
W połowie roku Renault Megane trzeciej generacji przeszedł dyskretny lifting. Najwyższy czas, bo model jest na rynku od 2008 roku.
Wygląd – jest dobrze
Najwięcej zmian w nadwoziu zaszło z przodu samochodu. Renault Megane ma nowy zderzak z chromowanymi wstawkami, oraz lampy LED do jazdy dziennej. Zresztą ten drugi element jest już niemal obowiązkowym wyposażeniem odmładzanych samochodów.
Zobacz również: Testujemy: Renault Megane Grandtour - zdjęcia
Nowe, jaśniejsze są też przednie klosze reflektorów. Wrażenie robi wielki wlot powietrza w przednim zderzaku oraz przednie reflektory zachodzące na zderzaki i błotniki. Z boku uroku dodają Renault Megane grube listwy drzwiowe. Z tyłu królują spore lampy zachodzące na błotnik i klapę bagażnika oraz masywny zderzak, też nowy.
Wewnątrz – ładnie i praktycznie
Zmiany zaszły również w kabinie. Pojawiły się nowe wzory tapicerki, system audio, zestaw głośnomówiący, gniazdo USB. Dostępna jest też teraz nawigacja GPS z funkcją informująca m.in. o pogodzie i korkach na drogach.
Ciekawy jest zestaw zegarów. Renault Megane Grandtour ma elektroniczny prędkościomierz. Nie ma więc w nim tradycyjnej strzałki informującej jak szybko jedziemy, a prędkość wyświetlana jest na ciekłokrystalicznym ekranie.
Na tarczy prędkościomierza umieszczona jest też kontrolka paliwa, temperatury oraz ta informująca o tym, że niedomknięte są drzwi. Po prawej stronie prędkościomierza jest wyświetlacz komputera pokładowego, po lewej analogowy obrotomierz.
W środkowej części kokpitu znajdziemy dwa panele. Na górze jest ten do obsługi klimatyzacji i wentylacji, dolny do obsługi zestawu radiowego. Porządek w kabinie pomagają utrzymać praktyczne schowki i kieszenie. Jakość wykonania kabiny Renault Megane także nie budzi zastrzeżeń. Materiały są miękkie w dotyku i dobrze spasowane.
Wrażenia z jazdy
Do testów otrzymaliśmy Renault Megane Grandtour z silnikiem benzynowym 1,6 o mocy 110 KM. Uruchamiając silnik nie musimy przekręcać kluczyka w stacyjne, tylko robimy to wciskając przycisk start/stop. Wcześniej do specjalnego portu w środkowej konsoli musimy wsadzić specjalną kartę (elektroniczny kluczyk).
Silnik jest dynamiczny. Do setki rozpędza samochód w 10,8 s. Jak na rodzinne kombi to przyzwoity wynik. Prędkość maksymalna to 190 km/h. Potwierdzamy – samochód rzeczywiście dobrze przyspiesza, a jego zawieszenie nieźle tłumi nierówności.
Bardzo wygodne są siedzenia Megane. Mają też bardzo dobre trzymanie boczne. Samochodem wygodnie mogą podróżować kierowca i pasażer. Na tylnej kanapie, jak na kombi, jest zbyt mało miejsca, ale dzieci nie będą narzekać.
Silniki
Renault Megane trzeciej generacji może być napędzane jednym z dziewięciu silników. Pięć z nich to jednostki benzynowe: 1,6 o mocy 100 i 110 KM, silnik 1,2 TCe o mocy 115 KM i 1,4 o mocy 130 KM oraz 1,6 110 KM eco przystosowany do spalania bioetanolu.
Amatorzy diesli mają do wyboru silniki o pojemność 1,5 litra i mocy 90 albo 110 KM oraz 1,6 litra o mocy 130 KM.
Nowością jest turbodoładowany silnik benzynowy 1.2 TCe o mocy 115 KM. Według danych technicznych średnie spalanie Meganki z tym motorem to 5,3 litra na 100 km co pozwala przejechać ponad 1000 km na jednym baku.
Podsumowanie i ceny
Trzeba przyznać, że lifting poprawił i tak już bardzo ładny design Renault Megane trzeciej generacji. Testowany przez nas model w wersji Dynamique kosztuje 62 750 zł. Na jego wyposażeniu są m.in. światła do jazdy dziennej z diodami LED, chromowane obramowania świateł przeciwmgłowych, relingi dachowe, pakiet bezpieczeństwa z kompletem poduszek i kurtyn, klimatyzacja automatyczna, wycieraczki z czujnikiem deszczu i kierownica pokryta skórą. rzeba jednak dopłacić 900 zł za układ stabilizacji toru jazdy.
Dla porównania za najtańszą Megankę kombi trzeba zapłacić 49900 zł. To auto z benzynowym silnikiem 1,6 o mocy 100 KM w wersji Authentique. Z kolei najtańszy diesel kosztuje 60 750 zł. Samochód taki napędzany jest motorem 1,5 dCi o mocy 90 KM. To ceny promocyjne.
zobacz także Piękne kobiety z salonu Genewa 2012 - zobacz zdjęcia dziewczyn
Konkurenci z podobnym wyposażeniem i silnikami – jak Ford Focus, Kia Cee'd czy Skoda Octavia – są nieco drożsi. Dużo więcej trzeba zapłacić za Opla Astrę lub VW Golfa.
Plusy
- Ładny wygląd
- Duży bagażnik
Minusy
- zbyt mało miejsca na tylnej kanapie
- konieczność dopłaty za układ stabilizacji toru jazdy
Dane techniczne: Renault Megane 1,6 110 KM
Nadwozie i liczba miejsc: kombi, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc silnika: 110 KM
Rodzaj paliwa: benzyna
Liczba cylindrów: 4
Turbina: nie
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.): 151/4250
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 sek.
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,4/5,5/6,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4559/1507/1804 mm
Rozstaw osi: 2703 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Pojemność bagażnika: 524 l/1600 l
Cena testowanego egzemplarza: 62 750 zł
Sławomir Draguła
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?