Testujemy: Opel Astra 1.4 Turbo - gdyby nie ta cena (FOTO, FILM)

Karol Biela
Testujemy: Opel Astra 1.4 Turbo – gdyby nie ta cena (foto, film)
Testujemy: Opel Astra 1.4 Turbo – gdyby nie ta cena (foto, film)
Mocny silnik, wygodne wnętrze i dobre właściwości jezdne – tak w skrócie można opisać Opla Astrę IV z turbodoładowaną jednostką 1.4 o mocy 140 KM. Ceny zaczynają się jednak od 77 tys. zł.
Testujemy: Opel Astra 1.4 Turbo – gdyby nie ta cena (foto, film)
Testujemy: Opel Astra 1.4 Turbo – gdyby nie ta cena (foto, film)

Opel Astra to jeden z najczęściej kupowanych używanych samochodów w Polsce. Następca modelu Kadett pojawił się w sprzedaży w 1991 roku i przez 21 lat produkcji doczekał się czterech generacji.

Najnowsza wersja Opla Astry - oznaczona w nomenklaturze producenta literą „J" - pojawiła się na rynku w 2009 roku. Kompakt Opla dostępny jest w czterech wersjach nadwozia: pięciodrzwiowy hatchback, Sports Tourer (czyli kombi ), trzydrzwiowe coupe GTC oraz sedan.

Zobacz też: Kia Cee'd 1.6 GDI DCT - supernowoczesna (FOTO, FILM)

Do testów wybraliśmy pięciodrzwiowego hatchbacka z benzynowym silnikiem 1.4 turbo o mocy 140 KM w wersji wyposażeniowej Enjoy.

Stonowana stylistyka

Z zewnątrz niemiecki kompakt prezentuje się całkiem nieźle. Opływowa linia dachu, przetłoczenia na błotnikach, czy przednie i tylne lampy „wbijające" się głęboko w zderzaki, które podkreślają szerokość auta – to elementy, które nadają Astrze indywidualnego charakteru.

Dodając do tego lusterka i klamki w kolorze nadwozia, chromowaną końcówkę układu wydechowego, czy 17-calowe felgi wychodzi całkiem ładne auto.

Skoro już jesteśmy przy kołach to te w testowanym Oplu Astrze były to nie alufelgi, ale stalowe felgi strukturalne. Efekt wizualny jest naprawdę niezły, a przy tym takie rozwiązanie jest tańsze od felgi aluminiowych.

Wnętrze Opla Astry także utrzymane jest w spokojnej stylistyce, co nie oznacza, że jest nudno. Srebrne wykończenie wokół nawiewów powietrza, czy na kierownicy dodają całości elegancji.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii

Testujemy: Opel Astra 1.4 Turbo – gdyby nie ta cena (foto, film)
Testujemy: Opel Astra 1.4 Turbo – gdyby nie ta cena (foto, film)

Pod względem ilości miejsca Opel Astra znajduje się w gronie najbardziej przestronnych aut w segmencie C. Zarówno z przodu, jak i z tyłu można poczuć się komfortowo. Na tylnej kanapie pasażerowie mogą liczyć na sporą przestrzeń przed kolanami i nad głowami, co ucieszy zapewne osoby o słusznym wzroście.

Bagażnik Opla Astry ma 370 litrów pojemności (1235 l po rozłożeniu siedzeń). W przypadku standardowej pojemności, czyli z rozłożoną kanapą to więcej niż w Fordzie Focusie i VW Golfie. Do tego kufer Astry posiada regularne kształty oraz składane tylne oparcie w stosunku 60:40. Szkoda tylko, że próg załadunku nie jest nieco wyżej.

Silnik 1.4 Turbo: 140 KM i 200 Nm

Pod maską testowanego samochodu pracował 4-cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1364 ccm. Jednostka Ecotec osiąga 140 KM w zakresie od 4 900 do 6 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi równo 200 Nm, które dostępne są w przedziale 1850-4900 obr./min. Według obietnic producenta auto rozpędza się do 202 km/h na godzinę, a pierwszą „setkę" osiąga w 9,9 sekundy.

Takie parametry gwarantują co najmniej dobre doznania podczas jazdy. Jednostka napędowa nie ma wyczuwalnej turbodziury i dobrze przyspiesza już od 2 tys. obrotów.

We wnętrzu podczas jazdy z prędkościami autostradowymi nie słychać zbytnio pracy silnika. Poza dobrym wyciszeniem jednostki napędowej Opla Astry słowa uznania należą się 6-biegowej przekładni manualnej, która jest standardowo montowana z tą jednostką. Skrzynia posiada stosunkowo krótkie przełożenia, lewarek chodzi gładko i pozwala na precyzyjne załączanie poszczególnych biegów.

Dobrze się prowadzi

Przednie zawieszenie niemieckiego samochodu opiera się na tradycyjnych kolumnach McPhersona. Konkurenci tutaj także nie eksperymentuje. Ale zarówno Ford w Focusie, jak i Kia w modelu Cee'd stosują z tyłu konstrukcję wielowahaczową, a Opel ciągle stawia na belkę skrętną, która w przypadku Astry posiada jeszcze dodatkowo tzw. mechanizm Watta (obniża ruch poprzeczny działający na belkę skrętną podczas pokonywania zakrętów).

Zobacz też: Honda Civic 1.8 Sport - nowe wcielenie (zdjęcia, film) 

W praktyce podczas jazdy w zakrętach Opel Astra bardzo dobrze trzyma się zakrętów, ale przy szybszych ruchach kierownicą wyczuwa się lekką bezwładność nadwozia i opóźnienie w zmianie kierunku jazdy. W tej konkurencji Astra jest blisko Focusa, ale to ciągle Ford pozostaje mistrzem.

Cena i konkurencja

Opel Astra IV Enjoy z silnikiem 1.4/140 KM i 6-biegową skrzynią manualną kosztuje 77 050 zł. Za te pieniądze otrzymamy samochód z tempomatem, systemem ESP i kontrolą trakcji. Poza tym auto będzie wyposażone m.in. w manualną klimatyzację, centralny zamek z pilotem, radioodtwarzacz CD/MP3 z 6 głośnikami, czy wspomaganie kierownicy o zmiennej sile.

Testowany Opel Astra doposażony została dodatkowo m.in. w pakiet funkcjonalny - konsolę centralną z przesuwanym podłokietnikiem i zamykanym schowkiem, reflektory przeciwmgielne, czujniki parkowania przód-tył - (2 300 zł), fabryczny alarm (1 600 zł), elektryczny hamulec postojowy z funkcją wspomagania ruszania na wzniesieniu (750 zł), koło dojazdowe (200 zł) oraz lakier metalizowany (1 950 zł). Ostatecznie testowanego Opla Astrę wyceniono na 83 850 zł.

W segmencie C za dużo mniejsze pieniądze można dostać II generację modelu Kia Cee'd z benzynowym silnikiem 1.6 GDI o mocy 135 KM i z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Auto w wersji wyposażeniowej „L" posiada już m.in. dwustrefową klimatyzację, czy elektrycznie składane lusterka, a kosztuje 68 990 zł.

Trochę drożej wyceniony został Ford Focus 1.6 EcoBoost z jednostką o mocy 150 KM. W wersji Trend samochód ten kosztuje od 74 450 zł.

Tańszy od Opla będzie Volkswagen Golf Comfortline 1.4 TSI 122 KM, który wyceniono na 73 160 zł.

Plusy:
- dynamiczna jednostka napędowa,
- spora ilość miejsca w kabinie,
- duży bagażnik,

Minusy:
- wysoka cena,
- nieco gorsze od konkurentów zawieszenie.

Opel Astra 1.4 Turbo - dane techniczne

Nadwozie: hatchback, pięciomiejscowy,
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1364 ccm
Moc i moment obrotowy: 140 KM przy 4 900-6 000  obr./min., 200 Nm przy 1850-4900 obr./min.,
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa, napęd na przednią oś,
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9,9 s
Prędkość maksymalna: 202 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,9/4,7/5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4419/1510/1814/2685 mm
Masa własna (w zależności od wersji: 1298-1655 kg,
Pojemność bagażnika: 370 l (1235 l)
Cena auta testowego: 83 850zł

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie