l/100 km, czyli tylko o 0,2 l/100 km więcej od danych fabrycznych.

Zaskoczeniem jest niski poziom hałasu, który spod maski dociera do kabiny. Jednak gdy auto stoi z włączonym silnikiem czuć lekkie drgania nadwozia. Taka jest cena zastosowania tylko trzech cylindrów.

Uliczny zdobywca

Żywiołem Skody Citigo jest miasto. Małe gabaryty przydają się nie tylko podczas parkowania, ale również w jeździe po ulicach. Auto jest wyjątkowo zwrotne. Zawieszenie gładko i cicho pokonywało dziury na ulicach. Daje sobie radę także poza miastem, oczywiście pod warunkiem, że nie oczekujemy cudów.

Jazdę na dłuższych dystansach ułatwiają m.in. wygodne fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Nawet po przejechaniu dystansu 400 kilometrów bez zatrzymywania się nie mieliśmy problemów z wyprostowaniem pleców.

Bezpieczna w standardzie

W wersji podstawowe Skoda Citigo jest dobrze wyposażona pod względem bezpieczeństwa. W standardzie są przednie i boczne poduszki powietrzne, system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP, system antypoślizgowy ABS z kontrolą trakcji ASR i układem MSR zapobiegającym poślizgowi podczas hamowania silnikiem.

Wersja, którą testowaliśmy - Elegance – kosztuje 39090 zł. W tym przypadku w standardzie jest m.in. klimatyzacja, elektrycznie regulowane lusterka boczne, reflektory przeciwmgielne, podgrzewane fotele, radioodtwarzacz CD/MP3, a także 15-calowe alufelgi i skórzany pakiet stylizacyjny w kabinie (kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą).

Plusy
Niskie zużycie paliwa
Ciekawa stylistyka
Przestronna kabina

Minusy
Niedostatki w funkcjonalności
Słaba dynamika

Skoda Citygo 1.0 60 KM - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback, czteromiejscowy
Silnik: benzynowy, 3 cyl., 12V, pojemność 999 ccm
Moc i moment obrotowy: 60 KM przy 5000 obr/min; 95 Nm przy 3000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 14,4 s
Prędkość maksymalna:160 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): /4,0/4,7 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 3563/1489/1645/2407 mm
Masa własna : 854 kg,
Pojemność bagażnika: 251 l (951 l)
Cena auta testowego: 43510 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty