Testujemy: Peugeot 5008 1.6 HDi - oszczędny minivan (foto, film)

Karol Biela
Testujemy: Peugeot 5008 1.6 HDi - oszczędny minivan (foto, film)
Testujemy: Peugeot 5008 1.6 HDi - oszczędny minivan (foto, film)
Udostępnij:
Jakie auto będzie najlepszym rozwiązaniem dla licznej rodziny? Kombi, a może van? Peugeot dla mających takie dylematy przygotował model 5008.
Testujemy: Peugeot 5008 1.6 HDi - oszczędny minivan (foto, film)
Testujemy: Peugeot 5008 1.6 HDi - oszczędny minivan (foto, film)

Zazwyczaj pojawienie się potomka jest rewolucją w życiu każdego człowieka. Ale co zrobić, w przypadku, gdy mamy czwórkę, a nawet piątkę dzieci? Odpowiedź jest prosta. Po pierwsze kupić vana, a wśród tych dostępnych obecnie na rynku Peugeot 5008 stanowi ciekawą alternatywę do rozważenia.

Stonowana stylistyka

Testowany Peugeot 5008 wyposażona był w dwa dodatkowe fotele chowane w bagażniku. Za cenę 3 100 złotych, oprócz tych dwóch foteli, dostaniemy w pakiecie także rolety przeciwsłoneczne dla dwóch ostatnich rzędów oraz kurtyny powietrzne dla trzeciego rzędu.

Z zewnątrz francuskie auto wygląda zgrabnie, aż ciężko uwierzyć, że pomieści się tam wygodnie siedem dorosłych osób.

Chociaż spokojne linie nadwozia nie wszystkim muszą przypaść do gustu, to chromowana listwa pod linią szyb nadaje Peugeotowi nieco elegancji.

Z przodu kierowca i pasażer mają do dyspozycji wystarczającą ilość miejsca. W drugim rzędzie każdy z foteli można rozsunąć lub złożyć. Dlatego w zależności od odsuniętych siedzeń drugiego rzędu – przy obowiązkowo schowanych pod podłogę tych z bagażnika – pojemność kufra osiąga od 580 do 679 litrów.

Wewnątrz projektanci postawili na regularne kształty bez żadnych eksperymentów, chociaż jeszcze kilkanaście lat temu odważne rozwiązania były domeną Francuzów. Kierowcy docenią także duże lusterka zewnętrzne, które gwarantują sporą widoczność.

Osoba kierująca Peugeotem 5008 nie powinna mieć powodów do narzekania. Wygodna pozycja, ergonomiczne rozmieszczenie wskaźników, bardzo dobrze umiejscowiona gałka zmiany biegów, poręczna trójramienna kierownica – do tych elementów nie można się przyczepić.

Sterowanie układem cruise control, a więc tempomatem połączonym z radarem (z lewej) czy systemem audio (z prawej) nie odbywa się przyciskami na kierownicy, ale pilotami pod nią. Dla osób, które nie miały nigdy francuskiego auta, takie rozmieszczenie przycisków będzie wymagało przyzwyczajenia.

Trudno dostępne jest sterowanie wyświetlaczem komputera pokładowego, które znajduje się nisko, poniżej lewej strony kierownicy.

Pochwała należy się za liczbę schowków (m.in. przed pasażerem z przodu, na tunelu środkowym, z tyłu pod podłogą drugiego rzędu siedzeń) i ich funkcjonalność, co zdaje się podpowiadać rodzinny charakter tego auta.

Tak samo jak dodatkowe małe lusterko wewnątrz pojazdu (nad tym standardowym) służące do obserwacji dzieci na drugim i trzecim rzędzie siedzeń.

W ten o to sposób siedmioosobowa rodzina będzie mogła jednym samochodem wybrać się w odwiedziny do dziadków, a tak samo liczna grupa przyjaciół na wspólne wakacje. Oczywiście, jeżeli założą box na dach, aby przewieźć bagaż, bo po rozłożeniu foteli w kufrze znajdzie się miejsce najwyżej na dwa, może trzy plecaki.

Elastyczny silnik Diesla 1.6 HDi, ale…

Pod maską testowanego Peugeota 5008 pracowała wysokoprężna jednostka o pojemności 1560 ccm i mocy 112 KM osiąganych już przy 3600 obr./min.

Patrząc na suche dane większość kierowców będzie powątpiewać w możliwości tego silnika. Jednak już po kilku kilometrach czuć, że ten mały turbodiesel daje sobie radę z ważącym około półtorej tony pojazdem.

Swoją elastyczność silnik zawdzięcza przede wszystkim 270 Nm momentu obrotowego, które francuska jednostka HDi osiąga już przy 1 750 obr./min.

W praktyce, aby dynamicznie poruszać się po mieście wystarczy dojść do niecałych 2 tys. obrotów, a nikt nie uwierzy, że pod maską pracuje silnik o pojemności 1.6 litra.

Niestety, w parze ze znakomitym turbodieslem (średnie spalanie nie powinno przekroczyć 5,4 litra na 100 km) nie idzie skrzynia biegów.

Manualna konstrukcja o sześciu przełożeniach potrafi haczyć, co zdarza się jej zwłaszcza na 4 i 6 biegu. Szkoda, bo potencjał 112-konnej jednostki HDi mógłby być lepiej wykorzystany.

Dobrze się prowadzi

Trochę to trwało, ale w końcu konstruktorzy zawieszeń zrozumieli, że samochód o stricte rodzinnym charakterze też powinien dawać przyjemność z jazdy. Może nie jest to aż tak dopracowany układ jak w przypadku Forda C-Max lub Grand C-Max, ale i tak Peugeot 5008 precyzyjnie porusza się po wyznaczonym torze jazdy.

Co prawda przy większych prędkościach, powyżej 140 km/h, auto zaczyna nieznacznie myszkować, ale przecież to nie niski hatchback tylko siedmioosobowy van.

Cennik i wyposażenie

Za Peugeota 5008 w wersji Active z silnikiem 1.6 HDi/112 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów oraz filtrem cząstek stałych FAP trzeba zapłacić 84 800 zł.

Testowy pojazd doposażony został w alarm z dwoma pilotami zdalnego sterowania centralnego zamka (dopłata 1 500 zł), dwa fotele w trzecim rzędzie siedzeń z kurtynami powietrznymi (3 100 zł) oraz system WIP Com 3D m.in. z nawigacją satelitarną z mapą Europy zapisaną na dysku twardym, kolorowym 7-calowym wyświetlaczem na desce rozdzielczej (8 000 zł) oraz lakier metalizowany (2 100 zł). Te dodatki podwyższyły cenę Peugeota 5008 do 99 500 złotych.

Zobacz też: Fiat Scudo Panorama - nadmuchane kombi (zdjęcia)

Za podobne pieniądze kupić można bliźniaczą konstrukcję z Francji, czyli Citroena Grand C4 Picasso w opcji Seduction. Z tą samą jednostką napędową 1.6 HDi i skrzynią biegów "cytryna" kosztuje 96 500 zł.

Z kolei Ford Grand C-Max Trend z jednostką 1.6 TDCi/115 KM DPF i 6-biegową przekładnią kosztuje od 85 750 złotych.

Plusy:

- elastyczny silnik Diesla,
- niskie spalanie,
- bogate wyposażenie,

Minusy:

- hacząca skrzynia biegów,
- nerwowe zachowanie powyżej 140 km/h,

Peugeot 5008 1.6 HDi – dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowe, siedmiomiejscowe,
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., pojemność 1560 ccm
Moc i moment obrotowy: 112 KM przy 3600 obr/min; 270 Nm przy 1750 obr./min.,
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednie koła,
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,3s
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,6/4,7/5,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4529/1639/1837/2727 mm
Masa i poj. bagażnika: 1470 kg, 679 l
Cena auta testowego: 99 500 zł

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Aisko BACscan F-30

349,84 zł236,50 zł-32%
miejsce #2

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

382,26 zł265,00 zł-31%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie