Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Polaris Sportsman 800 EFI - quad dla twardzieli

Karol Biela
Testujemy: Polaris Sportsman 800 EFI - quad dla twardzieli
Testujemy: Polaris Sportsman 800 EFI - quad dla twardzieli
Polaris Sportsman 800 EFI to pojazd, który docenią zaprawieni w boju off-roadowcy. Ten czterokołowiec świetnie spisuje się w trudnym terenie, a jego moc i gabaryty budzą respekt u kierowcy.
Testujemy: Polaris Sportsman 800 EFI - quad dla twardzieli
Testujemy: Polaris Sportsman 800 EFI - quad dla twardzieli

Amerykański czterokołowiec - Polaris Sportsman 800 - został stworzony do wypraw w głąb leśnej głuszy.

Zobacz także: Polaris Sportsman 800 EFI - zdjęcia
Silnik - źródło niewyczerpalnej mocy

Do radzenia sobie z niemałą masą quada amerykański producent wybrał zasilaną wtryskiem paliwa dwucylindrową rzędową jednostkę o pojemności 760 ccm, która wprawia w ruch koła za pomocą wału. Czterosuwowy silnik jest chłodzony cieczą, a chłodnica z wiatrakiem schowane są z przodu czterokołowca.

Układ chłodzenia nie jest jednak narażony na uszkodzenie, gdyż zamocowano go wysoko od podłoża i chroniony jest od frontu solidną osłoną.

Zarówno w terenie, jak i na utwardzonej drodze Polaris Sportsman 800 dysponuje sporym zapasem mocy, co dla niewprawionego w jeździe quadem kierowcy może stanowić zagrożenie.

Przyspieszenie do ponad 100 km/h odbywa się naprawdę błyskawicznie i nie ma znaczenia, czy sprint odbywa się w terenie czy na asfalcie. Quad Polarisa dzięki mocy i olbrzymiemu momentowi obrotowemu radzi sobie nawet na typowo przeprawowych odcinkach.

Oczywiście, jeżeli ktoś chciałby zasmakować w profesjonalnych rajdach powinien doposażyć „osiemsetkę” m.in. w wyciągarkę. Powód? Ze względu na masę ponad 365 kilogramów (z paliwem) ciężko będzie w pojedynkę, a nawet w dwie osoby, wyciągnąć tego quada np. z koryta rzeki.

Skrzynia biegów - bezproblemowy automat

Sprzężona z silnikiem automatyczna skrzynia biegów PVT (Polaris Variable Transmission), która posiada pięć przełożeń, obsługiwana jest przez długi lewarek przy prawej nodze kierowcy.

Precyzja działania drążka przy zmianie przełożeń pomiędzy trybem H (High), L (Low), N (Neutral), R (Reverse) oraz P (Parking) nie budzi zastrzeżeń. Dodatkowo Polaris Sportsman 800 EFI posiada system hamowania silnikiem EBS (Engine Braking System), niezwykle przydatny w terenowej jeździe tym czterokołowcem.

Podróżując po utwardzonym podłożu możemy używać tylko napędu na tylne koła, co ograniczy zużycie paliwa. W cięższym środowisku powinniśmy przełączyć przycisk znajdujący się przy prawej manetce z pozycji 2x4 na 4x4.

Jeżeli na naszej trasie zaliczyć mamy kilka ostrzejszych zjazdów powinniśmy włączyć tryb ADC 4x4 – czyli uaktywnić system kontroli zjazdu.

Do informowania jeźdźca o aktualnie załączonym przełożeniu służy ciekłokrystaliczny wyświetlacz zamontowany na kierownicy, tuż pod prędkościomierzem wyskalowanym w milach i kilometrach. Oprócz wskaźnika biegów znajdziemy tam m.in. wskaźnik poziomu paliwa i kontrolkę wysokiej temperatury cieczy chłodzącej.

Zawieszenie: do zadań specjalnych…

Konstruktorzy „osiemsetki” zamontowali z przodu kolumny McPhersona o skoku zawieszenia wynoszącym 20,8 cm. Z tyłu Polaris oferuje niezależne zawieszenie ze stabilizatorem, dzięki czemu skok tylnych kół wynosi aż 24,1 cm. Konstrukcja ta sprawdza się w terenie, a wysoki prześwit pozwala na branie między koła nawet większych kamieni.

Jednak przy szybszej jeździe quadem należy uważać na zakrętach i podczas zawracania, gdyż Sportsman bywa niestabilny. Dlatego należy zachować ostrożność i odpowiednio balansować ciałem.

Do tego dochodzi sprawa dużych rozmiarów „osiemsetki”, co w gęsto zalesionym terenie może stanowić problem. Także masa 347 kg na sucho podpowiada, że Polaris Sportsman 800 EFI to nie zabawka dla nowicjuszy.

Aby zatrzymać rozpędzonego Polarisa można użyć hamulca nożnego, który uruchomi tylny układ lub wcisnąć lewą klamkę, co doprowadzi do zadziałania także przednich hamulców tarczowych.**

Skuteczność całego układu nie jest rewelacyjna, nie mówiąc już o dozowalności, lecz z czasem można się do tego przyzwyczaić.

Podsumowanie i ceny

Za nowego Polarisa Sportsman 800 EFI zapłacimy 36 900 zł. To niemało, ale należy wziąć pod uwagę, że za takie pieniądze otrzymamy kawał solidnej maszyny o bardzo dużej dzielności w terenie.

Poza sportowymi wypadami na rajdy po poligonach i specjalnie przygotowanych trasach przeprawowych w lasach, „osiemsetka” może z powodzeniem służyć jako pojazd użytkowy. Wystarczy tylko doczepić pług lub przyczepę, aby Polaris stał się pomocny w ogrodzie czy nadleśnictwie.

W szranki z Polarisem stanąć może Suzuki KingQuad 750 AXi 4x4, który kosztuje 41 000 zł. Oprócz tego konkurentem Sportsmena 800 jest Kawasaki KVF750 4x4 wycenione na polskim rynku na 35 900 zł. W podobnej cenie jest największy ATV z oferty Yamahy, czyli model Grizzly 700 EPS (44 900 zł).

Zobacz także: Polaris Sportsman 800 EFI - zdjęcia
Plusy:

- mocny silnik,
- znakomite właściwości terenowe,
- konkurencyjna cena,

Minusy:

- trudne do wyczucia hamulce,
- niestabilność przy większych prędkościach.

Polaris Sportsman 800 EFI - dane techniczne

Pojemność silnika: 760 ccm,
System zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa, rozrusznik elektryczny,
Skrzynia biegów: automatyczna bezstopniowa PVT; ADC, 4x4, 2x4,
Przednie opony: 25×8R-12,
Tylna opona: 25×11R-12,
Zawieszenie przód: kolumny MacPhersona, skok zawieszenia 20,8cm,
Zawieszenie tył: niezależne ze stabilizatorem, skok 24,1cm,
Przednie hamulce: tarczowe,
Tylne hamulce: hydrauliczne,
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/wysokość siedzenia/rozstaw osi): 2108 mm/1219 mm/1219 mm/864 mm/1289 mm
Masa "sucha" pojazdu: 347 kg,
Poj. zbiornika paliwa: 15,5 l
Moc silnika: brak danych
Maksymalny moment obrotowy: brak danych

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty