Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Renault Megane 1.2 TCe - turbokompakt po francusku (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Renault Megane 1.2 Bose Edition - kompakt po francusku
Testujemy: Renault Megane 1.2 Bose Edition - kompakt po francusku
Renault również przystąpiło do klubu producentów silników o małej pojemności i stosunkowo dużej mocy. Przykładem jest turbodoładowany motor 1.2 115 KM w modelu Megane.
Testujemy: Renault Megane 1.2 Bose Edition - kompakt po francusku
Testujemy: Renault Megane 1.2 Bose Edition - kompakt po francusku

Megane to jeden z najpopularniejszych aut Renault. Obecnie na rynku jest trzecia generacja tego modelu. Produkowany od 2008 r. samochód wiosną tego roku przeszedł modernizację. Z przodu pojawiły się m.in. światła dzienne w technologii LED, a pod maską wspomniany silnik 1.2 TCe. Stylistyka jest typowa dla produktów francuskiego koncernu, czyli pewna dawka ekstrawagancji z domieszką nowoczesnych technologii.

To pierwsze widzimy w projekcie przedniej partii nadwozia, która nawiązuje do starych modeli Renault, ale w we współczesnej interpretacji. Z tyłu uwagę zwracają duże klosze lamp o nieregularnym kształcie.

Pod dyktando elektroniki

Kabina Renault Megane jest zaprojektowana w stylu, któremu francuski koncern hołduje już od kilku lat. Mamy tu zatem sporą porcję elektroniki, która przejawia się przede wszystkim w zestawie zegarów – prędkościomierz jest elektronicznym wyświetlaczem, podobnie jak wskaźnik poziomu paliwa i temperatury silnika.

Jeśli chodzi o komfort, to przednie fotele są wygodne, ale mogłyby mieć nieco lepsze boczne podparcie. Plus należy się za regulację wysokości fotela kierowcy. Na tylnym siedzeniu od biedy zmieści się trzech pasażerów, ale jeśli z przodu usiądą wysokie osoby, to z tyłu zmniejsza się ilość miejsca na nogi (bo ci z przodu muszą przecież odsunąć fotele do tyłu).

Renault Megane III za to ma spory bagażnik. Ponad 400 litrów pojemności to bardzo dobry wynik w tym segmencie samochodów.

Testowany egzemplarz był w standardzie wyposażony w tempomat. Jego obsługa jest nielogiczna. Otóż funkcję włącza się przyciskiem na tunelu pomiędzy przednimi fotelami, ale jest ona tak zlokalizowany, że kierowca musi oderwać wzrok od drogi, żeby go dostrzec. Natomiast sterowanie poszczególnymi funkcjami tempomatu odbywa się już za pośrednictwem przycisków na kierownicy.

Nakręcanie mocy

Pod maską Renault Megane pracował benzynowy silnik o pojemności skokowej 1,2 l, mocy 115 KM i 190 Nm maks. momentu obrotowego. To jedna z nowszych jednostek Renault, którą opracowano według najnowszych trendów - czyli mała pojemność duża moc. Należy wyjaśnić, że poszukiwania nowych rozwiązań wymogły na producentach ekologiczne przepisy Unii Europejskiej. Chodzi o jak najmniejszą ilość dwutlenku węgla w spalinach.

Czterocylindrowy silnik 1.2 TCe wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie. Dzięki temu jednostka dość sprawnie rozpędza to auto. Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,9 s. a prędkość maksymalna to 185 km/h. Pozytywnie zaskakuje kultura pracy tej jednostki. Podczas jazd testowych do kabiny dochodził tylko mocno wytłumiony warkot.

Lekka podsterowność

Na trasie zawieszenie tego samochodu daje sporo zadowolenia pasażerom, gdyż Renault Megane gładko połyka nasze dziurawe drogi. Natomiast nie każdemu kierowcy będzie odpowiadać zbyt miękka charakterystyka zawieszeni.

Poza tym przedni napęd, w połączeniu ze sporym momentem obrotowym silnika sprawia, że przy wyższych prędkościach auto ma tendencję do podsterowności, czyli wyrzucania przodu auta na zakrętach. Zatem przydałoby się bardziej utwardzone zawieszenie.

Zaletą Renault Megane w wersji Bose Edition jest bogate wyposażenie. Są układy ABS i ESP (system stabilizacji toru jazdy), poduszki powietrzne czołowe i boczne dla podróżujących z przodu oraz kurtyny powietrzne chroniące pasażerów zarówno przednich jak i tylnych siedzeń. Jest też system ISOFIX służący do mocowania fotelika dziecięcego.

Komfort jazdy podnosi automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja oraz dobry sprzęt audio (stąd Bose Edition). Cena tej wersji wynosi 76350 zł.

Testowany Renault Megane był dodatkowo wyposażony m.in. w system nawigacji satelitarnej Carminat TomTom (1990 zł), automatyczny hamulec postojowy i kartę dostępu do auta hands free (pakiet 1500 zł), czujniki parkowania (1340 zł), skórzaną tapicerkę (5300 zł), ksenonowe reflektory (4780 zł).

Renault Megane z silnikiem 1.2 115 KM TCe jest drogie. Najtańsza jest wersja Dynamigue za 72150 zł. Ceny konkurencyjnych aut z podobnym silnikiem i wyposażeniem są następujące: Ford Focus 1.0 125 EcoBoost Trend 70300 zł, Honda Civic 1.4 100 KM Comfort Navi SD 73700 zł, Volkswagen Golf 1.2 105 KM TSI BlueMotion Comfortline 68770 zł.

Plusy
ekonomiczny silnik
bogate wyposażenie
wysoki komfort jazdy

Minusy
lekka podsterowność
wysoka cena testowanej wersji

Renault Megane 1.2 TCe Bose Edition – dane techniczneNadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1200 ccm
Moc i moment obrotowy: 115 KM przy 4500 obr/min; 190 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,9 s
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,4/4,6/5,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4295/1471/1808/2640 mm
Masa własna : 1200 kg
Pojemność bagażnika: 405 l
Cena auta testowego:  ok. 91200 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty